Światowa premiera nowego Vivaro i Movano

(ip)
Pierwsza publiczna prezentacja nowych lekkich pojazdów użytkowych marki Opel w Birmingham miała miejsce na targach pojazdów użytkowych „The Commercial Vehicle Show”.

Druga generacja Opla Vivaro to połączenie funkcjonalności lekkiego pojazdu użytkowego oraz zalet mobilnego biura z

Fot: Opel
Fot: Opel

komfortem i estetyką samochodu osobowego. Model oferuje dłuższe nadwozie w poszczególnych wariantach, a tym samym większą ładowność i przestronniejsze wnętrze. W kabinie zainstalowano najnowocześniejszy system multimedialny IntelliLink z przyjazną dla użytkownika nawigacją oraz szereg innych rozwiązań, które pozwalają szybko i łatwo przekształcić pojazd w biuro na kołach. Nowy Vivaro jest także wyjątkowo oszczędny, do jego napędu wykorzystano zupełnie nowe, turbodoładowane silniki wysokoprężne o zużyciu paliwa ograniczonym nawet do 5,7 l/100 km przy emisji CO2 wynoszącej tylko 149 g/km — to najlepsze parametry w tej klasie pojazdów i wymierna korzyść dla kieszeni właściciela.

Vivaro to najważniejszy model i niezawodny faworyt w ofercie pojazdów użytkowych marki Opel, uwzględniony w strategii wzrostu DRIVE! 2022. W związku z wprowadzeniem na rynek nowego Vivaro firma Opel zainwestowała 95 milionów euro w brytyjskie zakłady w Luton oraz zrestrukturyzowała dział pojazdów użytkowych. Nowym szefem Działu Lekkich Pojazdów Użytkowych w firmie Opel został Steffen Raschig. Dobrze znane są mu zarówno zalety nowego Vivaro, jak i atuty mocnych silników Movano — w tym bowiem modelu również zastosowano zaawansowaną technologię BiTurbo. Przyczynia się ona do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika, a jednocześnie znacznie ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin, tym samym obniżając koszty eksploatacji. Podobnie jak Vivaro, również Movano został udoskonalony pod względem poziomu bezpieczeństwa.

Fot: Opel
Fot: Opel

Oferta silników montowanych w nowym Movano obejmuje obecnie pięć turbodiesli, w tym dwie zupełnie nowe i bardzo nowoczesne jednostki BiTurbo o pojemności 2,3 litra. Dwie współpracujące turbosprężarki zapewniają znakomite osiągi przy wyjątkowo małym spalaniu i niskiej emisji CO2. W przypadku silnika BiTurbo o mocy 100 kW/136 KM, rozwijającego maksymalny moment obrotowy 340 Nm, emisję CO2 obniżono o 8 procent (15 gramów), do 180 g/km, dzięki instalowanemu standardowo systemowi Start/Stop. Flagowa jednostka BiTurbo o mocy 120 kW/163 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 360 Nm i oferuje o 13 KM i 10 Nm więcej niż silnik najmocniejszego Movano dotychczasowej generacji. Należący do standardowego wyposażenia system Start/Stop umożliwił obniżenie emisji CO2 o imponujące 39 g/km. Zużycie paliwa zmniejszone o 1,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli o 18 procent, to korzyść zarówno dla kieszeni właściciela, jak i dla środowiska.

Podstawowa wersja Movano jest napędzana turbodieslem 2.3 l generującym 81 kW/110 KM mocy, czyli o 10 KM więcej niż dotychczas. Silnik ten występuje również w odmianie rozwijającej 92 kW/125 KM. W obydwu jednostkach 2.3 CDTI utrzymano dotychczasowy poziom zużycia paliwa i emisji, znacząco zwiększono jednak osiągi wyposażonych w nie pojazdów. W 125‑konnym Movano o około 3,5 sekundy poprawiła się elastyczność mierzona przyspieszeniem od 80 do 120 km/h na szóstym biegu. Analogiczny parametr w podstawowej wersji ze 110‑konnym silnikiem jest lepszy aż o 5 sekund. Poprawa elastyczności jest także zasługą krótszego przełożenia na szóstym biegu.

Przedłużana wersja furgonu Movano L4 była dotychczas dostępna tylko z kołami bliźniaczymi na tylnej osi. Teraz jest

Fot: Opel
Fot: Opel

oferowana także z kołami pojedynczymi i różną wysokością dachu. Pojedyncze koła mają szereg zalet. Przestrzeń ładunkowa między wnękami tylnych kół jest wówczas o 300 mm szersza, co ułatwia przewożenie ładunku o dużych gabarytach. Pojazd w tej konfiguracji jest także lżejszy, więc zużywa mniej paliwa. Maleją też koszty eksploatacji, ponieważ mniejsza jest liczba opon wymagających okresowej wymiany. Kolejną zaletą nowego Movano jest wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do 2 lat.

Pojazdy oferują nie tylko doskonałą ekonomikę eksploatacji — zarówno w nowym Vivaro, jak i w Movano priorytetowo potraktowano także kwestię bezpieczeństwa. Ulepszony model jest teraz standardowo wyposażony w elektroniczny system kontroli stabilności (ESC), a szereg rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę sprawia, że podróżowanie Movano jest jeszcze bezpieczniejsze. Jednym z takich rozwiązań jest system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Zapobiega on stoczeniu się pojazdu, utrzymując działanie hamulców jeszcze przez około 2 sekund po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę. Program kontroli stabilności przyczepy monitoruje jej boczne ruchy, a w przypadku wykrycia ich krytycznego nasilenia automatycznie hamuje odpowiednie koła Movano, aby ustabilizować zespół pojazdów i nie dopuścić do wypadku. Udoskonalony układ kontroli trakcji zapewnia lepszą przyczepność nawet na nieutwardzonych drogach i zapobiega buksowaniu kół.

W kabinie Movano nowe, duże i wypukłe lusterko zintegrowane z osłoną przeciwsłoneczną poprawia widoczność strefy wokół pojazdu. Ustawienie jej w pozycji pozwalającej obserwować „martwe pole” po prawej stronie pomaga odpowiednio wcześnie dostrzec ewentualne zagrożenie. Kierowca Movano może również liczyć na podwyższony komfort w kabinie i korzystać z niej jak z mobilnego miejsca pracy. Ułatwią mu to systemy multimedialne, takie jak standardowy CD 16 BT USB z Bluetooth i dwoma gniazdami USB lub CD 16 BT USB DAB z tunerem cyfrowego radia.

Opel Movano z nowymi silnikami oraz dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i funkcjami multimedialnymi pojawi się na rynku polskim pod koniec lata 2014 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty