Wygląd zewnętrzny
Design zewnętrzny 300-konnego hot hatcha jest bardzo stonowany. To zupełne przeciwieństwo krzykliwych i agresywnych konstrukcji typu Ford Focus RS czy Honda Civic Type R. Wersję Cupra odróżnimy od zwykłego Leona SC po dużych 19-calowych felgach, czerwonych zaciskach hamulców, innym zderzaku przednim z wlotem powietrza o strukturze plastra miodu, czarnych obudowach lusterek, tylnym dyfuzorze, większym spoilerze dachowym, dużych podwójnych chromowanych końcówkach układu wydechowego, emblemacie wyścigowej flagi umieszczonej z przodu i z tyłu nadwozia oraz logotypie Cupra na pokrywie bagażnika. Poza tym, Leon wygląda jak niepozorny 3-drzwiowy hatchback. Jeśli dla kogoś to za mało, może zdecydować się na opcjonalne pakiety stylizacyjne Performance Black i Orange, 19-calowe czerwone lub pomarańczowe felgi oraz dekoracyjne naklejki nadwozia – dwa pasy na masce i dachu.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze Leona to typowy niemiecki minimalizm. Jeśli kierowca kiedykolwiek miał styczność z produktami VAG, błyskawicznie odnajdzie się również w Seacie. Jedni powiedzą, że to typowa volkswagenowska monotonia, inni - że doprowadzony do perfekcji kompromis pomiędzy designem, a ergonomicznym wnętrzem. Obsługa wszystkich pokładowych systemów jest intuicyjna, a zegary i wyświetlacze są bardzo czytelne. W wariancie Cupra znajdziemy spłaszczoną na dole, dobrze leżącą w dłoniach wielofunkcyjną kierownicę, aluminiowe nakładki na pedały i progi, kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, czarną podsufitkę oraz wspomnianą wcześniej wyścigową flagę, którą umieszczono na prędkościomierzu, przy dźwigni automatycznej skrzyni biegów i na kierownicy.
Trzydrzwiowe nadwozie oferuje przestrzeń pasażerską w której w komfortowych warunkach będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Również tyłu, pomimo utrudnionego dostępu, wsiadanie przez odchylane i odsuwane fotele przednie, miejsca starczy dla nawet dla wysokich pasażerów. W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano bagażnik o pojemności 380 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską Cupry pracuje dwulitrowa jednostka benzynowa generująca moc 300 KM i moment obrotowy 380 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić Leona do 100 km/h w 5.6 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Pomimo tego, że napędzane są tylko koła przednie, Seat prowadzi się precyzyjnie i przewidywalnie, zapewniając świetne osiągi w każdych warunkach. Dodatkowym atutem Leona jest adaptacyjne zawieszenie DCC, przednia blokada dyferencjału, progresywne wspomaganie układu kierowniczego oraz system Cupra Drive Profile (Comfort, Sport, Cupra i Individual). Wybór profilu jazdy determinuje reakcję silnika na naciśnięcie pedału przyśpieszenia, dźwięk silnika, a precyzując, dźwięk wydobywający się z systemu audio, siłę wspomagania układu kierowniczego, twardość zawieszenia oraz pracę skrzyni biegów. Różnice pomiędzy poszczególnymi trybami są wyraźnie zauważalne. Profil Comfort idealnie nadaje się do codziennej eksploatacji, Seat jest wtedy relatywnie komfortowym kompaktem, którego zapotrzebowanie na paliwo oscyluje w okolicach 9 litrów na 100 km. Aktywacja trybu Cupra generuje szeroki uśmiech na twarzy kierowcy, pozwala wykorzystać maksymalne możliwości auta i daje mnóstwo radości z jazdy, co oczywiście obarczone jest znacznie mniejszym zasięgiem na 50-litrowym baku paliwa.
Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem
Podsumowanie
Seat Leon Cupra dostępny jest w trzech wersjach nadwozia. Do wyboru mamy praktyczne kombi, uniwersalnego 5-drzwiowego hatchbacka oraz 3-drzwiowe Sport Coupe. Cena modelu zaczyna się od 140 500 zł. Wariant z dodatkową parą drzwi to wydatek przynajmniej 142 400 zł, a odmianę kombi wyceniono na 145 900 zł. Usportowiony Leon to ciekawa oferta na tle konkurencji w segmencie hot hatachów i ostatnia szansa na zakup Seata Cupra.
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 300 KM i wybrani konkurenci:
Marka/model | Seat Leon Cupra 2.0 TSI 300 KM | Renault Megane R.S. 1.8 280 KM | VW Golf R 2.0 310 KM | |||
Cena (zł) | 140 500 | 131 900 | 167 890 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback 3d | Hatchback 5d | Hatchback 3d | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4246/1810/1423 | 4372/1874/1445 | 4263/1790/1465 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | bd | bd | bd | |||
Rozstaw osi (mm) | 2596 | 2669 | 2626 | |||
Masa własna (kg) | 1401 | 1505 | 1505 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 294 | 343 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 50 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna | |||
Pojemność (cm3) | 1984 | 1798 | 1984 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 300/5500 | 280/6000 | 310/5500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380/1800-5500 | 280/bd | 400/2000-5400 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,6 | 5,8 | 4,6 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 255 | 250 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,7 | 6,9 | 7,0 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 153 | 155 | 160 | |||
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?