Nowe Combo pomieści 7 osób zarówno w długiej, jak i krótkiej (standardowej) wersji. Długa Combo Life XL mierzy 4,75 m przy rozstawie osi 2,98, a krótka 4,40 m przy rozstawie 2,79. Bagażnik ma pojemność odpowiednio 850 i 597 l licząc do dolnej krawędzi okien. Po złożeniu tylnych foteli maksymalna przestrzeń na bagaż w długiej wersji dochodzi do 2693 l, a w krótkiej do 2126 l. Korzystając z miejsca nad złożonym, przednim fotelem pasażera można przewozić przedmioty o długości przekraczającej 3 m. Schowki są mocną stroną Combo Life. Znajdziemy je nie tylko w typowych miejscach, ale również pod dachem. Dachem, który w opcji może być przeszklony, co w subiektywnym odczuciu zwiększa przestronność i tak obszernego wnętrza.
Drugi rząd siedzeń jest dostępny w wersji dzielonej w proporcji 60/40, a na życzenie może składać się z trzech indywidualnych foteli. Niezależnie od tego, który wariant wybierzemy, zawsze mamy możliwość umocowania z tyłu trzech fotelików dziecięcych za pomocą systemu Isofix. Warto podkreślić, że w 7-miejscowym modelu XL ostatni rząd foteli jest przesuwany. Samo to świadczy o komforcie jazdy i przestrzeni, jaką mają wokół siedzący tam pasażerowie. Czy potrzeba więcej, aby każdy kto ma rodzinę i ją lubi zajrzał przy najbliższej okazji do salonu Opla?
Z zewnątrz nie widać
Combo Life może zastąpić różne „gatunki” samochodów. Przede wszystkim minivana lub SUV-a, ale również duże kombi czy crossovera. Sam jest swego rodzaju crossoverem ponieważ zmieszano w nim samochód osobowy z dostawczym. Z osobowego jest komfort i bogactwo wyposażenia, z dostawczego obszerne wnętrze i liczne zalety praktyczne.
Combo powstało na płycie podłogowej EMP2, opracowanej przez koncern PSA. Korzystają z niej również pokrewne Oplowi Peugeot Partner i Citroën Berlingo. Modułowa budowa płyty pozwala na stosowanie 5 rozstawów osi i 4 rozstawów kół, a także regulowanie długości tylnego zwisu. Umożliwia montaż tylnego zawieszenia wielowahaczowego lub prostszej osi skrętnej. Jest zatem przydatna w samochodzie, który jak Combo będzie i rodzinny i roboczy – w zależności od wariantu.
Opel nie onieśmiela gabarytami z zewnątrz lecz imponuje wnętrzem. Miejsca jest mnóstwo, a wyposażenie można dopasować do własnych potrzeb. Zamiast krótkiej konsoli środkowej, można zamówić długą, zawierającą duże schowki zasłonięte żaluzjami. Combo Life ma liczne systemy wspomagające jazdę, w tym system ostrzegania przed kolizją, wykrywania pieszych i hamowania awaryjnego, kamerę Opel Eye, dzięki której działa system rozpoznawania znaków oraz ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu, a także tempomat dostosowujący prędkość do pojazdu z przodu. Parkowanie ułatwia system 12 czujników Flank Guard, obejmujący również boki samochodu, kamera cofania o kącie widzenia 180 stopni, a opcjonalnie układ automatycznego parkowania. Pośrodku tablicy rozdzielczej może znaleźć się wielofunkcyjny ekran dotykowy o przekątnej nawet 8 cali. System multimedialny Opla jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.
Technomaniacy i oporni
Opel Combo Life może wyręczyć SUV-a częściej, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Ma bowiem 3 tryby jazdy i akcesoria przydatne na gorszych drogach: elektroniczny system IntelliGrip symulujący działanie blokady mechanizmu różnicowego oraz system kontroli prędkości na zjeździe. W przyszłości w sprzedaży będzie również wersja 4x4.
Combo Life jest napędzany turbodoładowanymi silnikami Diesla i benzynowymi. Są to:
- diesel 1,6 l – 75 KM z 5-biegową skrzynką ręczną,
- diesel 1,6 l – 100 KM z 5-biegową skrzynką ręczną,
- diesel 1,6 l – 130 KM z 6-biegową skrzynką ręczną lub 8-biegową automatyczną,
- benzynowy 1,2 l – 110 KM z 6-biegową skrzynką ręczną,
- benzynowy 1,2 l – 130 KM z 8-biegową skrzynką automatyczną.
8-biegowy „automat” to nowość w tej klasie, wygodna i przydatna przy tak wysilonych silnikach zastosowanych do napędu niemałego przecież samochodu. Do sterowania nim służy niewielkie pokrętło. Zajmuje mało miejsca i jest bardzo wygodne, o ile kierowca nie jest nadmiernie przywiązany do drążka.
