Ten luksusowy samochód osobowy klasy średniej wyższej po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany został w styczniu 2016 roku podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. S90 to bezpośredni następca produkowanego w latach 1998-2016 modelu S80. Auto konstrukcyjnie oparte zostało na płycie podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), którą dzieli z modelem XC90 drugiej generacji. Początkowo produkowany był w fabryce Volvo w Göteborgu, ale od roku 2017 cała jego produkcja została przeniesiona do chińskiej fabryki w Daqing. Ten wyjątkowy pojazd o unikalnym designie oferowany jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Momentum, Inscription oraz R-Design. Do napędu wykorzystano trzy jednostki wysokoprężne 2.0 o mocach 150, 190 i 235 KM oraz trzy silniki benzynowe 2.0 o mocach 190, 250 i 310 KM. Model oferowany jest również z napędem hybrydowym, w którym wykorzystano dwulitrową jednostkę benzynową o mocy 303 KM oraz silnik elektryczny generujący moc 87KM. Wniósł on w gamie pojazdów szwedzkiej marki powiew świeżości jednocześnie odmieniając wizerunek limuzyn z klasy premium. Samochód po wprowadzeniu na rynek stał się poważną konkurencją dla takich pojazdów jak BMW serii 5, Audi A6 czy też Mercedesa klasy E.
Wygląd zewnętrzny
Projektując auto szwedzcy inżynierowie zadbali o każdy szczegół, powstała mierząca niespełna pięć metrów reprezentacyjna limuzyna z odrobiną sportowego charakteru. Długa pokrywa komory silnika i nisko poprowadzona linia dachu, która w łagodny sposób przechodzi przez pochyloną szybę tylną do pokrywy bagażnika przypominając w tylnej części sylwetki samochody typu coupe nadają autu nie tylko eleganckiego wyglądu, ale też dynamiki. Pojazd stylistycznie w niektórych elementach upodabnia się do modelu XC90 drugiej generacji. Można to zauważyć głównie w przedniej części nadwozia, gdzie otrzymał on charakterystyczną dla Volvo dużą kratę wlotu powietrza oraz smukłe szeroko rozstawione reflektory przednie wyposażone w światła jazdy dziennej LED, których kształt przypomina położoną literę „T”, nawiązującą stylistycznie do mitologicznego młota Thora (boga burzy i piorunów). Całkiem na nowo zaprojektowany został tył bryły. Subtelnie wkomponowane w przetłoczenia pokrywy bagażnika i jednocześnie zachodzące na błotniki lampy tylne otrzymały kształt litery „C”. Duże aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie, przyciemniane szyby tylne, chromowane obramowanie szyb bocznych, listwy drzwiowe oraz różnego rodzaju wstawki chromowane to cechy powodujące, że samochód wygląda elegancko i dostojnie. Sylwetka prezentowanego sedana obdarzona została nowoczesnym, a zarazem ponadczasowym designem przyciągającym wzrok na drodze.
Wnętrze samochodu
Elegancja i prestiż, z jakim spotykamy się patrząc na sylwetkę auta, mocno wkrada się do wnętrza. Charakteryzuje się ono obszernością, funkcjonalnością oraz wygodą na najwyższym poziomie. Jasna tapicerka wykonana z perforowanej, miłej w dotyku skóry podkreśla wyrafinowany design wnętrza. Dwukolorowa deska rozdzielcza u góry czarna, na dole w kolorze tapicerki, która rozdzielona została szeroką drewnianą listwą oraz dwukolorowe wielofunkcyjne koło kierownicy powodują, że stylistyka kabiny nie jest nudna i przyciąga wzrok. Zastosowanie we wnętrzu elementów wykończeniowych z drewna, aluminium wraz z czarnymi, błyszczącymi kratkami nawiewów z aluminiowymi obwódkami nadają kabinie reprezentacyjnego i szykownego wyglądu. Design, jakość stosowanych do wykończenia materiałów oraz spasowanie poszczególnych detali sprawiają, że zasiadając do wnętrza nie mamy najmniejszej wątpliwości, iż znajdujemy się w pojeździe z segmentu premium. Znakomicie wyprofilowane fotele przednie wraz z szerokim wachlarzem możliwości regulacji pozwalają nie tylko zająć optymalną pozycję, ale również znakomicie przytrzymują ciało na zakrętach oraz zapewniają komfort na najwyższym poziomie.
Miejsca jest pod dostatkiem zarówno w pierwszym rzędzie siedzeń jak i na tylnej kanapie. Jak przystało na reprezentacyjną limuzynę wnętrze jest bardzo obszerne. Tuż za kierownicą umieszczono ekran, który imituje panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza, a w środkowej jego części wyświetla informacje z komputera pokładowego. Konstruktorzy w znaczny sposób poprawili ergonomię wnętrza. Konsola centralna i deska rozdzielcza zwrócone zostały w kierunku kierowcy, zminimalizowana została ilość pokręteł i przycisków. Rolę tą przejął duży 9 calowy, kolorowy i dotykowy ekran umiejscowiony w centralnej części deski rozdzielczej. Za jego pośrednictwem możemy sterować układem klimatyzacji, podgrzewaniem foteli, nawigacją, telefonem oraz systemem audio. Obsługa jego jest prosta i intuicyjna. Za kanapą tylną wygospodarowano może nie największy w klasie bagażnik o objętości 500 litrów, ale foremny, przez co bardzo praktyczny. Załadunek jest jednak nieco utrudniony, ponieważ otwór ładunkowy nie jest zbyt duży, co jest jednak typowe dla pojazdów o nadwoziu typu sedan. We wnętrzu znajdziemy wiele praktycznych schowków, które w znaczny sposób podnoszą funkcjonalność auta. Zaprojektowany został on z myślą o wygodzie nie tylko kierowcy, ale również pasażerów. Spektakularna stylistyka, obszerna i wygodna kabina, wysoka jakość systemu audio oraz bogaty zakres kompletacji wyposażenia to główne atuty wnętrza prezentowanego modelu.
Silnik i właściwości jezdne
W testowanym aucie do napędu kół przednich wykorzystana jest jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1969 ccm i mocy 190 KM. Wpływ na osiągi auta ma oprócz mocy, moment obrotowy a w tym przypadku jego maksymalna wartość 400 Nm osiągana jest w zakresie prędkości obrotowej 1750-2500 obr./min. Dzięki właściwościom silnika, auto jest dość dynamiczne, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,2 sekundy a prędkość maksymalną, jaką może osiągnąć to 230km/h. Pojazd wyciszony został poprawnie, typowy dźwięk, jaki generuje diesel słyszalny jest dopiero w wyższych zakresach prędkości obrotowej silnika. Zaletą jednostki jest jej elastyczność, co w powiązaniu z dobrze zestrojoną ośmiobiegową automatyczną przekładnią Geatronic skutkuje niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Zawieszenie znakomicie wybiera wszelkie nierówności nawierzchni drogi, we wnętrzu nie usłyszymy żadnych odgłosów jego pracy. Testowany model wyposażony jest w układ Drive Mode, który zmienia charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów oraz zawieszenia (jeżeli doposażono auto w zawieszenie pneumatyczne) w zależności od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Dynamic, Eco lub Comfort. W zależności od upodobań użytkownik może wybrać tryb najbardziej mu odpowiadający. S90 na drodze zachowuje się stabilnie, z łatwością pokonuje zakręty nie powodując przechyłów nadwozia a przy tym jest bardzo komfortowe jak przystało na limuzynę klasy premium.
Podsumowanie
Wyróżniający się z tłumu Volvo S90 charakteryzuje się bardzo oszczędnym silnikiem wysokoprężnym, bogatym wyposażeniem, przestronnym i wygodnym wnętrzem oraz materiałami z najwyższej półki. Efektowny i nowoczesny design jak i znakomita jakość wykonania to atuty modelu. Pojazd nie należy do najtańszych, cena podstawowej wersji Momentum, napędzanej silnikiem diesla 2.0 150 KM kształtuje się na poziomie 204 400 złotych. Natomiast koszt zakupu prezentowanej odmiany to już ponad 240 000 złotych, więc trochę zaskakuje brak w kompletacji standardowej kamery cofania, co w znaczny sposób ułatwiłoby manewrowanie pojazdem na parkingu. Piękne kształty nadwozia, duży poziom luksusu w kabinie oraz prestiż i elegancja powodują, że auto na rynku wzbudza duże zainteresowanie.
Szczegółowe informacje na temat Volvo s90 znajdziecie na stronie producenta pod TYM linkiem.
Ceny i dane techniczne Volvo S90 oraz wybranych konkurentów:
Marka/model | Volvo S90 D4 FWD Inscriprion | Mercedes E 220d AMG Line | Audi A6 2.0 TDI |
Cena (zł) | 240 400 | 213 007 | 207 000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4963/2019/1443 | 4923/2065/1468 | 4933/2086/1455 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1628/1629 | 1619/1619 | 1627/1618 |
Rozstaw osi (mm) | 2941 | 2939 | 2912 |
Masa własna (kg) | 1843 | 1680 | 1720 |
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 540 | 530 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 50 | 73 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1969 | 1950 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | tylna | przednia |
Skrzynia biegów | |||
Typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/9 | automatyczna/7 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 190 przy 4250 | 194 przy 3800 | 204 przy 3750-4200 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 400 przy 1750-2500 | 400 przy 1600-2800 | 400 przy 1750-3000 |
Czas przyspieszania 0-100 km/h (s) | 8,2 | 7,3 | 8,1 |
Prędkość maksymalna. (km/h) | 230 | 240 | 246 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,4 | 3,9 | 4,5 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 116 | 102 | 117 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?