Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie smart electric drive oferuje znaczny postęp. Standardowo wszystkie modele dysponują nową, wydajną ładowarką pokładową. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu, takich jak inteligentne ładowanie.
Od jesieni 2017 roku na życzenie dostępna będzie szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive znacznie szybciej, bo w ciągu niespełna 45 min (0-80%), jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.
Modele Fortwo electric drive są seryjnie produkowane w zakładach Smarta w Hambach we Francji, a Forfour electric drive – w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Wyposażono je w akumulator dostarczany przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche Accumotive z siedzibą w Kamenz w Saksonii. Firma wytwarza akumulatory do Smarta electric drive od 2012 roku.
Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła za pośrednictwem przekładni jednostopniowej, o stałym przełożeniu. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm dostępny jest natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.
Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego.
Dane techniczne nowego Smarta electric drive w skrócie:
smart electric drive | Fortwo | Fortwo cabrio | Forfour |
Silnik | obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny | ||
Akumulator | litowo-jonowy | ||
Pojemność akumulatora (kWh) | 17,6 | ||
Moc silnika elektrycznego (kW/KM) | 60/81 | ||
Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 160 | ||
Klasa efektywności | A+ | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 11,8 | 12,7 |
Zasięg w cyklu NEDC (km) | 160 | 155 | 155 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 130 | ||
Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h) | 6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA) | ||
Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h) | 3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA) | ||
Cena1 od (euro) | 21 940 | 25 200 | 22 600 |
1Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.
Historia elektrycznego smarta
Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd, w 2007 roku w Londynie, Smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu Fortwo electric drive – a nowy wariant od razu odniósł sukces.
Dwa lata później pojawiła się druga generacja Smarta Fortwo electric drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta – zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 smartów fortwo electric drive.
W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja Smarta Fortwo electric drive. Kkoncepcja jego napędu pozwoliła mu zjednać jeszcze szersze grono nabywców. Rok później Smart Fortwo został pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.
Warto wiedzieć: Jednoślady ze stajni Romet. Coraz bardziej atrakcyjne
Źródło: TVN Turbo/x-news
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?