Combo Life prowadzi się lekko. Jego francuskie korzenie odczuwa się „w dotyku”. Manewrowanie w ciasnych zaułkach jest w Oplu rozrywką. Nie tylko z powodu systemów pomagających „wyczuć” gabaryty i pozycję auta, ale dlatego, że układ kierowniczy oraz sterowanie gazem i hamulcami nie wymagają wysiłku. Tak samo jak zmiana biegów w ręcznych skrzyniach. Lewarek miękko wchodzi w miejsce, które wybrał dla niego kierowca.
Silniki, niezależnie od wersji mają w sobie dużo „życia”. Benzynowy, wielokrotnie nagradzany przez fachowców 1,2 l PureTech ma wprawdzie niższy niż czołowe diesle moment obrotowy, ale obdarza Combo Life temperamentem foksteriera. Auto jest zawsze gotowe do skoku, zwinne w mieście i nieskore za długo jechać prawym pasem dwupasmówki.
Kierowca z łatwością odnajduje się w wysokim wnętrzu z małą kierownicą i efektownymi, głęboko osadzonymi wskaźnikami. Z lewej strony pod pokrętłem świateł ulokowano wyłączniki systemu start-stopu oraz systemu ostrzegającego przed zjechaniem z pasa ruchu. Nikogo nie namawiam, aby z nich nie korzystać, w długiej podróży „asystent pasa” jest przydatny, ale w krótkiej, niepotrzebnie czasem absorbuje uwagę. Opel pozostawia kierowcy sporo swobody i mogą go polubić zarówno miłośnicy tradycji, jak i uprzedzającej życzenia użytkownika elektroniki.
Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem
Odmiany 7-miejscowe, czy to długa XL, czy krótka są naprawdę 7-miejscowe. Do foteli na końcu można się całkiem wygodnie przedostać, a ilość miejsca na głowę i nogi jest tam co najmniej satysfakcjonująca.
Wszystko w 2019
Od chwili debiutu w 1986 r. Combo zawsze bazowało na innym modelu. Początkowo był to Kadett E, potem dwie kolejne generacje Corsy, a od 2011 do 2017 – Fiat Doblò. Wraz z drugą generacją Combo pojawiła się osobowa odmiana Tour i była obecna do 2017. Teraz osobowy wariant nazywa się Combo Life, co podkreśla zmianę statusu tego modelu. Podobnie postąpił Peugeot, który zamiast Partnera Tepee oferuje teraz Riftera. Tylko Citroën pozostał przy dawnej nazwie Berlingo. Koncern PSA liczy zapewne, że na rosnącym zainteresowaniu wszechstronnymi samochodami skorzystają również modele spokrewnione z autami dostawczymi. W obecnym wydaniu są nie tylko praktyczne – co zawsze było ich plusem, ale również dobrze wykończone i „czarują” gadżetami, które potęgują przyjemność z podróżowania.
Na tle „kuzynów” Opel Combo prezentuje się jako poważny i z lekka konserwatywny. Stylizacja zawiera typowe dla marki elementy, w tym wlot powietrza z poziomymi listwami „na wysoki połysk”. Peugeot jest bardziej „rozluźniony”, a Citroën „awangardowy” – przynajmniej stylistycznie.
Standardowy Combo Life ma trzy poziomy wyposażenia: Essentia, Enjoy i Elite. Wydłużony XL tylko dwa: Essentia i Enoy. Najtańszy, krótki model w premierowej ofercie promocyjnej z silnikiem benzynowym 1,2 l kosztuje 61 500 zł brutto, cena katalogowa to 68 000 zł. Analogiczna wersja XL w promocji kosztuje 66 450 zł (katalogowo 74 400 zł). Za wariant 7-miejscowy, oferowany jedynie w wersji Enjoy trzeba dopłacić 3900 zł. Kompletna gama obejmująca benzynową wersję 130-konną z „automatem” oraz model 4x4 będzie w sprzedaży w 2019 r.
Plusy:
- obszerne wnętrze;
- dużo schowków;
- wygoda prowadzenia.
Minusy:
- przeciętna jakość tworzyw;
- 7 miejsc tylko w jednej wersji wyposażenia (Enjoy);
- drogie wyposażenie dodatkowe dla podstawowej wersji Essentia.
Opel Combo Life i konkurenci - wybrane dane techniczne:
Marka/model | Opel Combo Life Standard 1,5 diesel 131 KM Essentia | Fiat Doblò 1,6 Multijet 16v 120 KM Easy | Renault Kangoo Energy dCi 110 Zen |
Cena (zł) | 83 700 | 84 900 | 83 850 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | van/4 | van/5 | van/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4403/1848/1880 | 4406/1832/1895 | 4282/1829/1801 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1553/1567 | 1510/1530 | 1521/1533 |
Rozstaw osi (mm) | 2785 | 2755 | 2697 |
Masa własna (kg) | 1430 | 1430 | 1394 |
Pojemność bagażnika (l) | 597-2126 | 790-3200 | 660-2600 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 60 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1499 | 1598 | 1461 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 130 przy 3750 | 120 przy 3750 | 109 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 300 przy 1750 | 320 przy 1750 | 260 przy 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 12,1 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 172 | 170 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,4 | 5,2 | 4,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 118-113 | 137 | 115 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?