Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej strony. Nie inaczej jest jeśli chodzi o jednostkę napędową, znany silnik Volkswagena – dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM.
Ta jednostka, to – oprócz wersji RS Kodiaqa – najmocniejszy silnik montowany w tym modelu. I jeśli chcemy mieć naprawdę auto, które swoimi parametrami może zaskoczyć na drodze, to nasz wybór powinien paść właśnie na tę jednostkę.
Co w komorze silnikowej Kodiaqa?
Kodiaq to całkiem spore auto ważące – w zależności od wersji – od trochę ponad półtorej tony do blisko 1900 kilogramów!. Nie tak łatwo jest napędzić takiego kolosa. Skoda nie ryzykowała i zdecydowała się na instalację w tym samochodzie tylko tych silników, które poradzą sobie z tej wielkości pojazdem.
Do wyboru mamy zatem cztery, podstawowe jednostki napędowe – dwie benzynowe TSI o pojemności 1.5 lub 2.0 litra i mocach – odpowiednio 150 lub 190 KM, oraz znaną jednostkę wysokoprężną 2.0 TDI o mocy 150 lub 190 KM.
Benzynowy silnik TSI o pojemności 1.5 litra może być zestawiany zarówno z manualną 6-biegową skrzynią przekładniową, jak i 7-biegową skrzynią automatyczną DSG.
Silnik TSI 2.0 dostępny jest wyłącznie z automatem.
Natomiast silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM występuje zarówno ze skrzynią manualną, sześciobiegową, jak i automatyczną DSG (7-biegową), natomiast mocniejsza - o mocy 190 KM – wyłącznie ze skrzynią automatyczną.
Skoda Kodiaq. Jest moc!
Skoda nie byłaby Skodą gdyby nie wypuściła Kodiaqa także w usportowionej wersji RS. Jest w nim montowany dwulitrowy bi-turbo diesel o mocy aż 240 KM z momentem obrotowym wynoszącym 500 niutonometrów! Napęd przenoszony jest za pośrednictwem znanej z innych modeli koncernu VW 7-biegowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.
Wrażenie robi przyspieszenie tego auta. Do 100 km/h Skoda Kodiaq RS rozpędza się w zaledwie 6,9 sekundy. A mówimy o aucie które waży ponad 1800 kilogramów.
Kodiaq w tej wersji kosztuje od 193 550 złotych.
Skoda Kodiaq. Nasze 190 KM
Tymczasem w naszym testowym Kodiaqu pracuje dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM przenoszący napęd za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni DSG.
Zarówno moc jednostki, jak i zestawienie jej ze skrzynią DSG wydaje się być wręcz idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że auto wyposażone jest także w aktywny tempomat. Auto jest nadspodziewanie dynamiczne, z łatwością porusza się po autostradzie, a podczas wyprzedzania innych pojazdów nie doznaje „zadyszki”.
Producent podaje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym (zgodnie z WLTP) wynosi od 7,1 do 7,4 litra/100 kilometrów. My na dystansie blisko 6000 kilometrów spaliliśmy średnio 8,6 litra/100 km. Ale musimy przyznać, że auto poruszało się z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami, a znaczną część pokonaliśmy także w ruchu miejskim.
Powstaje retoryczne pytanie czy wybierając wersję z dwulitrowym turbodieslem lepiej jest wybrać mocniejszą wersję 190 KM czy też poprzestać na słabszej 150 konnej?
Cena Kodiaqa w podstawowej wersji Ambition z silnikiem 2.0 TDI SCR 4x4 o mocy 150 KM z 7-biegową skrzynia automatyczną DSG wynosi obecnie w promocji 132 250 zł (cena normalna 140 250 zł). Kodiaq w tej samej wersji ale z silnikiem o mocy 190 KM to wydatek 146 750 złotych. Różnica zatem wynosi ponad 14 tys. zł. Dużo to czy mało i czy warto jest dopłacić do mocniejszej wersji? My jesteśmy przekonani, że warto!
Podstawowe dane techniczne Skody Kodiaq w dostępnych wersjach jednostek napędowych
1.5 TSI 150 KM ACT | 1.5 TSI 150 KM ACT DSG | 1.5 TSI 150 KM ACT DSG 4x4 | 2.0 TSI 190 KM DG 4x4 | 2.0 TDI 150 KM SCR DSG | |
Moc maksymalna (KM) | 150 | 150 | 150 | 190 | 150 |
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.) | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 | 320/1500-4100 | 340/1750-3000 |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg. | aut. 7-bieg DSG | aut. 7-bieg DSG | aut. 7-bieg DSG | aut. 7-bieg DSG |
Prędkość maks. (km/h) | 200 | 198 | 195 | 211 | 198 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 9,8 | 9,8 | 9,9 | 7,5 | 9,8 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | 7,6-8,0 | 7,6-8,1 | 8,7-9,1 | 8,8-9,4 | 6,2-6,5 |
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg) | 172-180 | 173-183 | 196-206 | 199-213 | 163-171 |
2.0 TDI 150 KM SCR 4x4 | 2.0 TDI 150 KM SCR DSG 4x4 | 2.0 TDI 190 KM SCR DSG 4x4 | 2.0 Bi-TDI SCR 4x4 | |
Moc maksymalna (KM) | 150 | 150 | 190 | 240 |
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.) | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 | 400/1900-3300 | 500/1750-2500 |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg. | aut. 7-bieg DSG | aut. 7-bieg DSG | aut. 7-bieg DSG |
Prędkość maks. (km/h) | 197 | 194 | 210 | 221 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 9,7 | 9,8 | 8,4 | 6,9 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | 6,7-6,9 | 7,1-7,4 | 7,1-7,4 | 6,4-7,4 |
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg) | 174-181 | 186-194 | 186-194 | 167 |
Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?