Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Arona kontra Mazda CX-3

Kamil Rogala
Mazda CX-3Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?Fot. Mazda
Mazda CX-3Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?Fot. Mazda
Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?

Oba auta to rynkowe nowości, debiutanci bez poprzedników, barwnej historii i rynkowej tradycji. Mazda CX-3 zadebiutowała w 2015 roku, Seat Arona natomiast w 2017, więc trudno mówić o preferencjach kierowców oraz o tym, jak te auta się sprzedają. Mimo to, dzięki rosnącej popularności tego segmentu, w obu przypadkach otrzymujemy niezwykle ciekawą propozycję i w cenie poniżej 70 tysięcy dostaniemy auta o bardzo interesującej stylistyce. Owszem, konkurencja jest ogromna i naprawdę trudno na tym polu się wyróżnić, ale oba samochody są w stanie zadowolić nawet wybrednych kierowców.

Stylistycznie celują mniej więcej w podobną grupę odbiorców, choć spoglądając na całą gamę tego typu modeli, trudno znaleźć propozycję stateczną, prostą i bez stylistycznych wariacji. Hyundai Kona ma specyficzne światła, podobnie jak Citroen C3 Aircross. Nawet Volkswagen T-Roc jest mocno młodzieżowy i jedynie Ford EcoSport, Opel Mokka X oraz Suzuki Vitara wydają się w miarę stonowane. Co prawda ani w Seacie, ani w Maździe nie znajdziemy designerskich dodatków i eksperymentów, ale dynamiki tym autom nie brakuje.

Mazda CX-3Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco
Mazda CX-3

Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?

Fot. Mazda

Szczególnie Mazda CX-3 prezentuje się bardzo agresywnie i sportowo. Przednie światła przypominają te, które zastosowano w modelu 3 i 6, duży grill i masywna chromowana ramka dodaje zadziornego wyrazu, z tyłu także nie brakuje ciekawych zabiegów stylistycznych i śmiałych, ostrych linii. Mimo kompaktowych wymiarów, dzięki pięknej linii bocznej, auto prezentuje się masywnie i dość muskularnie. Szczególnie w kolorze Soul Red Crystal, CX-3 wygląda bardzo korzystnie, choć jest to kosztowna przyjemność – 3500 złotych to dość sporo. Warto docenić fakt, że nawet w najtańszej wersji SkyGO, mała Mazda wygląda dobrze. Wypada wspomnieć, że w tym roku japoński crossover przeszedł facelifting – poprawiono atrapę chłodnicy, dodano światła tylne w technologii LED oraz nowe wzory felg aluminiowych.

Seat AronaMiejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco
Seat Arona

Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?

Fot. Seat

Arona prezentuje nieco spokojniejszą aparycję, choć jak przystało na Seata, ostrych linii i symetrycznych przetłoczeń nie brakuje. Przedni pas przypomina „cywilną” Ibizę i to jak najbardziej pozytywne skojarzenie. Jeśli ktoś planował zakup Ibizy, ale obawiał się miejskich pułapek tj. wysokie krawężniki czy nierówna nawierzchnia na bocznych i osiedlowych uliczkach, Arona będzie idealną alternatywą. Tym bardziej, że w konfiguratorze znajdziemy kilka ciekawych pozycji, które pozwolą nawet niewielkim kosztem stworzyć interesujące stylistycznie autko. Odradzamy jedynie odmiany Reference, w której stalowe obręcze bez kołpaków psują całą pracę stylistów. Polecamy dopłacić do wersji Style i cieszyć się ładnym wyglądem. Za dodatkową opłatą możemy również zdecydować się na dwukolorowe nadwozie.

Mazda CX-3Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco
Mazda CX-3

Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?

