Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Roomster kontra Fiat Idea

Jarosław Zgirski
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
Koncerny motoryzacyjne często sondują rynek pojazdami, które na początku uważa się za niszowe. Segment minivanów i MPV jest dobrym tego przykładem.

Koncerny motoryzacyjne bardzo często sondują rynek pojazdami, które na początku uważa się za niszowe. Segment minivanów i MPV (multi purpose vehicles), czyli aut wielofunkcyjnych jest pod wieloma względami dobrym tego przykładem. O powodzeniu tych samochodów decyduje najczęściej stosunek ich walorów do ceny.

 

Już niedługo inżynierowie z Mlada Boleslav będą się mogli chlubić nowym modelem na polskich 

To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb

drogach, póki co jednak to Skoda Roomster jest najmłodszym graczem, jaki wkroczył na salony czeskiej firmy w naszym kraju.

 

Z kolei Fiat Idea to auto znane już od praktycznie dwóch lat. Oba samochody wniosły w swoim czasie świeże pomysły w podejściu do projektowania tego typu pojazdów.

 

Cechy szczególne

 

Idea powstała na bazie Fiata Punto poprzedniej generacji, korzysta z tej samej płyty podłogowej, jest jednak od niego  wyższa. Również rozwiązanie zawieszenia bazuje na najpopularniejszym włoskim samochodzie segmentu B.

 

Fot. AME: 1. Włosi poszli za ciosem – ładny przód Idei zaadoptowali także w Multipli
Fot. AME: 1. Włosi poszli za ciosem – ładny przód Idei zaadoptowali także w Multipli

Nieco inaczej rzecz się ma ze Skodą Roomster. Podwozie to swoisty przeszczep dwóch aut. Z przodu mamy Fabię, zaś tylną część płyty podłogowej Roomster dzieli z Octavią Tour. Taka konstrukcja ma zapewnić możliwie najlepsze własności jezdne.

 

Roomster jest także pojemny, ale największym atutem Skody jest system Varioflex, umożliwiający swobodę aranżacji  wnętrza. W bardzo krótkim czasie tylne siedzenia można przesunąć, złożyć, albo wyjąć. Wszystko bez udziału większej siły i w bardzo krótkim czasie.

Fot. Jarosław Zgirski: Nie wszystkim podoba się wygląd zewnętrzny Roomstera, szczególnie z boku
Fot. Jarosław Zgirski: Nie wszystkim podoba się wygląd zewnętrzny Roomstera, szczególnie z boku

 

Niestety, pewnym mankamentem są za krótkie, tylne siedziska - po dłuższej jeździe pasażerowie będą odczuwać zmęczenie.

 

Pod tym względem Idea wypada nieco lepiej, choć ogólnie wnętrze włoskiego auta jest mniej przestronne. Tylna, asymetryczna kanapa ma możliwość przesuwania i składania, ale nie w takim zakresie jak w Skodzie Roomster. Również w  rywalizacji na bagażniki Idea wyraźnie przegrywa. Nie da się ukryć, że jest sporo mniejsza od czeskiego konkurenta.

 

Pod względem wyposażenia także przeważa Roomster -

Fot. AME: Fiat Idea zbudowany jest na bazie Punto poprzedniej generacji
Fot. AME: Fiat Idea zbudowany jest na bazie Punto poprzedniej generacji

przede wszystkim z powodu 4 poduszek powietrznych dostępnych w standardzie.

 

Silniki

 

Pod maską Skody pracuje trzycylindrowy silnik 1.4 TDi o mocy 70 koni mechanicznych. Jednostka posiada  pompowtryskiwacze i po dwa zawory na cylinder, ale charakteryzuje się wibracjami, które przenoszą się do kabiny.

 

Znacznie wyższą kulturą pracy może się pochwalić silnik Fiata. Pochodzący z polskiej fabryki Powertrain silnik 1.3 JTD także pod względem dynamiki minimalnie góruje nad niemiecką konstrukcją pracującą w

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze utrzymane w klasycznym stylu Skody
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze utrzymane w klasycznym stylu Skody

Roomsterze. W obu autach dość często trzeba sięgać po drążek zmiany biegów, a czasy wyprzedzania przy większych prędkościach przekonują, że są to jednak typowo miejskie samochody.

 

Różnice w zużyciu paliwa są praktycznie bez znaczenia w codziennej eksploatacji. Oba pojazdy z pewnością można uznać za oszczędne.

 

Wrażenia z jazdy

 

W podróży Roomster okazuje się być funkcjonalnym autem. Jego duże możliwości w dopasowywaniu wnętrza do potrzeb użytkownika pozwalają na transport nawet lodówki lub pralki.

Fot. AME: .  Zegary, wskaźniki i przyciski zgromadzone są w środkowym panelu samochodu
Fot. AME: . Zegary, wskaźniki i przyciski zgromadzone są w środkowym panelu samochodu

Nieco mniejsza jest ładowność Idei, ale dla młodej rodziny i ten samochód okazuje się być bardziej użytecznym niż np. Punto. Niestety, komfort jazdy jest sporo niższy. Auto na zakrętach mocno się przechyla, a tłumienie nierówności nie jest satysfakcjonujące.

 

Właściwości trakcyjne Roomstera są znacznie lepsze. Przejęte z Octavii Tour tylne zawieszenie dało efekt w postaci stabilnego zachowania się na zakrętach oraz nieznacznych przechyłach nadwozia w czasie szybkiej jazdy po ostrych

Fot. AME: Bagażnik Idei można powiększyć do 1420 l składając tylne fotele
Fot. AME: Bagażnik Idei można powiększyć do 1420 l składając tylne fotele

łukach.

 

Deska rozdzielcza Skody została klasycznie rozplanowana, a poszczególne elementy starannie dopasowane. Wątpliwości budzi tylko jej kolorystyka i twardość plastików.

Kokpit Fiata Idei pod tym względem też nieco rozczarowuje, choć umieszczenie zegarów, przycisków i lewarka zmiany  biegów w środkowej części kabiny okazuje się dość praktycznym rozwiązaniem.

 

W obu pojazdach siedzi się wysoko, zatem widoczność jest lepsza, niż w klasycznych hatchbackach. W Skodzie Roomster widoczność na boki ograniczają

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Roomstera jest płaski i bardzo ustawny. Pokrywa bagażnika otwiera się wysoko. System aranżacji wnętrza Varioflex to najcenniejszych
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Roomstera jest płaski i bardzo ustawny. Pokrywa bagażnika otwiera się wysoko. System aranżacji wnętrza Varioflex to najcenniejszych zalet Skody

jednak szerokie, przednie słupki.

 

Podsumowanie

 

W przypadku porównywanych aut producenci postanowili na minivany zbliżone swoimi gabarytami do popularnego także i u nas segmentu B. Ich atutem jest niewątpliwie funkcjonalność, jednak jak na kieszeń przeciętnego nabywcy auta te są chyba jednak zbyt drogie. I właśnie tym należy tłumaczyć rozczarowanie poziomem sprzedaży tych modeli wśród dilerów Skody i Fiata w Polsce. W tym roku Ideę można kupić w salonach już tylko na specjalne zamówienie.  

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Skoda Roomster

Fiat Idea

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

 +

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 
Cena

 +

 

Wybrane dane techniczne

 

 Skoda Roomster 1.4 TDi

Fiat Idea 1.3 JTD

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/6/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1422

1248

Moc maksymalna (KM/obr/min)

70/4000

70/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/2200

180/1750

Prędkość maksymalna (km/h)

158

159

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

16,5

15,4

Pojemność bagażnika (l)

450/1780

320/1420

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,8/6,6

4,5/6,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

420,5/168,5/160,5

393/170/166

Rozstaw osi (cm)

262

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

2/12

Cena (zł)

56 900

54 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 Skoda Roomster

Fiat Idea Fresh

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2500

4500

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

1000

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

2000/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

4500

4500

Radioodtwarzacz z CD

700

1800

S- wyposażenie standardowe

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty