Seat Toledo 1,6 16V 100 KM

(ms)
Seat Toledo jest bardzo bliskim krewniakiem VW Golfa/Bory oraz Skody Octavii - prawie 70 proc. elementów ma wspólnych z tymi modelami.

Wszystkie one zostały zbudowane na tej samej płycie podłogowej.

Seat Toledo 1,6 16V 100 KM

Toledo mierzący 444 cm długości jest o 29 cm dłuższy niż Golf i o 7 cm krótszy niż Octavia. Pozostałe wymiary - szerokość 174 cm, wysokość 143 cm i rozstaw osi 251 cm odpowiadają niemal dokładnie rozmiarom spod znaku VW i Skody.
Silniki jakimi może dysponować Toledo także są znane z oferty VW, a ich zestaw w dużym stopniu odpowiada temu, jakimi dysponują VW Bora i Skoda Octavia. Można w pewnym przybliżeniu powiedzieć, że Skoda Octavia, Seat Toledo i VW Bora to prawie identyczne samochody, które różnią się jedynie designem, znaczkiem firmowym i oczywiście ceną. To doskonały przykłd na to, jak wyprodukować jeden samochód i sprzedawać pod kilkoma markami. Do tej rodziny (ta sama płyta podłogowa i silniki) należy jeszcze zaliczyć Audi A3, VW New Beatle, Seat Leon.
Wnętrze
Jest eleganckie i funkcjonalne. Tablicę przyrządów wykonano z twardego plastiku, ale mającego oryginalną fakturę i wysoką jakość. Odpowiednie wyprofilowanie tablicy rozdzielczej uniemożliwia zsuwanie się przedmiotów, np. mapy. Z przodu Toledo oferuje podróżnym dużo miejsca, z tyłu ilość przestrzeni jest jedynie wystarczająca. Przyczyną jest dosyć znaczne przesunięcie wgłąb auta tylnej kanapy, po to by stworzyć pojemny bagażnik. Jego objętość wynosi 500 l i daje się powiększyć poprzez położenie dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy. Mały jest natomiast otwór bagażnika co może utrudnić załadunek przedmiotów o dużych gabarytach.
Silnik
Do jazdy testowej otrzymaliśmy Toledo z jednostką 1,6 o mocy 100 KM. 90 proc. momentu obrotowego, wynoszącego 145 Nm jest osiągane przy 2500 obr/min. Auto do 100km/h przyspiesza w 11,5 sek. i rozwija 188km/h. Według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa wynosi 7,5l/100km, podczas naszych jazd wyszło 8-9l/100km. Wydaje się, że silnik 1,6 jest nieco za słaby do auta o takich gabarytach, jednak może spełniać oczekiwania mniej wymagającego kierowcy.
Wrażenia z jazdy
Jeżeli ktoś ceni sobie precyzję prowadzenia i pewne zachowanie na drodze temu zapewne przypadnie do gustu Toledo. Zawieszenie może być wręcz wzorem dla innych pojazdów w tej klasie. Auto bardzo chętnie spełnia polecenia kierowcy, każdy ruch natychmiast owocuje zmianą kierunku jazdy, a przy tym przechyły nadwozia są minimalne. Do tego pojazd jest wystarczająco komfortowy jak na limuzynę przystało. Może tylko skrzynia biegów pracuje odrobinę za ciężko.
Wyposażenie/koszty
Seat Toledo 1,6 16V Stella kosztuje 57 490 zł. W wyposażeniu znajdziemy poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, poduszki boczne, ABS, klimatyzację manualną, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby, radioodtwarzacz, immobiliser. Porównywalna Skoda Octavia 1.6 101 KM Ambiente (bez klimatyzacji) kosztuje 51 400 zł, natomiast VW Bora 1,6 105 KM Basic (bez klimatyzacji i elektrycznie regulowanych szyb) to wydatek  56 640 zł.
Historia Seata
Seat niedawno obchodził swoje 50-lecie. Bardzo długo Hiszpanie współpracowali z Fiatem (podzespoły, modele licencyjne 850, czy Marbella). Na początku lat 80-tych partnerem marki został Volkswagen, co nieco później doprowadziło do przejęcia firmy przez niemiecki koncern. Współpraca z VW zaowocowała zastosowaniem w autach wielu solidnych elementów (silniki, zawieszenia), co zdecydowanie poprawiło jakość samochodów. Seaty od drugiej połowy lat 90-tych to już auta zdecydowanie lepiej wykonane i mniej usterkowe.
Seat Toledo pierwszej generacji pojawił się w 1991 roku. Bazował na płycie podłogowej Golfa II, nie odziedziczył jednak jego niezawodności. Niektóre wczesne roczniki wykończone były tak miernie, że praktycznie częściej stały w warsztatach niż jeździły po drogach. Początkowo dostępne były silniki: 1,6i (72 KM), 1,8i (88 KM), 2,0i (115 KM), 1,8 16V (88 KM).
W maju 1992 roku dołączyły: 1,9 TD (75 KM) i 1,9 D (68 KM). W maju 1994 silnik 1,6i podwyższono do mocy 75 KM, a silnik 1,8i do 90 KM.
W 1995 roku zmodyfikowano model i pojawił się turbodiesel 1,9 TDI (90 KM), z kolei w 1997r. dołączyły 1,9 TDI (110 KM) i 1,6 MPI (100 KM).

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty