Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skutery sposobem na korki?

(pp) źródło: Gazeta Prawna
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Wysoka cena paliw oraz coraz bardziej zatłoczone ulice miast sprawiają, że Polacy zaczynają poszukiwać alternatywy dla poruszania się samochodem. Jedną z nich jest skuter lub motocykl.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Tylko w pierwszych trzech miesiącach 2011 roku w całej Polsce zarejestrowano ponad 7 tys. nowych, oraz 15 tys. motocykli. Ta liczba jest imponująca, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że największa popularność jednośladów przypada z reguły na okres kwiecień-lipiec. W szczytowym okresie sezonu, na naszych ulicach przybywa około 10 tys. motocykli i skuterów miesięcznie.

**CZYTAJ TAKŻE

Jubileuszowa Yamaha AeroxSuzuki Shell Moto Szkoła 2011

**

- W dobie wysokich cen paliw i gigantycznych korków w dużych miastach jazda na dwóch kółkach stała się znacznie bardziej opłacalna niż samochodem, czasowo i finansowo. - mówi "Gazecie Prawnej" Mariusz Łowicki, redaktor naczelny portalu motocyklowego Scigacz.pl.

Kupno właściwego jednośladu nie jest jednak takie proste. Na rynku swoje produkty oferuje blisko pięćdzięsięciu producentów, z czego kilkunastu pochodzi z Chin. Do tego należy doliczyć także skutery niewiadomego pochodzenia z hipermarketów. Co więcej, skutery posiadają silniki o różnych pojemnościach, co dodatkowo zwiększa różnorodność ofert. Jaki zatem pojazd wybrać?

- Kto do pracy ma pięć kilometrów, powinien wybrać rower. Przy 10 - 15 kilometrach wystarczy najprostszy skuter z najmniejszym silnikiem. A jeżeli ktoś mieszka pod miastem i dojeżdża do jego centrum, może zdecydować się na coś większego, np. model z silnikiem o pojemności 125 cm sześc. - wyjaśnia "Gazecie Prawnej" Łowicki.

Skutery o pojemności silnika do 50 ccm, które według prawa są motorowerami, posiadają jedną zasadniczą zaletę - do ich prowadzenia nie jest potrzebne specjalne prawo jazdy. Oczywiście pod warunkiem ukończenia 18 lat. Do poruszania się takim pojazdem wystarczy dowód osobisty, ubezpieczenie pojazdu oraz dowód rejestracyjny. Dodatkowo zużycie paliwa takich skuterów waha się pomiędzy 2 a 2,5 litra na 100 km.

Niestety skutery z takimi silnikami zgodnie z prawem nie mogą się poruszać szybciej niż 45 km/h. Mimo to, sprzedawcy często informują kupujących o możliwości zdjęcia blokad ze skuterów, bez których mogą one osiągać nawet 80 km/h.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jednak aby legalnie poruszać się takim pojazdem, należy uzyskać prawo jazdy kat. A. Mając już takie uprawnienia, możemy poruszać się jednośladem o pojemności do 125 ccm. Motocykle z takimi silnikami także charakteryzują się dużą zwrotnością, jednak komfort podróżowania nimi jest nieporównywalnie większy od skuterów z najmniejszymi silnikami. Jednoślady klasy 125 ccm bez problemów osiągają 110 - 130 km/h, zużywając przy tym średnio 3,5 litra benzyny na "setkę".

Jeśli zdecydujemy się na nowy skuter jednego z uznanych producentów, jak Piaggio, Suzuki, Yamaha czy Aprilia, musimy przygotować się na wydatek rzędu 5 - 8 tys. zł. Alternatywą dla nich są modele tajwańskich marek (np. Kymco lub SYM), które na przestrzeni ostatnich lat stały się bardzo trwałe oraz nieźle wykonane. Ich ceny zaczynają się już od około 3,5 tys. zł.

Jeśli ktoś zdecyduje się na produkty oferowane w hipermarketach w cenie 1,5 do 2 tys. zł, powinien liczyć się z brakiem zaplecza serwisowego oraz wysoką awaryjnością. - Tu nawet nie można mówić o niezawodności. One często w ogóle nie nadają się do eksploatacji - powiedział "Gazecie Prawnej" Łowicki.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty