Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Saab 900 (1993 – 1998)

Michał Grygier
Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.
Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.
Saab 900 to samochód wyróżniający się wyglądem, elegancki i komfortowy, jednak drogi w eksploatacji.

Saab produkuje oryginalne samochody, wyróżniające się wyglądem i rozwiązaniami technicznymi. Saab 900 to samochód elegancki i komfortowy, jednak drogi w eksploatacji.

Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu
Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.

 

Pierwsza generacja 900-tki produkowana była od 1978 roku, aż do początku lat dziewięćdziesiątych. Zastąpiła wysłużony już model 99. W roku 1993, po przejęciu Saaba przez koncern General Motors, zadebiutowała druga generacja modelu 900. Bazowała na płycie podłogowej Opla Vectry. Styl i charakterystyczne rozwiązania marki Saab pozostały bez zmian. To propozycja dla indywidualistów, ceniących sobie solidność, prestiż i oryginalność marki.

Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu
Fot. Saab: Saab 900 produkowany w latach 1993 – 98 uchodzi za pojazd szybki i elegancki, ale trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.

 

Okładka, czyli...

 

Nadwozie drugiej generacji modelu 900 stylistyczne wzorce czerpie z poprzednika. Pojazd dostępny był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a później również jako stylowy kabriolet. Sylwetka ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, ale raczej nikt nie pozostaje mu obojętny.

 

Treść, czyli...

 

Wnętrze prezentuje bardzo charakterystyczny styl. Konsola środkowa, czy kratki wentylacyjne wyglądały w ten sposób – praktycznie od zawsze! No i ten kluczyk – stacyjka tradycyjnie została wciśnięta pomiędzy przednimi fotelami, tuż przy dźwigni zmiany biegów. To rozwiązanie ma uniemożliwić złodziejskie zabiegi – radykalnie, ale skutecznie. Jakość wykonania jaką

Fot. Saab: Saab 900 z nadwoziem 5-drzwiowym.
Fot. Saab: Saab 900 z nadwoziem 5-drzwiowym.

prezentował Saab, zawsze była bardzo wysoka. Materiały i spasowanie są wzorowe. Niepodważalnym plusem każdego egzemplarza jest bogate wyposażenie seryjne - zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Saab od zawsze wiele uwagi poświęcał bezpieczeństwu. I podobnie jak Volvo, często był pionierem nowatorskich rozwiązań w dziedzinie ochrony ludzi. Fotele są wygodne, nawet na dłuższych trasach. Ciekawostką jest podświetlana deska rozdzielcza – która włącza się samoczynnie, gdy występuje taka potrzeba. Całe wnętrze jest bardzo konserwatywne i poprawne. Miejsca dla pasażerów jest pod dostatkiem, ale... tylko na przednich fotelach, z tyłu już troszkę gorzej. Bagażnik daje spore możliwości kształtowania przestrzeni, a niski próg sprawia, że załadunek jest łatwy.

 

Silnik i prowadzenie

 

Jednostki napędowe w większości to konstrukcje Saaba, z wyjątkiem tych zapożyczonych od brata Opla (czyli 2.5 V6/ 179 KM w latach 1994 - 97). Niestety 900-tka cechuje się sporym

Fot. Saab: Saab 900 z nadwoziem 5-drzwiowym.
Fot. Saab: Saab 900 z nadwoziem 5-drzwiowym.

zużyciem paliwa. Spowodowane jest to użyciem turbosprężarki. Szczególnie wersje Turbo czy 2,5 V6. Dynamika jest dobra. Auto jest dość twardo zawieszone – to oczywiście zaleta, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę sportowy charakter 900-tki. Układ kierowniczy pracuje bardzo dobrze.

 

Usterki

 

Saab cechuje się dużą niezawodnością. Lista najczęstszych awarii nie jest długa, a same „kontuzje” nie są poważne. Jeżeli przytrafi nam się coś poważniejszego, koszty są spore. Zwykle musimy liczyć się z defektami turbosprężarki, przedwczesnym zużyciem półosi napędowych czy awariami instalacji elektrycznej. Warto również zwrócić uwagę na sprzęgło i skrzynię biegów. Mniej poważne, lecz zauważalne jest słabe działanie hamulca ręcznego. Ostatnimi z wartych zaznaczenia usterek są wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz problemy z amortyzatorami...

 

Podsumowanie

 

Saab 900 to interesująca pozycja w motoryzacyjnym menu. To auto dla nabywców ceniących własne zdanie i pewnych siebie, ale o pewnym statusie majątkowym.

 

Historia modelu:

1978 – listopad: prezentacja pierwszego modelu 900.

1993 – prezentacja II generacji modelu 900.

1994 – rozpoczęcie sprzedaży wersji nadwoziowych coupe i cabrio.

1995 – wprowadzenie wałków wyrównoważających do silnika 2.0 turbo

1998 – zakończenie sprzedaży serii 900, debiut następcy modelu 9-3.

 

Wybrane dane techniczne:

 

SAAB 900

2.0 S 16V

2.3 16V

Typ silnika

Benz

Benz

Ilość cylindrów/zaworów

R4/ 16

R4/ 16

Pojemność skokowa (cm3):

1985

2290

Moc maksymalna (KM/obr/min):

130/ 6100

150/ 5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

177/ 4300

210/ 4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,0

10,0

Prędkość maksymalna (km/h):

200

210

  

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

1880

Masa własna (kg)

1320

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,1

Pojemność bagażnika (dm3):

495/ 1315

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

68

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,9/ 11,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

463 x 171 x 143

Średnica zawracania (m)

11,1

Rozstaw osi (cm):

260

  

Orientacyjne ceny tys. zł
 

1998

1997

1996

1995

1994

900 2.0 S

19,4 – 19,8

17,5 – 18,4

15,2 – 16,7

12,6 – 13,9

12,8 – 13,4

900 2.0 SE TURBO

20,6

19,1 – 18,6

16,8 – 16,3

14,4 – 14,6

13,2 – 13,8

900 2.3 S

20,6

18,9

16,5

14,7

13,6

900 2.5 SE

-

-

17,0

15,1

14,0

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty