Renault Modus 1.4

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Renault Modus to przykład nowoczesnego pojazdu miejskiego – ma podwyższone nadwozie i sporo miejsca we wnętrzu.
Fot. Ryszard Polit: Renault Modus to przykład nowoczesnego pojazdu miejskiego – ma podwyższone nadwozie i sporo miejsca we wnętrzu.
Każdy nowy model Renault wnosi coś nowego i wygląda na to, że innowacje stały się tradycją tej firmy. Najnowszych pomysłów można szukać w Modusie.

Każdy nowy model Renault wnosi coś nowego i wygląda na to, że innowacje stały się tradycją tej firmy. Najnowszych pomysłów można szukać w modelu Modus.

Fot. Ryszard Polit: Renault Modus to przykład nowoczesnego pojazdu miejskiego – ma podwyższone nadwozie i sporo miejsca we wnętrzu.
Fot. Ryszard Polit: Renault Modus to przykład nowoczesnego pojazdu miejskiego – ma podwyższone nadwozie i sporo miejsca we wnętrzu.

 

Od razu trzeba wyjaśnić, że innowacje konstruktorów Renault skupiają się na drobnych, ale potrzebnych rozwiązaniach, z których mogą korzystać użytkownicy Modusa. Renault realizuje starą, dobrą zasadę - frontem do klienta. Jeździliśmy Modusem napędzanym benzynowym silnikiem 1,4

Fot. Ryszard Polit:  Modus napędzany silnikiem 1,4 l/98 KM ożywiał się przy obrotach jednostki napędowej powyżej 4000 obr/min. Przy spokojnej jeździe
Fot. Ryszard Polit: Modus napędzany silnikiem 1,4 l/98 KM ożywiał się przy obrotach jednostki napędowej powyżej 4000 obr/min. Przy spokojnej jeździe w mieście zużywał 8,2 l/100 km.

l o mocy 98 KM.

 

Cechy szczególne

 

Modus ma wiele ciekawych rozwiązań ułatwiających eksploatację tego auta. Części siedziska tylnej kanapy można zsuwać lub rozsuwać na boki, tworząc miejsca dla dwóch lub trzech osób. Można ją też przesuwać wzdłuż nadwozia, kosztem objętości bagażnika. W skrajnym, tylnym położeniu

Fot. Ryszard Polit: Kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia. Na zdjęciu kanapa maksymalnie cofnięta do tyłu – najwięcej miejsca na nogi.
Fot. Ryszard Polit: Kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia. Na zdjęciu kanapa maksymalnie cofnięta do tyłu – najwięcej miejsca na nogi.

miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, ale bagażnik ma objętość tylko 198 l. Przesunięcie kanapy maksymalnie do przodu zwiększa bagażnik do 274 l, ale z tyłu mogą podróżować tylko małe dzieci. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość odchylenia w dół dolnej części pokrywy bagażnika. Przydaje się, gdy do bagażnika chcemy włożyć małe przedmioty, np. teczkę. Ta możliwość wymaga jednak

Fot. Ryszard Polit: Nie trzeba podnosić tylnej pokrywy, by dostać się do bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Nie trzeba podnosić tylnej pokrywy, by dostać się do bagażnika.

dopłaty. Nadwozie Modusa jest dość wysokie, a we wnętrzu auta jest sporo miejsca. 

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu oferuje się gamę 3 silników benzynowych i wysokoprężny w dwóch różnych mocach. Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 98 KM, który mogliśmy użytkować, sprawia mieszane uczucia. W niskim i średnim zakresie obrotów jest dość ospały, ale nagle się ożywia, gdy dać mu

Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika wynosi od 198 do 274 l, w zależności od położenia tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika wynosi od 198 do 274 l, w zależności od położenia tylnej kanapy.

porządną dawkę paliwa. Ta metamorfoza następuje przy ok. 4000 obr/min. Osoby lubiące ciszę i spokój, też będą z tego silnika zadowolone. Gdy zapomną o dynamice, w mieście pojazd zużyje 8,2 l/100 km - nawet mniej niż podaje producent.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Modusa skonstruowano na płycie podłogowej wykorzystywanej dotychczas m.in. w Nissanie Micra. W konstrukcji układu zawieszenia nie ma żadnych nowości - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zawieszenie Modusa jest dość miękkie, co pozwala na względnie komfortowe pokonywanie

Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze. Tablicę przyrządów umieszczono na środku. Na wyświetlaczu pojawia się dużo informacji. Ile czasu
Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze. Tablicę przyrządów umieszczono na środku. Na wyświetlaczu pojawia się dużo informacji. Ile czasu zajmie odczytanie wszystkich?

nierówności drogi, jednak nieco gorzej sprawdza się na zakrętach. Modus nie lubi szybkiej jazdy po łukach i poprzecznych nierówności drogi, np. wystających szyn tramwajowych. To typowe zachowanie dla pojazdów tego segmentu, mających krótki rozstaw osi, proste zawieszenie i podwyższony środek ciężkości. Nie ma rady, niekiedy trzeba zwolnić. Za to wnętrze jest dobrze wyciszone. Zespół wskaźników umieszczono na środku. Wskazania ciekłokrystalicznego prędkościomierza są czytelne, a cyfry

Fot. Ryszard Polit: Modus ma prostą konstrukcję zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.
Fot. Ryszard Polit: Modus ma prostą konstrukcję zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

duże. Mniej widoczny jest obrotomierz. 

 

Podsumowanie

 

Modus to zgrabny i pojemny samochód, a zastosowane w nim udogodnienia czasami się przydają. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja pojazdu nie jest innowacyjna, ale nowoczesna - użytkownik może co najwyżej dolać oleju do silnika lub płynu do spryskiwacza. Żarówki w reflektorze już samemu się nie zmieni. Jednak najtrudniej zaakceptować cenę, wynoszącą 53 400 zł. Można ją wytłumaczyć dość bogatym wyposażeniem seryjnym pojazdu, m.in. 6 poduszek powietrznych, układ ABS. Nieprzekonani zastanawiają się nad Fiatem Idea, Oplem Merivą czy Forfem Fusionem.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

98/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

127/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,6

Prędkość maksymalna (km/h):

177

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,8

Pojemność bagażnika (dm3):

198 - 274

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

49

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,6/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

379 x 170 x 159

Rozstaw osi (cm):

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Confort Authentique (zł):

53 400

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Biorąc pod uwagę długość pojazdu, wnętrze jest dość przestronne  

Silnik

***

Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany przy wysokiej liczbie obrotów

Poziom hałasu

****

Dość niski poziom hałasu

Hamulce

***

Droga hamowania Modusa jest dłuższa od drogi hamowania Forda Fusion.

Dynamika

****

Modus jest szybszy od Forda Fusion 1,4 l/80 KM. 

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście przy spokojnej jeździe nie jest wysokie.

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja dla aut tej klasy.

Wyposażenie podstawowe

****

W zakresie bezpieczeństwa - bogate.

 

Wyposażenie seryjne:

Renault Modus Confort Authentique

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ wspomagania awaryjnego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/-

Klimatyzacja

O

Radioodtwarzacz CD

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty