Smart Forfour kontra Mitsubishi Colt

Ryszard Polit
Fot. Smart: Smart Forfour ma plastikowe, kolorowe panele montowane do nadwozia. Dzięki nim, Forfour wygląda ciekawie
Fot. Smart: Smart Forfour ma plastikowe, kolorowe panele montowane do nadwozia. Dzięki nim, Forfour wygląda ciekawie
Patrząc na Mitsubishi Colta i Smarta Forfour aż trudno uwierzyć, że auta te mają tę samą konstrukcję. Tym większe uznanie dla stylistów.

Patrząc na Mitsubishi Colta i Smarta Forfour aż trudno uwierzyć, że auta te mają tę samą konstrukcję. Tym większe uznanie dla stylistów.

Fot. Smart: Smart Forfour ma plastikowe, kolorowe panele montowane do nadwozia. Dzięki nim, Forfour wygląda ciekawie
Fot. Smart: Smart Forfour ma plastikowe, kolorowe panele montowane do nadwozia. Dzięki nim, Forfour wygląda ciekawie

 

Forfour i Colt powstały w ramach dawnej współpracy koncernów Mitsubishi i DaimlerChrysler. Colt przeznaczony jest dla szerokiej rzeszy odbiorców, natomiast Forfour kierowany jest do klientów o nieco snobistycznych gustach. Porównujemy pojazdy napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 95 KM.

Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Colt to konstrukcyjny bliźniak Smarta Forfour.
Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Colt to konstrukcyjny bliźniak Smarta Forfour.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy mają tę samą płytę podłogową i silniki. Budowa nadwozia Smarta jest nietypowa, bowiem do szkieletu przymocowane są plastikowe, różnokolorowe moduły. Producent podkreśla, że w  razie stłuczki moduł można łatwo wymienić. Tak naprawdę uznanie

Fot. Smart: Smart ma tę samą płytę podłogową i silniki co Colt.
Fot. Smart: Smart ma tę samą płytę podłogową i silniki co Colt.

Forfour należy się za spełnienie norm bezpieczeństwa. W każdym razie zestawianie różnych kolorów ma odróżniać Smarta nie tylko od Colta lecz także od innych aut. Mitsubishi ma typowe nadwozie wykonane z blachy stalowej. Różny jest także design wnętrza - w Smarcie jest kolorowo ale niezbyt ergonomicznie. Wnętrze Colta wygląda bardziej swojsko, ale za to z obsługą przycisków i przełączników nie ma kłopotu.

Fot. Mitsubishi: Colt napędzany silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 95 KM ma niezłą dynamikę, zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km.
Fot. Mitsubishi: Colt napędzany silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 95 KM ma niezłą dynamikę, zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km.

Kabina pasażerska jest jednak dość przestronna. W obu autach jest możliwość przesuwania wzdłuż nadwozia tylnej kanapy o 15 cm. W zależności od jej położenia bagażnik Smarta  ma objętość od 202 do 270 l, a Colta - 220 - 315 l. Standardowo Smart wyposażony jest dojazdowe koło zapasowe, a Colt ma tzw. zestaw naprawczy. By podnieść prestiż Smarta, w wyposażeniu standardowym znajduje się układ stabilizacji toru jazdy ESP.  

Fot. Smart: Wnętrze Smarta może być różnokolorowe, nie jest jednak zbyt ergonomiczne.
Fot. Smart: Wnętrze Smarta może być różnokolorowe, nie jest jednak zbyt ergonomiczne.

 

Silniki

 

Smart i Mitsubishi napędzane są tym samym silnikiem o nowoczesnej budowie. Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l osiąga moc 95 KM. Ma 16 zaworów, dwa wałki rozrządu w głowicy i układ zmiennych faz rozrządu. Mimo tych rozwiązań, silnik nie jest zbyt elastyczny i ożywia

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Colta jest czytelna. Nie ma jednak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Colta jest czytelna. Nie ma jednak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

się powyżej 4 000 obr/min. Za to biegi zmienia się bardzo lekko i precyzyjnie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Smart i Mitsubishi mają zbliżoną dynamikę i podobne zużycie paliwa. Nieco szybszy jest Smart, gdyż ma mniejszą masę, ale różnice są praktycznie niezauważalne. Średnie zużycie

Fot. Smart: Bagażnik Smarta ma objętość 202 – 270 l.
Fot. Smart: Bagażnik Smarta ma objętość 202 – 270 l.

paliwa w mieście wynosi ok. 8 l na 100 km. Natomiast lepiej wyciszonym autem jest Smart. Smart i Mistubishi mają układ zawieszenia o identycznej konstrukcji - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Colt ma jednak bardziej miękkie zawieszenie, przez co zapewnia wyższy komfort jazdy po naszych złych drogach. Za to Smart świetnie daje sobie radę w zakrętach, a uczucie pewności

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l.

siebie wzmacnia seryjny układ ESP. Colt ma również całkiem niezłe własności jezdne.

 

Podsumowanie

 

Smart Forfour jest niewątpliwie ciekawszym autem, które ze względu na dwukolorowe nadwozie zwraca uwagę na ulicy. Colt wydaje się bardziej pospolity. Rzeczywista różnica między tymi pojazdami wynika z poziomu wyposażenia i cen. Forfour kosztuje 58 900 zł, a Colt jest o 16 510 zł tańszy. W przeciwieństwie do Colta, Forfour nie podbije więc naszego rynku.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Smart Forfour

Mitsubishi Colt 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Smart Forfour

Mitsubishi Colt

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1332

1332

Moc maksymalna (KM/obr/min)

95/6000

95/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

125/4000

125/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

11,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

10,2

12,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

70

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,4

40,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

202 - 270

220 - 315

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

47

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,8/7,4

5,0/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

375 x 169 x 145

381 x 170 x 152

Rozstaw osi (cm)

250

250

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

3/12

Cena (zł)

58 900

42 390

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Smart Forfour

Pulse

Mitsubishi Colt

Inform

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

S/-

Układ stabilizacji toru jazdy ESP 

S

-

Wspomaganie nagłego hamowania

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

Fot. Smart: Na tylnej kanapie Smarta miejsca jest sporo.
Fot. Smart: Na tylnej kanapie Smarta miejsca jest sporo.
Fot. Ryszard Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm.
Fot. Ryszard Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty