Auris to pięciodrzwiowy kompaktowy samochód (hatchback i kombi), który w 2007 roku zastąpił model Corolla. Ta ostatnia nazwa została wówczas zarezerwowana tylko dla wersji czterodrzwiowej. Druga generacja Aurisa weszła do produkcji pod koniec 2012 roku. Przed rokiem auto zostało poddane liftingowi.
Całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej oraz mijania.
Ciekawie wygląda spoiler pod przednim zderzakiem, w którym osadzono reflektory przeciwmgielne. Są one umieszczone w panelach, wokół których poprowadzono chromowane elementy dekoracyjne. Tylna partia auta w wersji kombi wyróżnia się wypukłymi kloszami lamp wykrojonymi na podobieństwo przedniego oświetlenia.
Zmodernizowana kabina
W kabinie, tak jak poprzednio, kokpit poprowadzono prostopadle do podłogi i dachu, ale jednocześnie podzielono go wizualnie na dwa poziomy. Górna, szeroka część zawiera umieszczony przed oczami kierowcy zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach, oraz nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.
Na uwagę zasługuje też kolor podświetlenia zegarów i przełączników. Zamiast wszechobecnego we współczesnych autach białej, neonowej poświaty widzimy przed sobą przyjemny dla oka błękit. Ale dlaczego w panelu sterowania klimatyzacją wygodne w użyciu duże pokrętła do ustawiania temperatury w kabinie wymieniono na zwykłe przyciski?
Przednie fotele mają dobrze dobraną twardość siedziska i mają dopasowane podparcia boczne. Dzięki temu kierowca i pasażer siedzą wygodnie, a ich ciała są dobrze trzymane na zakrętach. Natomiast osoba siedząca pośrodku tylnej kanapy nie musi się obawiać tego, że nogom będzie przeszkadzać środkowy tunel - podłoga z tyłu jest całkowicie płaska.
Bagażnik w wersji kombi ma pojemność 600 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem. Funkcjonalność kufra podwyższają skrytki pod podłogą oraz skrzynka na drobne przedmioty.
Nowy diesel
Zmodernizowana Toyota Auris otrzymała również nowy silnik do już stosowanych. To czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 1,6 litra i mocy 112 koni mechanicznych.
Ta jednostka, współpracująca z sześciobiegową przekładnią manualną, radzi sobie zupełnie dobrze. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,5 sekundy. Jednak ważniejsze jest to, że silnik jest na tyle elastyczny, iż nie ma konieczności częstej zmiany biegów.
Dobre samopoczucie użytkownika tego auta gruntuje niskie zużycie paliwa. Z danych technicznych można wyczytać, że ten silnik zużywa średnio 4,1 litra oleju napędowego na 100 km. W naszym teście komputer pokładowy pokazywał spalanie co prawda o litr wyższe, ale to i tak dobry wynik.
Podczas jazdy
Pierwsze, na co zwróciliśmy uwagę po przejechaniu kilkunastu kilometrów, to dobrze wyciszona kabina. Wytłumiony jest nie tylko silnik, ale również zawieszenie, którego pracy niemal nie słychać. Do środka dociera tylko stonowany szum powietrza opływającego nadwozie, a przy wyższych prędkościach obrotowych lekki pomruk silnika.
Pozytywną ocenę Aurisowi należy wystawić też za walory trakcyjne. Zawieszenie świetnie trzyma auto w ryzach, a precyzyjny układ kierowniczy nie pozwala mu na samodzielne harce. Charakterystyka zawieszenia jest nieco utwardzona, ale na tyle sprężysta, aby nie zakłócać komfortu pasażerom.
Przeszkadzały nam dwie rzeczy. Po pierwsze, tylna szyba jest stosunkowo mała, przez co obserwacja sytuacji za pojazdem jest utrudniona. Ma to szczególne znaczenie w manewrach w mieście. Podobnie jak lewy słupek A, który czasem przeszkadza w pokonywaniu ronda.
Toyota Auris 1.6 D-4D Touring Sports i konkurenci
Marka/model | Toyota Auris 1.6 D-4D Touring Sports Prestige | Ford Focus1.5 TDCi kombi Titanium | Skoda Octavia 1.6 TDI kombi Style |
Cena (zł) | 103 900 | 91 740 | 91 600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4595/1760/1475 | 4560/1823/1492 | 4659/1814/1465 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1515/1505 | 1559/1549 | 1549/1520 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2648 | 2686 |
Masa własna (kg) | 1295 | 1293 | 1242 |
Pojemność bagażnika (l) | 600 | 490 | 610 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 60 | 50 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1499 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 112 przy 4000 | 120 przy 3600 | 110 przy 3200 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 270 przy 1750 | 270 przy 1750 | 250 przy 1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,5 | 10,7 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 193 | 194 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,1 | 3,8 | 3,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 104 | 98 | 101 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?