Smart Electric Drive. W Europie wiosną 2017 roku

(mm/ip)
Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale - po raz pierwszy - także jako czteroosobowy wariant forfour. W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy smart electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku. Fot. Smart
Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale - po raz pierwszy - także jako czteroosobowy wariant forfour. W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy smart electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku. Fot. Smart
Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale - po raz pierwszy - także jako czteroosobowy wariant forfour. W efekcie już wkrótce Smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy Smart Electric Drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku.

Nowy Smart Electric Drive ma zwinny charakter. Przyczynia się do tego mała średnica zawracania - w przypadku modeli dwuosobowych wynosi 6,95 m, czyli tyle samo, co u ich odpowiedników z konwencjonalnym źródłem napędu. Nabywców nie ogranicza też specyfikacja - do wyboru jest pełna gama kolorów, dodatkowego wyposażenia i opcji personalizacyjnych.

Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie Smart Electric Drive oferuje znaczny postęp.  W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny - połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, na ekranie swojego smartfona, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu.

Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” Smarta Electric Drive w ciągu niespełna 45 min, jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.

Modele Fortwo Electric Drive są seryjnie produkowane w zakładach smarta w Hambach w Niemczech, a Forfour Electric Drive - w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Silnik elektryczny o mocy 81 KM napędza tylne koła Smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km - co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.

Dane techniczne nowego Smarta Electric Drive w skrócie:

Smart Electric Drive

Fortwo

Fortwo
cabrio


Forfour



Silnik

obcowzbudny trójfazowy silnik synchroniczny

Akumulator

litowo-jonowy

Pojemność akumulatora (kWh)

17,6

Moc silnika elektrycznego (kW/KM)

60/81

Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

160

Klasa efektywności

A+

Przyspieszenie
0-100 km/h (s)

11,5

11,8

12,7

Zasięg w cyklu NEDC (km)

160

155

155

Prędkość maksymalna (km/h)

130

Czas ładowania, 20-100% z domowego gniazdka (h)

6 (UE/Wielka Brytania), 13 (USA)

Czas ładowania, 20-100% ładowarka wallbox (h)

3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania/USA)

Cena1 od (euro)

21 940

25 200

22 600

1Rekomendowana cena w Niemczech, zawiera podatek VAT.

Historia elektrycznego smarta

Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd - w 2007 roku w Londynie - Smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu Fortwo Electric Drive.

Już w 2009 roku pojawiła się druga generacja Smarta Fortwo Electric Drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta - zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 Smartów Fortwo Electric Drive.

W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja Smarta Fortwo Electric Drive. Innowacyjna koncepcja modelu zyskiwała kolejnych nabywców, a rok później stała się pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech elektryczny Smart błyskawicznie zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.

Smart Fortwo Electric Drive przyczynił się również do sukcesu marki dzięki eksploatacji we flocie car2go (1400 egzemplarzy w trzech miastach świata). Tylko jako pojazdy car2go, elektryczne Smarty pokonały łącznie ponad 35 milionów kilometrów w trudach codziennej jazdy po mieście.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty