Każdy nowy model Renault wnosi coś nowego i wygląda na to, że innowacje stały się tradycją tej firmy. Najnowszych pomysłów można szukać w modelu Modus.
Od razu trzeba wyjaśnić, że innowacje konstruktorów Renault skupiają się na drobnych, ale potrzebnych rozwiązaniach, z których mogą korzystać użytkownicy Modusa. Renault realizuje starą, dobrą zasadę - frontem do klienta. Jeździliśmy Modusem napędzanym benzynowym silnikiem 1,4
l o mocy 98 KM.
Cechy szczególne
Modus ma wiele ciekawych rozwiązań ułatwiających eksploatację tego auta. Części siedziska tylnej kanapy można zsuwać lub rozsuwać na boki, tworząc miejsca dla dwóch lub trzech osób. Można ją też przesuwać wzdłuż nadwozia, kosztem objętości bagażnika. W skrajnym, tylnym położeniu
miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, ale bagażnik ma objętość tylko 198 l. Przesunięcie kanapy maksymalnie do przodu zwiększa bagażnik do 274 l, ale z tyłu mogą podróżować tylko małe dzieci. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość odchylenia w dół dolnej części pokrywy bagażnika. Przydaje się, gdy do bagażnika chcemy włożyć małe przedmioty, np. teczkę. Ta możliwość wymaga jednak
dopłaty. Nadwozie Modusa jest dość wysokie, a we wnętrzu auta jest sporo miejsca.
Silnik
Do napędu pojazdu oferuje się gamę 3 silników benzynowych i wysokoprężny w dwóch różnych mocach. Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 98 KM, który mogliśmy użytkować, sprawia mieszane uczucia. W niskim i średnim zakresie obrotów jest dość ospały, ale nagle się ożywia, gdy dać mu
porządną dawkę paliwa. Ta metamorfoza następuje przy ok. 4000 obr/min. Osoby lubiące ciszę i spokój, też będą z tego silnika zadowolone. Gdy zapomną o dynamice, w mieście pojazd zużyje 8,2 l/100 km - nawet mniej niż podaje producent.
Wrażenia z jazdy
Modusa skonstruowano na płycie podłogowej wykorzystywanej dotychczas m.in. w Nissanie Micra. W konstrukcji układu zawieszenia nie ma żadnych nowości - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zawieszenie Modusa jest dość miękkie, co pozwala na względnie komfortowe pokonywanie
nierówności drogi, jednak nieco gorzej sprawdza się na zakrętach. Modus nie lubi szybkiej jazdy po łukach i poprzecznych nierówności drogi, np. wystających szyn tramwajowych. To typowe zachowanie dla pojazdów tego segmentu, mających krótki rozstaw osi, proste zawieszenie i podwyższony środek ciężkości. Nie ma rady, niekiedy trzeba zwolnić. Za to wnętrze jest dobrze wyciszone. Zespół wskaźników umieszczono na środku. Wskazania ciekłokrystalicznego prędkościomierza są czytelne, a cyfry
duże. Mniej widoczny jest obrotomierz.
Podsumowanie
Modus to zgrabny i pojemny samochód, a zastosowane w nim udogodnienia czasami się przydają. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja pojazdu nie jest innowacyjna, ale nowoczesna - użytkownik może co najwyżej dolać oleju do silnika lub płynu do spryskiwacza. Żarówki w reflektorze już samemu się nie zmieni. Jednak najtrudniej zaakceptować cenę, wynoszącą 53 400 zł. Można ją wytłumaczyć dość bogatym wyposażeniem seryjnym pojazdu, m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS. Nieprzekonani zastanawiają się nad Fiatem Idea, Oplem Merivą czy Forfem Fusionem.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 98/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 127/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 177 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 198 - 274 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 49 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 379 x 170 x 159 |
Rozstaw osi (cm): | 248 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Confort Authentique (zł): | 53 400 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Biorąc pod uwagę długość pojazdu, wnętrze jest dość przestronne |
Silnik | *** | Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany przy wysokiej liczbie obrotów |
Poziom hałasu | **** | Dość niski poziom hałasu |
Hamulce | *** | Droga hamowania Modusa jest dłuższa od drogi hamowania Forda Fusion. |
Dynamika | **** | Modus jest szybszy od Forda Fusion 1,4 l/80 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście przy spokojnej jeździe nie jest wysokie. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Typowa konstrukcja dla aut tej klasy. |
Wyposażenie podstawowe | **** | W zakresie bezpieczeństwa - bogate. |
Wyposażenie seryjne:
Renault Modus Confort Authentique
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania awaryjnego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/- |
Klimatyzacja | O |
Radioodtwarzacz CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?