Flagowy model Saaba, produkowany jest od 1998 roku i należy do wyższej klasy średniej (segment E). Wprowadzony został na rynek, jako następca Saaba 9000. W 2005 roku 9-5 został poddany gruntownemu face liftingowi, natomiast w tym roku zaprezentowano drugą generację tego modelu. Obecnie oferowany jest jako czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe kombi. Zbudowany został na płycie podłogowej General Motors (GM Global Epsilon), która wykorzystano także w Insignii. Wtedy jeszcze Saab był częścią amerykańskiego koncernu. Jednak nowy model jest dłuższy od Insigni o 18 cm, a także o 14 cm od Mercedesa klasy E.
Jazdę nowym 9-5 ułatwiają i uprzyjemniają nowoczesne technologie. Auto może być wyposażone w Head-up Display – tzw. wyświetlacz projekcyjny kierowcy na przedniej szybie, inspirowany rozwiązaniami stosowanymi w samolotach myśliwskich. Pokazuje on szybkość z jaką porusza się pojazd, obroty silnika, jak również elementy trasy. Rozwiązanie to sprawia, że kierowca podczas jazdy nie musi odrywać oczu od jezdni.
Oprócz tego, za pomocą specjalnej kamery rozpoznawane są znaki drogowe, wyświetlane na szybkościomierzu. Trudno więc się będzie wytłumaczyć policjantowi, że jakiegoś się nie zauważyło.
Samochód posiada aktywny układ jezdny DriveSense o zmiennej charakterystyce pracy zawieszenia. Reaguje on na stan drogi po której auto się porusza, kontroluje sztywność zawieszenia, a także układ kierowniczy. Ponadto powoduje, że samochód sam się adoptuje do stylu jazdy kierowcy.
Z nowości można jeszcze wymienić bi-ksenonowe reflektory kierunkowe, trójstrefową klimatyzację, czy nawigację z 8-calowym ekranem.
Deska rozdzielcza ma zielone podświetlenie. Wskaźniki na niej są dobrze widoczne. Wzrok przyciąga prędkościomierz o wyglądzie wysokościomierza – nawiązanie do lotniczego dziedzictwa Saaba z konceptu Aero X. Tradycyjną stacyjkę zastąpił w modelu 9-5 przycisk start/stop umieszczony oczywiście, między przednimi fotelami.
Nowy Saab 9-5 jest dłuższy od poprzednika o 17 cm (5,08 m) i ma o 13 cm większy rozstaw osi (2,84 m). Większe wymiary to w rezultacie wygodne i przestronne wnętrze. Tutaj warto podkreślić, iż płyta podłogowa została opracowana przez inżynierów GM z myślą o modelu Insignia, kiedy to. Bagażnik limuzyny ma 515 l pojemności.
W ofercie znalazło się aż 6 nowych jednostek napędowych (od 160 do 300 KM) wykorzystujących technologię Saab Turbo. W sierpniu gamę wzbogacił podwójnie turbodoładowany Diesel o mocy 190 KM, którego można zamówić z nowoczesnym systemem napędu na cztery koła XWD. To pierwszy Diesel z napędem 4×4 w historii tej skandynawskiej marki.
Silniki, zarówno benzynowe jak i Diesle, produkowane są przez GM.
Do wyboru są 6-biegowe skrzynie biegów – manualne lub automatyczne z funkcją sterowania ręcznego. Z jednostkami 2.0 TTiD, 2.0 Turbo i 2.8 V6 Turbo współpracuje również układ stałego napędu 4x4 Saab XWD. Natomiast 2-litrowy silnik BioPower przystosowany jest do zasilania ekologicznym bioetanolem E85. W najtańszej wersji (1.6/180 KM) auto kosztuje 139 900 zł.
Wybrane dane techniczne Saaba 9-5 sedan i konkurentów
Marka/model | Saab 9-5 sedan | Audi A6 | BMW 523i |
Cena (zł) | 139 900 | 175 175 | 195 900 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1.6 Turbo | 2.0 | 3,0 |
Moc (KM) | 180 | 170 | 204 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 280 | 270 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 9,5 | 8,5 | 7,8 |
Prędkość maksymalna | 220 | 224 | 238 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 7,6 | 7,5 | 7,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 179 | 174 | 177 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 515 | 565 | 520 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?