Mimo, że oferowany od dwóch miesięcy Seat Altea XL nie zdążył się jeszcze opatrzeć, producent już oferuje do niego pakiet tuningowy.
Moda na tuning trwa w najlepsze. Chcący wyróżnić się z grona innych użytkowników drogi mają po temu mnóstwo możliwości, poczynając od zmian w wyglądzie pojazdu, na modyfikacjach jego parametrów technicznych kończąc.
Wietrząc możliwość zarobku firmy wytwarzające samochody albo wzbogacają gamę swoich produktów o usportowione wersje modeli, albo w ramach wyposażenia opcjonalnego
wprowadzają elementy mające nadać indywidualny sznyt standardowym autom. W przypadku Altei XL mamy do czynienia z tą drugą sytuacją.
Cechy szczególne
Altea XL - jak sama nazwa wskazuje - jest przeznaczona dla klientów, którzy potrzebują dodatkowej przestrzeni w
porównaniu do dotychczasowej wersji tego modelu. "XL" jest od niej dłuższa o 18,7 cm w wyniku czego pojemność przestrzeni bagażowej wzrosła z 409 do 532 l. P
o przesunięciu tylnych siedzeń o 14 cm do przodu jest ona jeszcze większa i wynosi 635 l. Odbywa się to jednak kosztem ilości miejsca na nogi pasażerów. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń objętość bagażnika Altei XL to 1 604 l.
Od standardowej Altei wersję XL odróżnia - poza rozmiarami - przeprojektowany tył z dużo bardziej miękkimi liniami. Ponadto światła wchodzą podłużnie pomiędzy nadwozie a pokrywę bagażnika.
Nieco inaczej zaprojektowano też wnętrze pojazdu. W oparciach przednich siedzeń umieszczono dwa stolik służące osobom podróżującym z tyłu do
np. postawienia napoju. Praktycznym rozwiązaniem jest też gniazdko 12V, które umieszczono w bagażniku, a nie z tyłu środkowej konsoli. Kolejne gniazdko znajduje się pomiędzy przednimi fotelami.
W stuningowanej wersji Alteę XL wzbogacono o chromowane relingi dachowe, nakładki na progi, lusterka zewnętrzne i rant bagażnika, listwę na pokrywie bagażnika i chromowaną podwójną końcówkę ostatniego tłumika. Auto poruszało się na kołach z 17-calowymi, 5-szprychowymi obręczami wykonanymi z lekkich stopów.
Wewnątrz auto wyróżniało się elementami z pomarańczowej skóry. Pokryto nią dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego, podłokietnik, osłonę zegarów (mających zresztą chromowane obwódki) i fragmenty drzwi. Do tego doszły aluminiowe nakładki na pedały i podnóżek.
Silnik
Testowaną przez nas Alteę XL napędzał diesel o pojemność 2,0. Turbodoładowany silnik z układem bezpośredniego wtrysku common rail rozwija moc 140 KM przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i jest dostępny w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Jednostka zapewnia Altei dobrą dynamikę, jest jednak za głośny.
Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 2800 obr./min. Zanotowane przez nas zużycie paliwa w mieście wyniosło 8,3
l/100 km, a w trasie 5,8 l/100 km. To odpowiednio o 0,7 i 1 l na 100 km więcej niż podaje producent.
Wrażenia z jazdy
Na pochwałę zasługuje ergonomia wnętrza Altei XL. Miejsca z przodu i tyłu nie zabraknie nawet wyższym osobom. Obsługa urządzeń pokładowych (radioodtwarzacza, klimatyzacji), nie sprawia problemu dzięki wygodnie rozmieszczonym pokrętłom i przyciskom.
Zegary umieszczone dość głęboko w osłonach, są czytelne, a fotele przednie wygodne. Uchwyty do ich wzdłużnej regulacji są jednak zbyt długie i zdarza się, że kierowca lub pasażer uderzają w nie nogą. Minusem jest też niewielka pojemność schowków w drzwiach.
6-stopniowa przekładnia manualna pracuje precyzyjnie. Przyzwyczajenie wymaga jedynie kształt końcówki dźwigni zmiany biegów.
Zawieszenie - jak w większość Seatów - jest dość twarde. Wynika to ze sportowego charakteru hiszpańskiej marki. Pokonywanie zakrętów z większą prędkością nie powoduje nadmiernych przechyłów nadwozia.
Podsumowanie
Seat Altea XL to ciekawa propozycja dla osób szukających minivana dla pięciu osób. Jej zaletą jest możliwość różnorodnego konfigurowania przestrzeni bagażowej. Wstawki z pomarańczowej skóry uatrakcyjniają przestrzeń kabiny, podobnie jak elementy tuningowe nadwozia. Pytanie, czy ktoś zechce dopłacić za nie prawie 5 tys. zł.
Wybrane dane techniczne Seat Altea XL Stylance 2.0 TDI:
Typ silnika | rzędowy, turbodiesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1750-2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,0 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 201 |
Pojemność bagażnika (l): | 532/635*/1604 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,8/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 446,7x176,8x158,1 |
Rozstaw osi (cm): | 257,8 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 93 490 |
* po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu. |
Silnik | **** | Dynamiczna jednostka napędowa. |
Poziom hałasu | *** | Silnik wydaje się za głośny, szczególnie po przekroczeniu 2800 obr./min. |
Zużycie paliwa | **** | Adekwatne do osiągów. |
Wyposażenie | ***** | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania. |
Wybrane wyposażenie seryjne Seat Altea XL Stylance:
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Regulacja położenia kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach | S |
Komputer pokładowy | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Tempomat | S |
Radioodtwarzacz CD/MP3 | S |
Pakiet tuningowy z ESP | 4990 |
S- wyposażenie standardowe
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?