Powstał na wzór samolotu w firmie o tradycjach lotniczych. Nadwozie, którego uroda sprawiła, że w Polsce zwany jest czule „krokodylem”, stanowi przykrywkę dla pokrętnego układu napędowego. Zdaniem amerykańskich dilerów jest to samochód dla tych, co nienawidzą samochodów.
Zadebiutował w 1978 r. jako następca Saaba 99. Odziedziczył po nim sylwetkę z pochyloną pod małym kątem przednią szybą. To „dziwactwo” miało podłoże praktyczne. Na szybie rzadziej powstawały refleksy. Zapewniała dobrą widoczność, zapobiegała nagrzewaniu się wnętrza i była stosunkowo tania w produkcji.
Podobny jak w 99 był układ napędowy. Silnik ustawiono wzdłużnie, ale „tyłem do przodu”. Napęd z wału korbowego był przekazywany do sprzęgła i za pomocą przekładni łańcuchowej i zestawu kół zębatych „cofał się” do skrzyni biegów, ulokowanej pod silnikiem. Była zanurzona w misce olejowej, ale oddzielona od niej obudową. Miała własny układ smarowania, niezależny od układu silnika. Potem moment obrotowy wędrował do przekładni głównej, skąd był dostarczany do kół półosiami o równej długości. Takie półosie są rzadkie w przednionapędowych samochodach, jedna zwykle jest krótsza. „Symetryczny” przedni napęd stabilizuje Saaba 900, zwłaszcza w trudnych warunkach. Doskonale współdziała z nim niezależne przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych oraz tylna sztywna oś z dwoma wahaczami wzdłużnymi i sprężynami śrubowymi przy każdym z kół, działającymi jak drążek Watta. Przenoszą one siły pionowe, podczas gdy drążek Panharda przenosi siły poprzeczne. W połowie lat 80. dodano stabilizatory, które usztywniły zawieszenie kosztem komfortu.
Wzorem 99 stacyjkę umieszczono na tunelu środkowym. Szwedzi uważali, że sterczący z przodu kluczyk zagraża kierowcy w razie zderzenia. Całkiem nowa była deska rozdzielcza Saaba 900. Szeroka, lekko wygięta ma w centrum duże wskaźniki, a po bokach przełączniki rozlokowane wg częstości ich używania. Na zewnętrznych krawędziach i na dole są te, do których kierowca sięga najrzadziej.
Na początku Saab był dostępny jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Miał silnik 1,9 l, dla wygody określany jako „dwulitrowy”. Niezależnie od liczby drzwi można było zamówić wersję Turbo osiągającą 145 KM.
Saab 99 był zaprojektowany jako auto bezpieczne i 900 zachował tę cechę. Był dostosowany do surowych norm amerykańskich, miał m.in. wzmocnione przednie słupki oraz belki w drzwiach. Akurat w tym samochodzie, szerokie, wystające zderzaki nie psuły sylwetki.
Saab 900 odniósł sukces. Produkcja zakładów rosła z miesiąca na miesiąc. Na życzenie sprzedawców wprowadzono wersję sedan, a Robert J. Sinclair, szef Saab-Scania America podsunął pomysł stworzenia kabrioletu. W 1982 pojawił się system APC (Automatic Performance Control), który dostosowywał działanie silnika do paliw o różnej jakości, a w niektórych wersjach auta montowano opony o obniżonym oporze toczenia. W 1984 wprowadzono 16-zaworowy silnik z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, a rok później fabryka zaczęła stosować lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. W 1986 dołączył kabriolet, który od samego początku występował w „odjaaazdowej” wersji Turbo 16. W 1987 wszystkie modele oprócz podstawowego otrzymały nowy, bardziej opływowy przód
i zderzaki płynnie połączone z nadwoziem. Rok 1989 przyniósł niskociśnieniową turbosprężarkę, dzięki której silnik pracował wyjątkowo „aksamitnie”. Od 1991 wszystkie Saaby miały silniki 16-zaworowe. W 1992 pojawił się ABS. Stale przewijały się przez ofertę specjalne serie, takie jak szybka Aero czy dwubarwna Lux.
Od 1969 istniała spółka Saab-Scania. Później firmy rozdzieliły się, a połowę akcji Saaba kupił General Motors. W 2000 r. przejął go w całości. Saab 900 znalazł następcę, określanego 900 II lub 900 NG (New Generation). Bazował na podwoziu Opla Vectry. W porównaniu z pierwowzorem był nowocześniejszy i łagodniejszy. „Lotniczym” dodatkiem był „Black Panel” wygaszający nocą zbędne wskaźniki. Jednak dla krokodylowych ultrasów liczy się tylko pierwsza „dziewięćsetka”.
Bezpieczny jak Volvo, fajniejszy od BMW
Wszystkie Saaby są wyczesane, ale niektóre są wyczesane bardziej od innych, np. 900 kabriolet. Prototyp zaprezentowany w 1983 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie przygotowała amerykańska firma ASC. Produkcję seryjną rozpoczął w 1986 r. zakład Valmet w Uusikaupunki w Finlandii. Jadąc z otwartym dachem trudno nie zgodzić się z opinią brytyjskiego dziennikarza Quentina Wilsona: „Saab 900: zrobiony jak Mercedes, bezpieczny jak Volvo i dużo fajniejszy od BMW”.
Projekt „Gudmund”
Saab 900 był zmodernizowaną wersją przełomowego modelu 99, produkowanego w latach 1968-84. 2 kwietnia 1964 r. zarząd Saaba powziął decyzję o zaprojektowaniu nowego samochodu. Ponieważ akurat wypadały imieniny Gudmunda, auto otrzymało kryptonim „Gudmund”. Miało być większe od poprzedników i mieć czterosuwowy silnik. Do tej pory Saab słynął z dwusuwów. Prototypy testowane na drogach nosiły dla niepoznaki znaczki „Daihatsu”, na co wyrazili zgodę Japończycy.
Saab 900. Dane techniczne wybranych wersji.
Model | 900 GL 1978 r. | 900 Turbo 1978 r. | 900 Turbo 16 1984 r. |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/3 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość (mm) | 4739 x 1690 x 1420 | 4739 x 1690 x 1420 | 4680 x 1690 x 1420 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1420/1430 | 1420/1430 | 1430/1440 |
Rozstaw osi (mm) | 2525 | 2525 | 2517 |
Masa własna (kg) | 1230 | 1250 | 1340 |
Pojemność bagażnika (l) | 350/1500 | 350/1500 | 421/1600 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 58 | 63 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Pojemność (cm3) | 1895 | 1895 | 1985 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | ręczna/4 | ręczna/4 | ręczna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 108 przy 5200 | 145 przy 5000 | 175 przy 5300 |
Moment obr. (Nm) przy obr./min | 164 przy 3300 | 235 przy 3000 | 280 przy 3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13 | 8,9 | 8,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 169 | 195 | 210 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 10 | 11,5 | 9,5 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?