Fot. Mazda

Wnętrza obu aut są zupełnie inne. W Maździe widać podobieństwa do większej i droższej „szóstki”. Ładne nawiewy, elegancja przeplatana nowoczesnością, piękne kształty, wszystko przemyślane i świetnie zaprojektowane. Nie brakuje również interesujących rozwiązań, z elektronicznym hamulcem ręcznym włącznie, który pojawił się przy okazji ostatniego liftingu. W skrócie – trudno oprzeć się wrażeniu, że jest to samochód z wyższej półki, a nie rozsądnie wyceniony crossover. Nieco inne wrażenie sprawia Arona. Zamiast pięknych linii i figlarnych kształtów zastaniemy tu prostotę i wszechobecną symetrię. Nie można powiedzieć, że wnętrze małego Seata jest brzydkie czy też nudne, ale porównanie z Mazdą CX-3 nie wypada dla Hiszpana korzystnie. Widać tu mocne powiązania z Volkswagenem, który oczywiście zyskuje w kategorii jakości spasowania i wykorzystanych materiałów, ale polotu, lekkości i przyjemności estetycznych nieco brakuje.

Seat AronaMiejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco
Seat Arona

Miejskie crossovery biją rekordy popularności i stanowią ciekawą alternatywę dla aut z segmentu B i C. Wielu kierowców sięga po modele z nieco wyższym zawieszeniem argumentując to większym poziomem bezpieczeństwa, a przede wszystkim odpornością na nierówne miejskie drogi i wysokie krawężniki. Jak w tym segmencie odnajdują się Seat Arona i Mazda CX-3?

Fot. Seat

Czy Mazda CX-3 i Seat Arona to zderzenie stylu i lekkości z solidnością i funkcjonalnością? Być może coś w tym jest, bowiem zarówno stylistyka wnętrza – lekkość i polot kontra prostota i ergonomia – jak również kwestie funkcjonalne, widać zarówno gołym okiem, jak i w danych technicznych. Standardowa pojemność bagażnika w Maździe to 350 litrów, Arona oferuje o 50 litrów więcej. Po rozłożeniu tylnej kanapy różnica na szczęście się zmniejsza – 1260 kontra 1280 litrów na korzyść Seata. Nawet średnica zawracania pomiędzy krawężnikami przemawia na korzyść hiszpańskiej propozycji i jest o 0,8 metra mniejsza (11,4 kontra 10,6 metra). Te małe różnice w ogólnym rozrachunku sprawiają, że Seat Arona jest lepszą propozycją dla mniejszej rodziny, która większość podróży odbywa w mieście tj. do szkoły, do pracy, na zakupy, do babci, na lekcje muzyki itp. Nie oznacza to oczywiście, że Mazda się w tym aspekcie nie sprawdzi, ale jak to mówią: „Diabeł tkwi w szczegółach”. Rodzinny rozsądek może wygrać z potrzebami związanymi z estetyką.

Volkswagenowski rozsądek wkradł się również w ofertę silnikową. Propozycji jest więcej, silniki są mniejsze, spokojniejsze i teoretycznie oszczędniejsze. Teoretycznie, bowiem podstawowy motor 1.0 TSI o mocy 95 KM z momentem obrotowym 175 Nm nie powala osiągami, a przy załadowanym aucie podróż może być po prostu uciążliwa. Wtedy deklarowane przez producenta średnie spalanie na poziomie około 5 l/100 km będzie można włożyć między bajki. Nieco więcej sensu ma w sobie mocniejsza 115-konna alternatywa. Odrobinę sportu poczujemy dopiero w modelu wyposażonym w silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z 250 Nm momentu obrotowego. Tu sprint do setki zajmuje 8 sekund, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Spalanie? Znów około 5 l/100 km według deklaracji producenta. Wśród jednostek wysokoprężnych wybór ogranicza się do silnika 1.6 TDI o mocy 95 lub 115 KM.
Odpowiedź Mazdy? Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 121 lub 150 KM. Nie ma jednostek Diesla? Na chwilę obecną nie, ale już wkrótce do oferty ma trafić nowy silnik Sky-D o pojemności 1,8-litra. Tymczasem klienci muszą zadowolić się niezłą benzyną, która w słabszym wariancie oferuje 204 Nm momentu obrotowego i rozpędza CX-3 od 0 do 100 km/h w czasie 9 sekund. Średnie spalanie? Rozsądne 6,2 l/100km. Mocniejszy 150-konny silnik rozpędza małą mazdę od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i osiąga maksymalnie 200 km/h. Spalanie jest już nieco wyższe – około 7 l/100km. Po raz kolejny – rozsądek z 1.0 TSI czy więcej frajdy z 2.0 Sky-G? Mało tego, Arona jest oferowana tylko z napędem na przednią oś (skrzynią manualna 6-biegowa lub 7-biegowy DSG), podczas gdy Mazdę CX-3 możemy dostać z napędem na cztery koła – konfiguracja dostępna tylko z mocniejszym 150-konnym silnikiem. A jak to wszystko wygląda cenowo?

Owszem, Mazda jest droższa, zarówno w wersji bazowej, jak również topowej, ale wydaje się, że oferuje nieco więcej, niż z pozoru tańsza Arona. Pomijamy kwestie estetyczne, bo to rzecz gustu, ale wystarczy prześledzić pozycje w konfiguratorze, aby dojść do wniosku, że droższa Mazda oferuje nieco więcej, niż tylko ładne linie i ciekawsze wnętrze.

Zacznijmy zatem od pozycji bazowej. Najtańszy Seat Arona kosztuje 66 200 złotych i oferowany jest z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM z manualną 5-biegową skrzynią. W wyposażeniu znajdziemy między innymi 16-calowe felgi stalowe bez kołpaków, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, zaczepy ISOFIX, klimatyzację manualną, elektryczne lusterka boczne, system infomedialny z 6,5-calowym ekranem czy też hamulce tarczowe z przodu. Nie jest źle, ale o wiele lepszym pomysłem jest wybór wersji Style za 68 500 złotych. Dostaniemy między innymi 16-calowe felgi aluminiowe, tempomat i system wykrywania zmęczenia, światła do jazdy dziennej LED, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, ambientowe oświetlenie wnętrza oraz kilka ciekawych akcentów stylistycznych. Trudno oprzeć się wrażeniu, że wersja Reference jest tylko po to, by cena bazowa dobrze wyglądała w reklamach.

Mazda CX-3 w najtańszej wersji SkyGO kosztuje 68 900 złotych, czyli odrobinę więcej, niż odmiana Style konkurenta. W tej cenie otrzymamy 2-litrowy silnik o mocy 121 KM z 6-biegową skrzynią manualną i już w tym aspekcie Mazda wysuwa się na prowadzenie. W wyposażeniu znajdziemy między innymi poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtyny dla obu rzędów siedzeń, mocowania ISOFIX, hamulec elektromechaniczny, system i-stop, manualną klimatyzację, 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, czy też system audio z 4 głośnikami. Brakuje niestety dużego wyświetlacza w konsoli centralnej. A jak wygląda drugi koniec cennika?
Najdroższy Seat Arona kosztuje 95 800 złotych. Jest to odmiana Xcellence (topowy FR kosztuje 92 200 złotych) z silnikiem 1.6 TDI o mocy 95 KM z 7-stopniową przekładnią DSG. Tak, to nie pomyłka – za niemal 100 000 złotych otrzymujemy 95-konny silnik wysokoprężny. W tym wariancie wyposażenia znajdziemy 16-calowe felgi aluminiowe, standardowe fotele, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka boczne, system nawigacji z ekranem 8-calowym, audio z 6 głośnikami, złącze AUX, 2xUSB, Bluetooth, dwukolorowe nadwozie itp.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Dla odmiany Mazda CX-3 w topowej odmianie kosztuje 106 000 złotych. Owszem, to o ponad 10 000 złotych więcej, ale otrzymujemy zupełnie inne auto. Pod maską znajduje się silnik 2.0 Sky-G o mocy 150 KM współpracujący z 6-biegowym automatem przekazującym moc na wszystkie koła. W topowym wyposażeniu SkyPASSION znajdziemy między innymi czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, system wspomagający hamowanie, system monitorujący ruch poprzeczny, czujniki zmierzchu i deszczu, podgrzewane fotele przednie, wyświetlacz head-up, system audio z 6 głośnikami, klimatyzację automatyczną, tapicerkę skórzano-materiałową, nawigację, łopatki do zmiany biegów przy kierownicy czy też 18-calowe felgi aluminiowe. Oczywiście do dokupienia w obu autach mamy mnóstwo opcji, ale mimo wszystko Mazda, pomimo wyższej ceny, wydaje się być lepszą opcją.

Podsumowanie

Rozsądna (nie zimna) kalkulacja i funkcjonalność kontra temperament z nutą szaleństwa. Co wybrać? Rozbieżności są tak duże, że mało kto będzie miał tego typu dylematy. To auta dla nieco innych grup odbiorców z teoretycznie takimi samymi potrzebami. Teoretycznie, bowiem ci, którzy szukają zwrotnego i oszczędnego auta do miasta, z rozsądnym wyposażeniem, przyzwoitą pojemnością i rodzinnymi predyspozycjami, wybiorą Seata. Mazda CX-3 to propozycja w większym stopniu dla osób, które jeszcze nie mają rodziny lub nie poszukują auta rodzinnego w tym segmencie. Samochód ten, mimo kompaktowych wymiarów, ma 2-litrowy silnik, może dysponować napędem na cztery koła, jest wysmakowany stylistycznie i ma nieco mniejszą funkcjonalność. Ale to nie będzie kierowcy przeszkadzać, gdyż na pierwszym miejscu jest radość z jazdy i obcowania z tym pojazdem. Arona jest rozsądniejsza, bardziej przemyślana i tańsza, co widać na pierwszy rzut oka. Mazda z kolei ma w sobie to coś - iskrę, którą możemy kojarzyć na przykład z Alfą Romeo. Kupując to auto rozsądek nie jest na pierwszym miejscu, bowiem decydujący głos ma impuls i serce.

Wybrane dane techniczne Seat Arona FR 1.0 TSI 115 KM oraz Mazda CX-3 SkyPASSION 2.0 Sky-G 120 KM

 Seat Arona FR 1.0 TSI 115 KM 7DSGMazda CX-3 SkyPASSION 2.0 Sky-G 120 KM 6AT
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika3/12/turbobenzyna4/16/benzyna
Pojemność skokowa (cm3)9991998
Moc maksymalna (KM/obr/min)115/5000120/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):200/2000-3500204/2800
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)109,9
Prędkość maksymalna (km/h)182187
Pojemność bagażnika (l)400350
Pojemność zbiornika paliwa (l)4048
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)55,8
Długość/szerokość/wysokość (cm)413,8/178,0/154,3427,5/176,5/153,5
Rozstaw osi (cm)256,6257
Masa własna (kg)11351195
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)5/123/12
Cena (zł)od 66 200od 68 400

[b]Wybrane wyposażenie seryjne[/b]

 Seat Arona FR 1.0 TSI 115 KM 7DSGMazda CX-3 SkyPASSION 2.0 Sky-G 120 KM 6AT
Poduszki powietrzne66
Układ ABSSS
Układ ESPSS
Wspomaganie układu kierowniczegoSS
Centralny zamekSS
Elektrycznie sterowane szyby p/tS/SS/S
Lusterka zewnętrzne sterowane elektrSS
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/OS/O
Radioodtwarzacz /CD/MP3S/-/OS/-/O

[b][b][b]S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
[/b][/b][/b]

[b][b][b]Nasza ocena[/b][/b][/b]

 Seat Arona FR 1.0 TSI 115 KM 7DSGMazda CX-3 SkyPASSION 2.0 Sky-G 120 KM 6AT
Przestronność wnętrza+
Silnik++
Osiągi
+
Podwozie
+
Poziom hałasu (odczuwalny)++
Zużycie paliwa+
Wyposażenie
+
Cena+
Wynik końcowy+++++ (5)+++++ (6)

[b][b][b][/b][/b][/b]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty