Test Inteligentnego Systemu Transportu we Wrocławiu

Arkadiusz Gołka
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz
Dobra wiadomość dla pasażerów, podróżujących we Wrocławiu Tramwajem Plus. 10 września uruchomiono pierwszy etap Inteligentnego Systemu Transportu. Oznacza to, że ten tramwaj dostanie na 10 wybranych skrzyżowaniach pierwszeństwo.
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz

- Specjalne czujniki w sygnalizacji świetlnej wyczują moment nadjeżdżania tramwaju i ustawią dla niego zielone światło w pierwszej kolejności, kosztem samochodów i autobusów - wyjaśnia Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
**
CZYTAJ TAKŻE


Kolejne ograniczenia dla tirów we Wrocławiu
Dzień otwarty obwodnicy i mostu we Wrocławiu

**

ITS zacznie działać na następujących skrzyżowaniach:

-Piłsudskiego/Stawowa
-Borowska/Swobodna
-Kamienna/Hubska
-Borowska/Gliniana
-Dyrekcyjna/Borowska
-Piłsudskiego/Zielińskiego
-Armii Krajowej/Bardzka
-Świeradowska/Orzechowa
-Świeradowska/Bardzka
-Bardzka/Krynicka

Premiera ITS-u była początkowo planowana na minioną niedzielę. Wtedy miało zostać oddane do użytku torowisko na ul. Świeradowskiej. Jednak jego remont przedłużył się prawie o tydzień.

System nie uzyska jednak pełnej sprawności od razu. Zostanie uruchomiony na próbę i będzie testowany stopniowo na kolejnych skrzyżowaniach, nie zaś na wszystkich jednocześnie. W praktyce może to oznaczać komplikacje i stanie na światłach u zbiegu niektórych ulic. W innych miastach te testy potrafiły trwać nawet kilka miesięcy. A we Wrocławiu? - Mechanizm ten jest bardzo skomplikowany. Potrzebujemy dużo czasu na kalibrację urządzeń elektronicznych i dostrojenie ich do siebie - mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS we wrocławskim magistracie.

- Naciskamy jednak na wykonawcę i testowanie powinno się skończyć w ciągu miesiąca - dodaje. Na czym ma polegać Inteligentny System Transportu?

Chodzi o podłączenie 153 skrzyżowań na terenie całego miasta do wspólnego komputera, który będzie sterował sygnalizacją. Ma być gotowy do końca 2012 roku. Do skoordynowania jest 227 sygnalizacji świetlnych. W razie potrzeby system ten będzie mógł być rozbudowany do 400 skrzyżowań.

Efektem, oprócz usprawnienia komunikacji tramwajowej (pierwszeństwo na skrzyżowaniach dla Tramwajów Plus i linii 6 i 7) ma być rozładowanie korków. W ramach ITS będą też nowości na przystankach. W listopadzie na 53 z nich pojawią się tablice informacyjne, takie jak np. na rondzie Reagana.

Na ekranach będą wyświetlane informacje, o której godzinie przyjedzie dany autobus czy tramwaj, i w którym miejscu akurat się on znajduje. Realizacją ITS-u zajmują się: polskie konsorcjum Wasko i francuska firma Gertrude Bordeaux.

Koszt realizacji całego projektu wyniesie 109, 7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inteligentny System Transportu - jak to działa?

Za pomocą świetlnych tablic informacyjnych umożliwi kierowcom w trakcie jazdy pozyskiwanie niektórych informacji (np. średnich czasów przejazdu na wybranych arteriach komunikacyjnych, o koniecznych lub możliwych objazdach, dostępie do parkingów).

Doprowadzi do uruchomienia scentralizowanego systemu funkcjonowania miejskiej świetlnej sygnalizacji drogowej, dostosowanej do płynności ruchu na poszczególnych trasach przejazdu i mogących występować komplikacji na drodze.

Obejmie 44 ciągi koordynacji skrzyżowań, a także 5 stacji ważenia ciężarówek przy wjazdach do miasta. Do tego dojdzie 8 stacji pomiarowych warunków pogodowych oraz trzy stanowiska odbioru informacji o ruchu, które funkcjonują we Wrocławiu już teraz.

Źródło: Gazeta Wrocławska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty