Toyota Yaris 1.3

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Nowa Toyota Yaris zachowała sylwetkę poprzednika, jednak to większy samochód.
Fot. Ryszard Polit: Nowa Toyota Yaris zachowała sylwetkę poprzednika, jednak to większy samochód.
Właśnie zaczęła się w Polsce sprzedaż nowej Toyoty Yaris. Z autem tym producent wiąże duże nadzieje, rozbudzone sukcesem sprzedaży poprzedniej generacji.

Właśnie zaczęła się w Polsce sprzedaż nowej Toyoty Yaris. Z autem tym producent wiąże duże nadzieje, rozbudzone sukcesem sprzedaży poprzedniej generacji modelu.

Fot. Ryszard Polit: Nowa Toyota Yaris zachowała sylwetkę poprzednika, jednak to większy samochód.
Fot. Ryszard Polit: Nowa Toyota Yaris zachowała sylwetkę poprzednika, jednak to większy samochód.

 

Nowego Yarisa zaprojektowano zgodnie z filozofią Toyoty - "tętniąca życiem przejrzystość", co ma oznaczać łączenie piękna formy z walorami użytkowymi. W kształcie nadwozia zachowano cechy poprzednika, jednak obecna generacja  Yarisa to nowa konstrukcja. Jechaliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM. 

 


Fot. Ryszard Polit: Yaris napędzany silnikiem 1,3 l to dość oszczędny i wystarczająco dynamiczny pojazd. W wersji 5-drzwiowej kosztuje 47 100 zł.
Fot. Ryszard Polit: Yaris napędzany silnikiem 1,3 l to dość oszczędny i wystarczająco dynamiczny pojazd. W wersji 5-drzwiowej kosztuje 47 100 zł.


Cechy szczególne

 

Dla nowego pojazdu zaprojektowano nową płytę podłogową. Samochód jest dłuższy o 11 cm od poprzednika, ma też większy o 9 cm rozstaw osi, dlatego uzyskano wnętrze znacznie przestronniejsze niż w poprzednim modelu. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia kosztem wielkości bagażnika. Rozwiązanie to przeżywa renesans popularności.

Fot. Ryszard Polit: Wbrew pozorom trójwymiarowy wyświetlacz jest czytelny. Prędkość jazdy wyświetlana jest w postaci liczb.
Fot. Ryszard Polit: Wbrew pozorom trójwymiarowy wyświetlacz jest czytelny. Prędkość jazdy wyświetlana jest w postaci liczb.

Przy maksymalnie cofniętej kanapie miejsca na nogi jest całkiem sporo, a bagażnik ma objętość 272 l. Gdy kanapa przesunięta jest maksymalnie do przodu, mieszczą się na niej tylko dzieci, ale za to przestrzeń bagażowa wynosi aż 363 l. W niewielkim zakresie można też zmieniać kąt pochylenia oparcia kanapy. Po jej całkowitym złożeniu uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni bagażowej.

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Dla porównania - bagażnik Mitsubishi Colta ma objętość 220 - 315 l (w zależności od położenia tylnej kanapy), Hondy Jazz - 353 l, VW Polo - 270 l. W Yarisie zachowano charakterystyczny dla poprzedniego modelu trójwymiarowy wyświetlacz umieszczony nad konsolą centralną. Na niej umieszczono pokrętła regulacji wentylacji i ogrzewania jedno pod drugim - to interesujący zabieg stylistyczny. We wnętrzu znajduje się wiele zamykanych schowków. Pojazd wyposażony jest w

Fot. Ryszard Polit: Wielkość bagażnika zależy od położenia tylnej kanapy – od 272 do 363 l
Fot. Ryszard Polit: Wielkość bagażnika zależy od położenia tylnej kanapy – od 272 do 363 l

dojazdowe koło zapasowe.

 

Silnik

 

Znany z poprzedniego modelu benzynowy silnik o pojemności 1,3 l osiąga moc 87 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze i układ zmiennych faz rozrządu. Ta jednostka napędowa

Fot. Ryszard Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia. Gdy jest przesunięta maksymalnie do przodu, brakuje miejsca na nogi.
Fot. Ryszard Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia. Gdy jest przesunięta maksymalnie do przodu, brakuje miejsca na nogi.

wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością. Autostradowe zużycie paliwa nie przekroczyło 5,5 l na 100 km.  Wydaje się, że to optymalny silnik dla Yarisa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, z dużą ilością schowków.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, z dużą ilością schowków.

Nowym Yarisem podróżuje się wygodniej niż wcześniejszym modelem. Na wyższy komfort jazdy mają wpływ: sztywniejsze nadwozie, zwiększony rozstaw osi i spore, 15-calowe koła. Przekonstruowane zawieszenie zachowało elementy poprzedniego - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Ten nieskomplikowany i prosty układ dobrze sprawdza się w Yarisie. Pojazd ma poprawne własności jezdne, wspomagany silnikiem elektrycznym układ kierowniczy działa precyzyjnie. Dynamika auta jest wystarczająca. Układ hamulcowy skuteczny - zatrzymuje samochód z prędkości 100 km/h na drodze 40,1 m.

 

Podsumowanie

 

Japończycy są mistrzami w doskonaleniu samochodów, czego dowodzi nowy Yaris. O jego nowoczesności świadczy chociażby uzyskanie maksymalnej ilości gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji Euro-NCAP. Yaris napędzany silnikiem 1,3 l z nadwoziem 3-drzwiowym kosztuje 45 400 zł, a w wersji 5-drzwiowej - 47 100 zł. Cena nie wydaje się niska, jednak podyktowana została bogatym wyposażeniem. Yaris z silnikiem 1,3 l nie jest kompletowany z tańszą wersją wyposażenia Terra. Model ten zmierzy się na rynku z wieloma konkurentami - Mitsubishi Coltem, Suzuki Swiftem czy Renaultem Clio III. Wszystkie są nowymi konstrukcjami o zbliżonych walorach.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1296

Moc maksymalna (KM/obr/min):

87/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

121/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

13,4

Prędkość maksymalna (km/h):

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,1

Pojemność bagażnika (dm3):

272 - 363

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

375 x 170 x 153

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł):

45 400 / 47 100

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Ilość miejsca z tyłu zależy od położenia tylnej kanapy. 

Silnik

****

Dość oszczędny i wystarczająco elastyczny.

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

****

Droga hamowania mieści się w przyjętych standardach dla pojazdów tej klasy.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika również na wyższych biegach.

Zużycie paliwa

****

To jeden z oszczędniejszych aut na naszym rynku.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowa płyta podłogowa, duża sztywność skrętna nadwozia.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate wyposażenie wersji Luna. 

 

Wyposażenie seryjne:

Toyota Yaris Luna

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie regulowane szyby przednie

S

Elektrycznie regulowane lusterka

S

Radio CD

S

Komputer pokładowy

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty