SsangYong Rodius 2.0

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
Koreańska marka SsangYong zabiega o względy klientów poszukujących niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwiązań i proponuje Rodiusa - połączenie rodzinnego vana z samochodem terenowym. Ceny tego egzotycznego modelu zaczynają się od 99 000 zł.
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong

Pierwsza generacja Rodiusa debiutowała w 2004 roku. Nie zdobyła popularności na rynku przede wszystkim ze względu na odważną i kontrowersyjną urodę. Druga odsłona południowokoreańskiego terenowego vana pojawiła się w ubiegłym roku i również przełamuje obowiązujące konwencje stylistyczne. Rodius jest duży i nieproporcjonalny. Pod względem rozmiarów detronizuje popularne vany. Jest dłuższy o 242 mm od Fiata Fremonta, o 269 mm od Renault Grand Espace i aż o 310 mm od Forda Galaxy. W parze z imponującą długością - 5130 mm idzie również okazała wysokość – 1850 mm i szerokość - 1915 mm. Niestety ponadstandardowe wymiary zewnętrzne mają negatywny wpływ na jego design zewnętrzny. W profilu koreańczyka zwracają uwagę masywne drzwi, duże okna i zbyt ciężki, przesadny tył. Tylna część nadwozia nie jest spójna z resztą karoserii i tak jak w pierwszej odsłonie egzotycznego vana zbiera najwięcej niepochlebnych opinii. Front SsangYonga jest bardziej zachowawczy i tworzą go: obszerny chromowany wlot powietrza, duże reflektory przednie z charakterystycznymi poziomymi kierunkowskazami i zderzak z wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi.

W ponad pięciometrowym vanie może podróżować aż siedem osób. Podgrzewane fotele przednie są wygodne i komfortowe, a fotel kierowcy posiada regulację elektryczną z pamięcią ustawienia. W drugim rzędzie również znajdują się pełnowymiarowe, indywidualne siedziska dla dwóch osób. W ostatnim rzędzie na obszernej kanapie zarezerwowano miejsce dla trzech osób. W praktyce będzie tam podróżowała wygodnie trójka dzieci lub dwie osoby dorosłe. Podkreślenia wymaga fakt, że nawet pasażerowie o wzroście ok. 180 cm będą wygodnie siedzieli w trzecim rzędzie, co jest rzadkością w zdecydowanej większości siedmioosobowych samochodów. Dodatkowym atutem koreańskiego modelu jest duża funkcjonalność przestrzeni pasażerskiej. Fotele w pierwszym i drugim rzędzie rozkładają się tworząc wygodne leżanki. Praktyczne stoliki znajdziemy w oparciach przednich foteli i po złożeniu oparć w drugim rzędzie. Tylną kanapę możemy złożyć lub całkowicie zdemontować powiększając pojemność bagażnika z 875 litrów do 1975 litrów. Uzupełnieniem  przestronnej kabiny i dużej przestrzeni bagażowej są liczne schowki, uchwyty, półki i wieszaki.

SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong

Po zajęciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwagę centralne umiejscowienie zegarów analogowych i nietypowy wyświetlacz przed kierownicą. Przed oczami kierowcy na ekranie komputera pokładowego prezentowana jest m.in. aktualna prędkość jazdy, średnie zużycie paliwa, pozostały zasięg oraz wszelkie kontrolki informacyjne i ostrzegawcze.  Na szycie konsoli centralnej umieszczono zestaw czterech analogowych zegarów, które informują o temperaturze cieczy chłodzącej, poziomie paliwa w baku, prędkości obrotowej sinika oraz ponownie o aktualnej prędkości z jaką porusza się pojazd. Pod zestawem wskaźników znalazł się panel radioodtwarzacza oraz klimatyzacji. Automatyczna klimatyzacja dzięki kanałom wentylacyjnym poprowadzonym w podłodze i w suficie szybko i skutecznie radzi sobie ze schłodzeniem wnętrza. Sześciogłośnikowy system audio z archaicznym wyświetlaczem wyposażony jest w  gniazda USB i AUX oraz system Bluetooth pozwalający na podłączenie telefonu. Zarówno radioodtwarzaczem jak i telefonem możemy sterować za pomocą przycisków na konsoli centralnej lub na kierownicy. Na dole konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na dwa wysuwane uchwyty na kubki, dwa zagłębienia na monety, a pomiędzy przednimi fotelami znalazł się wygodny podłokietnik pod którym ukryto dwuczęściowy przepastny schowek.

SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong

Dzięki napędowi 4WD, 185-milimetrowemu prześwitowi i relatywnie wysokim kątom natarcia 19,4° i zejścia 18,6° Rodius pozwoli dojechać wszędzie tam gdzie popularne rodzinne vany nie dadzą sobie rady. Dołączany napęd na przednią oś pozwoli nam bezpiecznie poruszać się poza asfaltowymi szlakami i zapewni lepszą trakcję na mokrych czy zaśnieżonych drogach. Nie możemy jednak zapominać, że poruszamy się ponad dwutonowym kolosem z bardzo długim rozstawem osi i standardowymi oponami, więc zjeżdżając z utwardzonych dróg musimy zachować zdrowy rozsądek. W codziennej miejskiej eksploatacji SsangYong zachowuje się jak typowy rodzinny van. Miękko zestrojone zawieszenie optymalnie niweluje nierówności drogi, dwulitrowy diesel zapewnia optymalne osią

SsangYong Rodius / Fot. SsangYong
SsangYong Rodius / Fot. SsangYong

gi, a dobre wyciszenie kabiny pozwala podróżować w komfortowych warunkach. Pod maską Rodiusa pracuje silnik wysokoprężny o pojemności 1998 cm3, generujący moc 155KM i moment obrotowy 360 Nm. Wartości te pozwalają na sprawne poruszanie się zarówno w warunkach miejskich jak i autostradowych. Do zbyt dynamicznej jazdy nie zachęca ani zawieszenie, które na szybko pokonywanych zakrętach powoduje duże przechyły nadwozia ani leniwie działająca pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Po każdych przejechanych 100 km w mieście w baku SsangYonga ubywa ok. 11 litrów oleju napędowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza się do ok. 8 litrów/ 100 km. Podczas eksploatacji w warunkach miejskich dają o sobie znać ponadnormatywne wymiary Rodiusa, duża średnica skrętu i brak kamery cofania  - w standardzie są tylko czujniki cofania.

Terenowy van SsangYonga to model niszowy, który może zainteresować klientów poszukujących nieszablonowego i niespotykanego pojazdu.

Wybrane dane techniczne SsangYonga Rodiusa i konkurentów:

Marka/model

SsangYong Rodius Aut. 4WD

Fiat Freenont     Aut. AWD

Ford Galaxy Aut.

Wersja

Sapphire

Lounge

Titanium

cena (zł)

139 500

136 500

139 950

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (cm3)

1998

1956

1997

Moc (KM)

155

170

140

Moment obrotowy (Nm)

360

350

340

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

b.d.

11,1

11,1

Prędkość maksymalna (km/h)

181

183

190

Średnie spalanie (l/100 km)

7,8

7,3

6

Emisja CO2 (g/km)

206

194

159

Skrzynia biegów

Automatyczna 5-stopniowa

Automatyczna 6-stopniowa

Automatyczna 6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

875

145

308


Fot. Info-Expert
Fot. Info-Expert

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty