Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Kodiaq 2.0 TDI SCR 4x4. Test długodystansowy cz.2. Silniki

Stanisław Rochowicz
Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej strony. Nie inaczej jest jeśli chodzi o jednostkę napędową, znany silnik  Volkswagena – dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM.Fot. Skoda
Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej strony. Nie inaczej jest jeśli chodzi o jednostkę napędową, znany silnik Volkswagena – dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM.Fot. Skoda
Kupując nowy samochód oprócz wrażeń estetycznych najczęściej najwięcej uwagi poświęcimy… jednostce napędowej. To bowiem od niej w znacznej mierze uzależniona jest nasza późniejsza opinia o używanym aucie.

Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej strony. Nie inaczej jest jeśli chodzi o jednostkę napędową, znany silnik  Volkswagena – dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM.

Ta jednostka, to – oprócz wersji RS Kodiaqa – najmocniejszy silnik montowany w tym modelu. I jeśli chcemy mieć naprawdę auto, które swoimi parametrami może zaskoczyć na drodze, to nasz wybór powinien paść właśnie na tę jednostkę.

Co w komorze silnikowej Kodiaqa?

Kodiaq to całkiem spore auto ważące – w zależności od wersji – od trochę ponad półtorej tony do blisko 1900 kilogramów!. Nie tak łatwo jest napędzić takiego kolosa. Skoda nie ryzykowała i zdecydowała się na instalację w tym samochodzie tylko tych silników, które poradzą sobie z tej wielkości pojazdem.

Benzynowy silnik 1.5 o mocy 150 KMFot. Skoda
Benzynowy silnik 1.5 o mocy 150 KM

Fot. Skoda

Do wyboru mamy zatem cztery, podstawowe jednostki napędowe – dwie benzynowe TSI o pojemności 1.5 lub 2.0 litra i mocach – odpowiednio 150 lub 190 KM, oraz znaną jednostkę wysokoprężną 2.0 TDI o mocy 150 lub 190 KM.
Benzynowy silnik TSI o pojemności 1.5 litra może być zestawiany zarówno z manualną 6-biegową skrzynią przekładniową, jak i 7-biegową skrzynią automatyczną DSG.

Silnik TSI 2.0 dostępny jest wyłącznie z automatem.

Natomiast silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM występuje zarówno ze skrzynią manualną, sześciobiegową, jak i automatyczną DSG (7-biegową), natomiast mocniejsza - o mocy 190 KM – wyłącznie ze skrzynią automatyczną.

Skoda Kodiaq. Jest moc!

Najmocniejsza z wersji Skody Kodiaq - RSFot. Skoda
Najmocniejsza z wersji Skody Kodiaq - RS

Fot. Skoda

Skoda nie byłaby Skodą gdyby nie wypuściła Kodiaqa także w usportowionej wersji RS. Jest w nim montowany dwulitrowy bi-turbo diesel o mocy aż 240 KM z momentem obrotowym wynoszącym 500 niutonometrów! Napęd przenoszony jest za pośrednictwem znanej z innych modeli koncernu VW 7-biegowej, automatycznej skrzyni biegów DSG.
Wrażenie robi przyspieszenie tego auta. Do 100 km/h Skoda Kodiaq RS rozpędza się w zaledwie 6,9 sekundy. A mówimy o aucie które waży ponad 1800 kilogramów.
Kodiaq w tej wersji kosztuje od 193 550 złotych.

Skoda Kodiaq. Nasze 190 KM

Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej
Skoda Kodiaq, który jest w naszym półrocznym teście długodystansowym, to urocze autko, które jak na razie dało się poznać wyłącznie z jak najlepszej strony. Nie inaczej jest jeśli chodzi o jednostkę napędową, znany silnik Volkswagena – dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM.

Fot. Skoda

Tymczasem w naszym testowym Kodiaqu pracuje dwulitrowy turbodiesel o mocy 190 KM  przenoszący napęd za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni DSG.

Zarówno moc jednostki, jak i zestawienie jej ze skrzynią DSG wydaje się być wręcz idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że auto wyposażone jest także w aktywny tempomat. Auto jest nadspodziewanie dynamiczne, z łatwością porusza się po autostradzie, a podczas wyprzedzania innych pojazdów nie doznaje „zadyszki”.

Producent podaje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym (zgodnie z WLTP) wynosi od 7,1 do 7,4 litra/100 kilometrów. My na dystansie blisko 6000 kilometrów spaliliśmy średnio 8,6 litra/100 km. Ale musimy przyznać, że auto poruszało się z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami, a znaczną część pokonaliśmy także w ruchu miejskim.
Powstaje retoryczne pytanie czy wybierając wersję z dwulitrowym turbodieslem lepiej jest wybrać mocniejszą wersję 190 KM czy też poprzestać na słabszej 150 konnej?

Cena Kodiaqa w podstawowej wersji Ambition z silnikiem 2.0 TDI SCR 4x4 o mocy 150 KM z 7-biegową skrzynia automatyczną DSG wynosi obecnie w promocji 132 250 zł (cena normalna 140 250 zł). Kodiaq w tej samej wersji ale z silnikiem o mocy 190 KM to wydatek 146 750 złotych. Różnica zatem wynosi ponad 14 tys. zł. Dużo to czy mało i czy warto jest dopłacić do mocniejszej wersji? My jesteśmy przekonani, że warto!    

Podstawowe dane techniczne Skody Kodiaq w dostępnych wersjach jednostek napędowych

 1.5 TSI 150 KM ACT1.5 TSI 150 KM ACT DSG1.5 TSI 150 KM ACT DSG 4x42.0 TSI 190 KM DG 4x42.0 TDI 150 KM SCR DSG
Moc maksymalna (KM)150150150190150
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.)250/1500-3500250/1500-3500250/1500-3500320/1500-4100340/1750-3000
Skrzynia biegówman. 6-bieg. aut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSG
Prędkość maks. (km/h)200198195211198
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)9,89,89,97,59,8
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km)7,6-8,07,6-8,18,7-9,18,8-9,46,2-6,5
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg)172-180173-183196-206199-213163-171

 2.0 TDI 150 KM SCR 4x42.0 TDI 150 KM SCR DSG 4x42.0 TDI 190 KM SCR DSG 4x42.0 Bi-TDI SCR 4x4
Moc maksymalna (KM)150150190240
Maks. Moment obrotowy (Nm/obr.)340/1750-3000340/1750-3000400/1900-3300500/1750-2500
Skrzynia biegówman. 6-bieg.aut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSGaut. 7-bieg DSG
Prędkość maks. (km/h)197194210221
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)9,79,88,46,9
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km)6,7-6,97,1-7,47,1-7,46,4-7,4
Emisja co2 w cyklu mieszanym (g/kg)174-181186-194186-194167

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty