Wygląd zewnętrzny
Design zewnętrzny to niewątpliwy atut Mazdy. Front auta zdobi potężny grill oraz chromowana listwa łącząca smukłe reflektory przednie. W profilu zwracają uwagę wyraźnie zarysowane nadkola, duże 19-calowe felgi czy czarne plastikowe listwy ochronne biegnące wokół całego nadwozia. Tył wieńczy spoiler dachowy, wąskie poziome światła oraz podwójne końcówki układu wydechowego.
W porównaniu do poprzedniej generacji, nadwozie nowej Mazdy CX-5 jest o 10 mm dłuższe (4550 mm) oraz o 35 mm niższe (1680 mm). Szerokość (1840 mm) oraz rozstaw osi (2700 mm) pozostały bez zmian. Poprawiono również właściwości aerodynamiczne nadwozia dzięki czemu udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza o 6%.
Japoński SUV dostępny jest w 9 kolorach nadwozia. Jednak w przypadku Mazdy sprawdziłaby się dewiza Henry’ego Forda, który powiedział że "możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny". W Mazdzie hasło to powinno brzmieć „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor Soul Red Crystal”. Rewelacyjny, trójwarstwowy, czerwony lakier Mazdy to już znak rozpoznawczy marki w którym każdy model japońskiego producenta prezentuje się doskonale. Pomimo tego, że sztandarowa czerwień Mazdy kosztuje 4500 zł („zwykły” lakier metaliczny – 2900 zł), to zdecydowanie warta jest tej dopłaty.
Wnętrze pojazdu
W przestronnej kabinie dominuje praktyczny minimalizm. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest przejrzysty, przemyślany i intuicyjny. Zmodernizowana kierownica dobrze leży w dłoniach, nowe zegary i centralny 7-calowy ekran są czytelne, a przeprojektowane fotele jeszcze wygodniejsze. Ilość przycisków na konsoli centralnej ograniczono do minimum, dzięki czemu sterowanie większością funkcjonalności jest proste i jedynie obsługa multimedialnego systemu rozrywki i łączności - MZD Connect, za pomocą pokrętła wielofunkcyjnego umieszczonego pomiędzy fotelami wymaga przyzwyczajenia i na początku może sprawiać problemy. Jeśli już opanujemy jego obsługę możemy na umieszczonym na szczycie konsoli centralnej ekranie śledzić ulubione media społecznościowe, prezentować informacje z komputera pokładowego, systemu nawigacji lub sterować 10 – głośnikowym system audio Bose.
Po raz pierwszy w modelu CX-5 pojawił się wyświetlacz head-up prezentujący dane na szybie przedniej, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, system odladzania wycieraczek czy automatycznego składania lusterek – drobne zmiany, bardzo przydatne podczas codziennej eksploatacji.
Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście
[page_break]
Przestrzeń pasażerska Mazdy zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech osób. Ilość miejsca zarówno nad głową jak i na nogi jest wystarczająca. Oparcie tylnych siedzeń posiada regulację kąta pochylenia. W nowym modelu pojawił się wreszcie nawiew powietrza na drugi rząd siedzeń, którego brakowało w poprzednich generacjach.
Bagażnik o pojemności 506 litrów możemy powiększyć maksymalnie do 1620 litrów dzięki składanemu i dzielonemu (40:20:40) oparciu kanapy tylnej.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowej Mazdy pracował najmocniejszy w ofercie 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 194 KM i momencie obrotowym 258 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącego 1485 kg SUV’a do 100 km/h w 9.2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 195 km/h. W czterocylindrowej jednostce zastosowano system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza dwa z nich przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Dzięki temu rozwiązaniu oraz innym zabiegom mającym na celu ograniczenie zużycia paliwa, w cyklu mieszanym z 58 litrowego zbiornika paliwa po przejechaniu każdych 100 km ubywa ok. 8 litrów benzyny, w mieście ok. 2 litrów więcej. Silnik współpracuje z 6-stopniowym automatem, który szybko i płynnie zmienia kolejne przełożenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny, co w połączeniu z dosyć twardo zestrojonym zawieszeniem sprawia, że Mazda prowadzi się komfortowo, stabilnie, przewidywalnie i po prostu przyjemnie.
Podsumowanie
Ceny nowej Mazdy CX-5 zaczynają się od 95 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 160, 165 i 194 KM oraz dwa diesle generujące moc 150 i 175 KM. Jednostki mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 6-stopniowym automatem. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia: SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion. Na krótkiej liście elementów opcjonalnych znajdziemy tylko lakier metaliczny, pakiet Safety, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz system nawigacji.
Mazda CX-5 to jedna z najciekawszych propozycji w segmencie SUV’ów – atrakcyjny design zewnętrzny, przestronna, funkcjonalna i dobrze wykończona przestrzeń pasażerska oraz świetne właściwości jezdne sprawiają, że jej popularność na rynku nieustannie rośnie. Dodatkowym atutem japońskiego modelu jest bardzo niska utrata wartości. Po trzech latach i pokonaniu 60 000 km Mazda zachowa nawet 67% swojej początkowej wartości. To jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?