Suzuki SX4 S-Cross. Facelifting z turbo

Karol Biela
Suzuki SX4 S-Cross FaceliftingFot. Karol Biela
Suzuki SX4 S-Cross FaceliftingFot. Karol Biela
W polskich salonach Suzuki pojawiły się już pierwsze egzemplarze zmodernizowanego modelu SX4 S-Cross, który poza bardziej masywnym przodem otrzymał też m.in. turbodoładowane silniki.

Suzuki SX4 S-Cross to kompaktowy SUV, który pojawił się na rynku w 2013 roku. Trzy lata w motoryzacyjnym świecie to bardzo długo, więc japoński producent zdecydował się na modernizację, jednak nie zakończyła się ona na lekkich zmianach stylistycznych i dodaniu kilku nowych wzorów felg i lakierów.

Masywniejszy a do tego z bogatszym wyposażeniem**Już z daleka widać, że spore zmiany zaszły w przedniej części nadwozia. Przeprojektowano przedni zderzak, który sprawia wrażenie bardziej masywnego, a wyżej poprowadzona maska łączy się z całkowicie inną niż do tej pory osłoną chłodnicy. Do tego inny kształt mają przednie reflektory, które już od drugiej po bazowej wersji Premium mają w standardzie pełne światła LED (dzienne, mijania i drogowe).

Suzuki SX4 S-Cross FaceliftingFot. Karol Biela
Suzuki SX4 S-Cross Facelifting

Fot. Karol Biela

Skoro już mowa o wyposażeniu to bazowa wersja ma teraz w standardzie m.in. Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu), czy system Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, a więc elementy, które wcześniej dostępne były dopiero w wyższym pakiecie wyposażeniowym. Wersja po faceliftingu ma też większy o 15 milimetrów prześwit (obecnie 180 mm), który wynika z zastosowania opon o wyższym profilu.

Pod względem miejsca wewnątrz nic się nie zmieniło. Z przodu dalej wygodnie usiądzie zarówno kierowca, jak i pasażer. Na tylnej 3-osobowej kanapie w komfortowych warunkach podróżować będzie raczej tylko dwóch dorosłych pasażerów. Przestrzeń bagażowa odświeżonego SX4 S-Cross również pozostała bez zmian. Standardowo kufer mieści 430 litrów, a po złożeniu oparć foteli do dyspozycji pozostaje maksymalnie 1 269 litrów.

Turborewolucja pod maską
Po wprowadzeniu na rynek w 2013 roku Suzuki SX4 S-Cross polscy klienci mieli do wyboru dwa silniki o pojemności 1.6 litra i mocy 120 KM: benzynową wolnossącą konstrukcje o kodzie fabrycznym M16A oraz turbodiesel D16AA. Po pewnym czasie w ofercie pozostał tylko benzynowy motor, który w wersji po facelifingu zastąpiony został dwoma turbodoładowanymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Suzuki długo opierało się downsizingowi, ale doładowane silniki będą powoli wypierać starsze wolnossące konstrukcje w całej gamie modelowej tego producenta. Teraz bazową jednostką SX4 S-Crossa będzie 3-cylindrowa konstrukcja 1.0 BoosterJet o mocy 112 KM, która wytwarza 170 Nm w zakresie 2000-3500 obrotów na minutę. Crossover Suzuki z tym silnikiem skonfigurowany może być z 5-biegową skrzynią manualną lub 6-stopniowym „automatem”, który dostępny jednak będzie na rynku pod koniec 2016 roku. Nowy S-Cross 1.0 BoosterJet może być napędzany na przednią oś lub mieć układ 4WD AllGrip.

Najmocniejszym silnikiem przewidzianym dla tego kompaktowego SUV-a jest jednostka 1.4 BoosterJet o mocy 140 KM. S-Cross z tym 4-cylindrowym silnikiem standardowo wyposażony jest w napęd 4WD AllGrip, a do wyboru klienci mają manualną 6-biegową skrzynię lub przekładnię automatyczną o takiej samej liczbie przełożeń. Silnik 1.4 BoosterJet dysponuje maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 220 Nm w bardzo szerokim zakresie, bo od 1500 do aż 4000 obr./min.

[page_break]


Suzuki SX4 S-Cross FaceliftingFot. Karol Biela
Suzuki SX4 S-Cross Facelifting

Fot. Karol Biela

Pierwsze wrażenia z jazdy

**Na specjalnej prezentacji dla dziennikarzy były do dyspozycji obydwie nowe wersje silnikowe. My skorzystaliśmy z okazji, aby sprawdzić bazową jednostkę 1.0 BoosterJet. Trzeba przyznać, że 112-konny silnik jest dobrze wyciszony i do spokojnej jazdy powinien w zupełności wystarczyć. Jeżeli jednak będziemy chcieli wyprzedzić jadącą przed nami ciężarówkę, trzeba utrzymywać obroty w zakresach powyżej 2000 obrotów. Według deklaracji producenta S-Cross z tym silnikiem powinien rozpędzić się do 180 km/h, a sprint do „setki” trwa równe 11 sekund. Jeszcze ciekawiej brzmią deklaracje o średnim zużyciu benzyny, które nie powinno przekroczyć 5 litrów na 100 kilometrów.

Jak niezawodna będzie taka 1-litrowa jednostka? Łańcuchowy napęd rozrządu w połączeniu z podwójnym chłodzeniem turbiny (olejem i płynem chłodniczym) dobrze rokuje, ale jak będzie w rzeczywistości, tego nikt nie wie. Crossover Suzuki ciągle prowadzi się poprawnie, jednak wyższy profil opony i nieznaczne zmiany w przednim zawieszeniu sprawiły, że jazda nim jest bardziej komfortowa. Dopiero przy szybszych i bardziej ostrych zakrętach czuć, że zwiększyła się bezwładność nadwozia, które nieco bardziej potrafi się wychylić z zakrętu.


Suzuki SX4 S-Cross FaceliftingFot. Karol Biela
Suzuki SX4 S-Cross Facelifting

Fot. Karol Biela

Cennik i wyposażenie

**Suzuki SX4 S-Cross z bazowym silnikiem 1.0 BoosterJet 2WD oraz ze standardowym pakietem Comfort wyceniono na 66 900 zł. Takie auto wyposażone jest już m.in. w manualną klimatyzację, system Start-Stop, elektrycznie regulowane szyby przód/tył, 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, czy tempomat z ogranicznikiem prędkości.

S-Cross z jednostką 1.4 BoosterJet dostępne jest dopiero z wyższym pakietem Premium (od 87 900 zł), który obejmuje np. system multimedialny z kamera cofania, 17-calowe alufelgi, system kluczyka elektronicznego, podgrzewane przednie fotele, czy 2-strefową automatyczną klimatyzację.

Topowa odmiana 140-konnego silnika z „automatem” oraz w wersji wyposażeniowej Elegance Sun (przeszkolony dach panoramiczny, skórzana tapicerka, system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym, nawigacja satelitarna 3D, adaptacyjny tempomat) kosztuje już 106 900 zł.

Dane techniczne Suzuki SX4 S-Cross i wybranych konkurentów:

Marka/model

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 112 KM

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Mitsubishi ASX 1.6 2WD 117 KM

Cena (zł)

Od 66 900

Od 73 300

Od 75 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4300/1785/1580

4380/1806/1590

4295/1770/1615

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d

1560/1560

b.d.

Rozstaw osi (mm)

2600

2646

2670

Masa własna (kg)

b.d.

1318

1260

Pojemność bagażnika (l)

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

430

47

401

55

419

63

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

Benzyna

benzyna

Pojemność (ccm)

998

1197

1590

Liczba cylindrów

3

4

4

Napędzana oś

Przód

Przód

Przód

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc (KM)

112

115

117

Moment obrotowy (Nm)

170

190

154

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,0

10,6

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

180

185

183

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,0

5,6

6,0

Emisja CO2 (g/km)

113

129

137

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty