Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Favorit

Wawrzyniec Rozenberg
Porównując notowania cen używanych aut sprzed roku lub dwóch możemy dojść do wniosku, że Skoda Favorit wcale się nie starzeje, i co za tym idzie, nie traci na wartości.

Auto ma teoretycznie więcej wad niż zalet, ale pomimo ponad dziesięcioletniej eksploatacji, wciąż nie brakuje nabywców. Jest to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gdańskim. Nadwozie Skody Favorit zaprojektowała włoska firma Stile Bertone.

Skoda Favorit

Auto ma wiele drobnych niedoróbek: fotele niezbyt wygodne, tablica rozdzielcza mało funkcjonalna, przełączniki i wyłączniki działają zbyt opornie, wnętrze jest słabo wentylowane, a ogrzewanie niezbyt wydajne, dmuchawa jest głośna i ma nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Widoczność do tyłu ograniczają szerokie słupki tylne i wysoko umieszczona półka podokienna. Inną słabością tego auta są rozmaite elementy z tworzyw sztucznych. Nie są one dobrze dobrane i spasowane. W rezultacie niektóre z nich stają się dokuczliwym źródłem hałasów. Pomimo tych usterek opinie są zgodne - Skoda Favorit to najlepsze i najtrwalsze auto byłych krajów RWPG. Najlepiej widać to po cenach - Favoritki są zdecydowanie najdroższe.

Na giełdzie samochodowej w Pruszczu jest zawsze do wyboru kilka tych aut. Nie ma wśród nich zardzewiałych egzemplarzy, ale na większości widać, że lakier zrobił się matowy ze starości. Nie czekają długo na klientów, jeśli tylko cena nie jest zbyt wygórowana. Uznawane są za dość solidne samochody. Zresztą u nas zawsze cieszyły się uznaniem auta produkowane za południową granicą.

- Favorit to solidny samochód - Piotr Krefański zachęcał potencjalnych nabywców do zawarcia transakcji. - Auto ma 11 lat i 90 tys. przebiegu. Lakier jest bez zarzutu, ale pod spodem można się dopatrzeć śladów korozji. Polecam to auto młodym małżeństwom na dorobku. Pięć dorosłych osób może wygodnie podróżować, a eksploatacja jest niedroga.

- Favorit jest uznanym autem, ale żeby ustrzec się niespodziewanych awarii, należy chociaż raz do roku dokonać przeglądu w dobrym warsztacie samochodowym - uważa Leszek Michno, doradca serwisowy firmy Auto Serwis W.T. Błażewicz w Gdańsku. - Ważna jest okresowa regulacja zaworów, żeby utrzymać długowieczność silnika.

Zdaniem specjalisty
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu
- Za 6 tysięcy złotych trudno kupić samochód lepszy niż Skoda Favorit. Każde 12-letnie auto wymaga mniejszych lub większych napraw. A serwis Skody jest dostępny i części w miarę tanie. Wszelkie naprawy też nie są zbyt skomplikowane. Silnik jest trwały, ale karoseria nie jest odporna na rdzę. Bywały pechowe egzemplarze, rdzewiejące po kilku latach eksploatacji. Dlatego polecam konserwację podwozia i profili zamkniętych. Zabieg ten najlepiej wykonać przed nastaniem zimy. Koszt wraz z materiałami to ok. 300 zł. Zadbana Skoda nie będzie wymagać remontu nadwozia nawet po 13 latach. Trzeba też zwracać uwagę na stuki w zawieszeniu. Wybita tulejka może zniszczyć następne elementy.

Dane techniczne Skody Favorit

Wymiary (mm)3815x1620x1415
Rozstaw osi (mm)2450
Rozstaw kół (mm)1400 przód, 1365 tył
Masa własna (kg)778
Masa dopuszczalna (kg)1290
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry,
2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)1298
Moc (KM)68
Stopień sprężenia8,8
Skrzynie biegówpięciobiegowe
Zawieszeniekolumna MacPherson
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)15
Prędkość maksymalna (km/godz.)150
Zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l/100 km)5,5
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l/100 km)7,3
Zużycie paliwa, jazda miejska (l/100 km)7,9
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty