Sprzedaż nowych aut ciągle niska

(TSz) źródło: IBRM Samar
Ostatni miesiąc pierwszego półrocza przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut w Polsce, zarówno w porównaniu do maja, jak i czerwca ubiegłego roku. Jednak skumulowana sprzedaż za okres styczeń - czerwiec 2010 roku wciąż jest niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Ostatni miesiąc pierwszego półrocza przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut w Polsce, zarówno w porównaniu do maja, jak i czerwca ubiegłego roku. Jednak skumulowana sprzedaż za okres styczeń - czerwiec 2010 roku wciąż jest niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku
.

W czerwcu 2010 roku sprzedano 28 224 nowe samochody, czyli aż o

Fot. AME
Fot. AME

10,04 proc. (+ 2576 sztuk) więcej niż w poprzednim miesiącu i o 5,09 proc. (+ 1368 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Łącznie od początku roku nabywców znalazło 158 300 aut, czyli o 6,27 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r. Chociaż skumulowana sprzedaż nadal jest niższa niż rok wcześniej, to pozytywnym sygnałem jest spowolnienie tempa spadku o 2,14 pkt. proc. w porównaniu do maja. Spadek sprzedaży sumarycznej wynosił po 5 miesiącach roku 8,4 proc. (11 952 sztuki), podczas gdy obecnie jest mniejszy i wynosi 6,3 proc. (10 584 samochody).

Trzeba jednak pamiętać, że aktualna sytuacja w Polsce nie sprzyja sprzedaży nowych aut. Co prawda powódź,  która w drugiej połowie maja i  w czerwcu nawiedziła Polskę, wywarła stosunkowo niewielki wpływ na poziom popytu, jednak niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro może wpłynąć negatywnie na popyt na nowe samochody.

Nie ma wątpliwości, że szczególne znaczenie dla rynku ma dzisiaj zdecydowanie większy popyt ze strony klientów instytucjonalnych. Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" przyczynia się do utrzymania wysokiego popytu na tego rodzaju auta. Wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z "kratką" z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się niekorzystnych zmian w  przepisach. 

Fot. IBRM Samar
Fot. IBRM Samar

Tymczasem wciąż nie ma pewności, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Pewne jest natomiast to, że wejdą. Minister Finansów wspomniał o tym w czasie swoich ostatnich wystąpień w mediach. Jeśli Ministerstwo Finansów zdecyduje się wprowadzić ograniczenia w rozliczaniu podatku VAT od 1 stycznia 2011 roku, można spodziewać się utrzymania wysokiego popytu również  w drugiej połowie bieżącego roku.

Spośród 10 najpopularniejszych na polskim rynku marek aż 7 odnotowało spadek sumarycznej sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku, a 3 z nich miały spadki dwucyfrowe - Fiat, Volkswagen i Toyota. W pierwszym półroczu liderem sprzedaży była Skoda. Uzyskany wynik na poziomie 18  245 sztuk jest tylko o 5,46 proc. mniejszy niż rok wcześniej.

Na drugim miejscu rankingu najczęściej kupowanych aut uplasował się Fiat. Skumulowany wynik 13 376 sztuk jest o 24,33 proc. mniejszy niż w 2009 r. Na trzecim miejscu znajduje się Volkswagen (awans o 1 pozycję w porównaniu do wyników z maja), którego skumulowany wynik na koniec czerwca wyniósł 12 515 sztuk, o 11,97 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Kolejne miejsca zajmują, Ford, Toyota Opel, Renault, Kia, Peugeot i Hyundai.

Sprzedaż od początku roku większości producentów aut z segmentu Premium jest nadal wyższa niż rok temu, głównie dzięki dobrej sprzedaży "kratek". "Kratka" i diesel w segmencie luksusowych SUV-ów to gwarancja dobrej sprzedaży.

Zobacz także:
Spada import używanych
 
**

Spadła sprzedaż aut w Europie Środ.-Wschodniej

**

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty