Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suzuki Grand Vitara XL7

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Suzuki stale poszerza gamę oferowanych przez siebie samochodów z napędem na cztery koła.

Obok małych terenówek, jak Vitara i Jimny, w ofercie znajdują się także miejskie Wagon R+ i Ignis, a także duże terenowe auto Grand Vitara. Ostatnio do gamy dołączyła wydłużona odmiana tego ostatniego auta, mieszcząca siedmiu pasażerów.

Suzuki Grand Vitara XL7

Dzięki wydłużeniu rozstawu osi nie tylko udało się wygospodarować więcej miejsc dla pasażerów, auto znacznie lepiej niż krótsza odmiana zachowuje się podczas jazdy na asfalcie. W niczym nie pogorszyły się możliwości samochodu w terenie. Samochód bez trudu radzi sobie ze stromymi podjazdami, czy dość głębokim piaskiem. Jednak do jazdy w rzeczywiście trudnym terenie przydadzą się z pewnością specjalne opony z głębokim bieżnikiem.
W ofercie jest tylko jedna wersja wyposażeniowa Grand Vitary XL7. Na szczęście auto jest wyposażone niemal kompletnie. W standardzie są dwie poduszki gazowe, ABS, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, centralne ryglowanie zamków, aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego a nawet klimatyzacja. Niestety, nie ma możliwości zamówienia bocznych airbagów. Na dość krótkiej liście opcji są lakier metalizowany i automatyczna skrzynia biegów.
W terenie Grand Vitara XL7 sprawuje się znakomicie, po włączeniu reduktora bez trudu radzi sobie niemal w każdych warunkach. Na asfalcie, pod warunkiem, że jest on w miarę równy auto także prowadzi się nieźle. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy natrafimy na poprzeczne nierówności lub np. tory tramwajowe. Wówczas terenowe Suzuki zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie, podskakując niczym piłka. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie prędkości.
Grand Vitara z silnikiem Diesla jest wyraźnie droższa od modelu z silnikiem benzynowym. Niestety, droższa jest także od konkurencji - Nissana Terrano czy Kii Sportage. Transplantacja serca z Peugeota 406 okazała się mimo to bardzo udanym zabiegiem. Grand Vitara ma spore szanse stać się najlepiej sprzedającą się odmianą tego modelu.
Wnętrze
Tworzywa sztuczne są twarde, na szczęście wszystkie elementy są dobrze spasowane, na poziom wykończenia nie można narzekać. Nieco archaicznie wyglądają suwaki sterowania nawiewem i ogrzewaniem. W modelu pięcioosobowym przeprowadzono już modernizację deski rozdzielczej, należy się więc wkrótce spodziewać podobnego zabiegu także w przypadku modelu XL7. Między fotelami umieszczono dźwignię przełączania napędu i reduktora, a także dwa miejsca na puszki z napojami.
Nadwozie
Choć samochód dość wyraźnie wydłużono w zestawieniu z pięcioosobową odmianą, proporcje nadwozia są bardzo harmonijne. Wyraźnie większy jest tylny zwis, co może powodować małe trudności podczas zjazdów. Koło zapasowe umieszczono na tylnej klapie, co powoduje ograniczenie widoczności podczas cofania. Standardowym wyposażeniem są relingi, co ułatwia zamontowanie bagażnika dachowego. Może on się przydać, gdyż przy komplecie pasażerów bagażnik mieści zaledwie 187 l.
Charakterystycznym elementem Grand Vitary w wersji XL7 są eleganckie, chromowane klamki.
Silnik
W wydłużonej odmianie zastosowano zmodernizowany silnik V6, stosowany wcześniej w odmianie pięcioosobowej. Pojemność zwiększono do 2,7 l, moc wzrosła dzięki temu do 173 KM. Ma on niezłą kulturę pracy, charakterystyczny dla widlastych sześciocylindrowych jednostek dźwięk może się podobać. Choć auto jest dość ciężkie, ma niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 10,5 sekundy, na niezłym poziomie jest także prędkość maksymalna - 175 km/h. Szybka jazda nie pozostaje oczywiście bez wpływu na zużycie paliwa, w obiecanych przez producenta niecałych 11 litrach niełatwo się zmieścić. Ale, gdy rzadko korzystamy z napędu na cztery koła, spalanie na poziomie 13 l/100 km jest bez trudu do uzyskania.
Podsumowanie
W segmencie aut terenowych, które oferują miejsce dla siedmiu pasażerów, Grand Vitara należy do najtańszych aut. Szkoda tylko, że nie ma w ofercie auta z silnikiem Diesla. Takie zestawienie jest możliwe, ale należy wówczas zdecydować się na pięcioosobową odmianę z krótszym rozstawem osi.
Suzuki Grand Vitara XL7 a konkurencja

ModelSuzuki Grand VitaraHyundai Santa FeToyota Land Cruiser
SilnikV6V6V6
Liczba zaworów242424
Pojemność skokowa (cm sześc.)273626563956
Napęd4x44x44x4
Moc maks. (KM)173170246
Maks. moment obrotowy (Nm)231240380
Skrzynia biegówM/5M/5A/4
Hamulce przednie/tylneT/BT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,811,311,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)187469403
Długość (mm)468545004715
Szerokość (mm)178018201855
Wysokość (mm)174017101575
Rozstaw osi (mm)280026202790
Masa własna (kg)162516751750
Ładowność (kg)535b.d.850
Prędkość maksymalna (km/h)175182175
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)10,511,69,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto13,814,917
Poza miastem9,19,410
Średnie10,811,412,9

M - manualna, A - automatyczna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, b.d. - brak danych
Wyposażenie

ModelGrand VitaraSanta FeLand Cruiser
Cena (zł)144 000143 900164 800
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneNSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/NS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty