Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Fabia kontra Renault Thalia

Ryszard Polit
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Tanie samochody cieszą się w Polsce zrozumiałym zainteresowaniem. Niska cena to cecha wspólna Skody Fabi i Renault Thalia.

Tanie samochody cieszą się w naszym kraju zrozumiałym zainteresowaniem. Najtańszym modelem w koncernie Volkswagen jest Skoda Fabia, a w koncernie Renault - Thalia. I ta cecha łączy te dwa pojazdy.
 

 

Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.

Jak wskazują badania, polscy nabywcy za najbardziej prestiżowe uznali nadwozie typu sedan. Tak się szczęśliwie składa, że Thalia i Fabia też są oferowane z takim nadwoziem i należą do najtańszych sedanów na naszym rynku.

Fot. Renault: Renault Thalia to jeden z najtańszych sedanów na naszym rynku.
Fot. Renault: Renault Thalia to jeden z najtańszych sedanów na naszym rynku.

Porównujemy samochody napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Niektórzy twierdzą, że cechą charakterystyczną Thalii jest jej brzydkie nadwozie. Ale siedząc w środku i tak go nie widzimy, więc wydaje się, że pojazd wyróżnia się jednak czym innym. Thalia to auto specjalnie zaprojektowane na tzw. rozwijające się rynki, do którego zaliczono również Polskę i z oczywistych powodów nie jest oferowane w Zachodniej Europie. Pojazd

Fot. Skoda: Silnik 1,4 l/75 KM pochodzi z VW Golfa IV i wyróżnia się mniejszym zużyciem paliwa niż silnik Thalii.
Fot. Skoda: Silnik 1,4 l/75 KM pochodzi z VW Golfa IV i wyróżnia się mniejszym zużyciem paliwa niż silnik Thalii.

wykorzystuje płytę podłogową i wiele mniej znaczących elementów z modelu Clio. Skoda Fabia jest oferowana w pozostałych krajach Unii Europejskiej i co więcej, sprzedaje się nie najgorzej. Cechą charakterystyczną Fabii, podobnie zresztą jak Thalii, jest dążenie konstruktorów do maksymalnego obniżenia kosztów. Mistrzostwo można osiągnąć wtedy, gdy klient się w tym nie zorientuje. Obaj konkurenci mają nadwozia o zbliżonej długości i niemal identyczny rozstaw osi. Przestronność wnętrza jest więc porównywalna i typowa dla aut małych - z przodu miejsca jest dużo i znacznie mniej z tyłu. Za to bagażniki są dość spore, co potwierdza tezę, że niezbyt zamożny posiadacz

Fot. Renault: Niezbyt nowoczesny silnik 1,4 l/75 KM zużywa sporo paliwa w mieście i nie jest zbyt elastyczny. Mimo to Thalia ma lepszą dynamikę niż
Fot. Renault: Niezbyt nowoczesny silnik 1,4 l/75 KM zużywa sporo paliwa w mieście i nie jest zbyt elastyczny. Mimo to Thalia ma lepszą dynamikę niż Fabia.

Thalii czy Fabii zabiera w podróż raczej więcej bagażu niż gotówki. Bagażnik Renault ma objętość aż 510 l, a Skody - 440 l.

 

Silniki

 

Z bogatej palety jednostek napędowych wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. Konstrukcja jednostek napędowych jest jednak różna. Silnik Thalii ma 2 zawory w cylindrze i ze względu na swój wiek nie jest już stosowany w modelach kierowanych na "rozwinięte" rynki. Silnik Skody również debiutował wiele lat temu, w VW Golfie IV, ale ma 4 zawory w każdym cylindrze. Jednak to właśnie Renault jest autem szybszym od Skody, niestety kosztem sporego zużycia paliwa. Jednostki napędowe z 2 zaworami w cylindrze powinny osiągać maksymalny

Fot. Skoda: Duże wskaźniki tablicy przyrządów Fabii są funkcjonalne.
Fot. Skoda: Duże wskaźniki tablicy przyrządów Fabii są funkcjonalne.

moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Niestety w silniku Renaulta tak nie jest i chcąc uzyskać obiecywaną przez producenta dynamikę, trzeba utrzymywać wysokie obroty. Thalia zużywa w mieście blisko 10 l paliwa na 100 km, a Skoda - o litr mniej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne obu aut są poprawne i w obu zachowano kompromis między komfortem, a bezpieczeństwem jazdy.

Fot. Renault: Tablica przyrządów została przejęta z modelu Clio – jest czytelna.
Fot. Renault: Tablica przyrządów została przejęta z modelu Clio – jest czytelna.

Konstrukcja zawieszenia Thalii i Fabii jest zbliżona i typowa dla tanich aut - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Przy takich rozwiązaniach zawieszenia trudno jest uzyskać coś więcej. Hałas w obu samochodach jest podobny i podczas jazdy z prędkością 100 km/h nie przekracza poziomu typowego dla pojazdów tego segmentu. Bardziej skuteczny jest układ hamulcowy Skody, który pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 40,8 m. Thalia potrzebuje o 1,3 m więcej. W podstawowym wyposażeniu

Fot. Skoda: Bagażnik Fabii ma objętość 440 l.
Fot. Skoda: Bagażnik Fabii ma objętość 440 l.

Thalii nie ma wspomagania układu kierowniczego, co nie sprzyja manewrowaniu na parkingu.

 

Podsumowanie

 

To zadziwiające, ale różnica w cenie między Thalią 1.4 Access, a Fabią 1.4 Classic wynosi aż 8 840 zł - na korzyść

Fot. Renault: Bagażnik Thalii ma imponującą objętość – 510 l.
Fot. Renault: Bagażnik Thalii ma imponującą objętość – 510 l.

Renaulta. Od razu wydaje  się ładniejszy. W wyposażeniu standardowym Thalii są tylko 2 poduszki powietrzne, a Fabii - jedna poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i czujnik parkowania. Trudno więc dociec, skąd bierze się aż tak duża różnica w cenie. W tej sytuacji można pozwolić sobie na bogatszą wersję Thalii - Authentique za 37 500 zł i otrzymać wspomaganie układu kierowniczego. Ze względu na lepszy silnik, korzystniejsze wrażenie robi Skoda, do której zniechęca wysoka cena zakupu. Za 44 tys. zł można kupić Thalię w wersji Authentique napędzaną oszczędnym dieslem 1,5 l/65 KM.

A jednak, jest w czym wybierać!

 

Nasz ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Fabia

Renault Thalia

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Skoda Fabia sedan

Renault Thalia

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5000

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

126/3800

114/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

14,1

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,9

12,2

Prędkość maksymalna (km/h):

168

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,8

42,1

Pojemność bagażnika (dm3):

440

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,9

5,7/9,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

422 x 165 x 145

417 x 164 x 144

Rozstaw osi (cm):

246

247

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

2/12

Cena (zł):

43 540

34 700

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fabia Classic

Thalia Access

poduszki powietrzne

1

2

układ ABS

O

O

układ wspomagania nagłego hamowania

-

-

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

O

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O

O

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

radio CD

O

O

centralny zamek

O

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

O

czujnik parkowania

S

-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty