Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Megane E-Tech. Elektryczna rewolucja Renault

Ryszard M. Perczak
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.Fot. Ryszard M. Perczak
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.Fot. Ryszard M. Perczak
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.

Przypomnijmy, że w roku 2010 debiutował pierwszy „elektryk” Renault, którym był model ZOE. Od momentu wprowadzenia go na rynek marka sprzedała do dziś w Europie ponad 300 tysięcy samochodów elektrycznych. W ten sposób co piąty sprzedany w tym czasie samochód marki Renault miał napęd elektryczny.

Renault Megane E-Tech. Nowy, ale znajomy

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Elektryczny Megane ma relatywnie krótkie (4,20 m) jak na swój segment nadwozie. Jest ono zaprojektowane w myśl nowej stylistyki marki, ale można w jego sylwetce dopatrzeć się elementów designu ze znanych już modeli. Chodzi tu np. o charakterystyczny kształt lamp do jazdy dziennej. Jego zwarta, elegancka sylwetka przyciąga wzrok przede wszystkim z przodu, gdzie dominuje nowe, duże logo tzw. „Nouvel’R”. Celowe zabiegi, jak chociażby wbudowane w powierzchnię drzwi klamki podnoszą aerodynamikę nadwozia i sprawiają, że Megane E-Tech elektryczny prezentuje się bardzo nowocześnie i dynamicznie. Dodajmy, że choć wygląda na znacznie wyższe auto ma tylko 1,50 m wysokości.

Wykorzystana w jego konstrukcji nowa płyta podłogowa pozwoliła nie tylko na efektywniejsze gospodarowanie przestrzenią przeznaczoną na elementy napędu, ale również wnętrzem samochodu. Zmniejszone do minimum zwisy nadwozia oraz duży rozstaw osi (2,68 m) poskutkowały bardzo przestronną kabiną oraz pojemnym bagażnikiem (389 l). Z kolei mający tylko 11 cm wysokości akumulator pozwolił na zmianę proporcji nadwozia przy jednoczesnym obniżeniu środka ciężkości.

Renault Megane E-Tech. Elegancko i ekologicznie

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Bardzo interesująco wygląda design wnętrza najnowszego Renault. Na pierwszy plan wysuwa się poziomy ekran w kształcie odwróconej litery L przechodzący z tablicy przed kierowcą w pionowy monitor na środku deski rozdzielczej. Bardzo dobre wrażenie robią materiały wykończeniowe, zarówno te z tkaniny, jak i tworzyw sztucznych. W bogatszych wersjach znajdujemy eleganckie wstawki z drewna i ekologicznej skóry.

Renault Megane E-Tech. Od 300 do 450 km

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Przyszłych użytkowników tego samochodu najbardziej oczywiście interesuje napęd. Kompaktowe Renault w podstawowej wersji oznaczone symbolem EV40 ma ważący tylko 145 kg, umieszczony z przodu i napędzający koła przedniej osi silnik o mocy 130 KM i baterię trakcyjną o pojemności 40 kWh co pozwala po jej naładowaniu do pełna pokonać ok. 300 km. W większej wersji (60 kWh) Megane E-Tech elektryczny (EV60) może się obejść bez zjazdu do ładowarki nawet na dystansie 450 km. Moc silnika w tej wersji wynosi 220 KM. Model z większą baterią i mocniejszym silnikiem ma wyższą prędkość maksymalną (160 km/h) i lepsze przyspieszenie (0-100 km/h – 7,4 sek.).

W aucie na prąd bardzo ważna jest gospodarka energię. Dlatego m.in. w elektrycznym Megane przy każdym hamowaniu akumulator trakcyjny ma możliwość odzyskiwania energii i aby każdy użytkownik mógł korzystać z optymalnego zasięgu tego samochodu niezależnie od stylu jazdy jest on wyposażony w czterostopniowy system rekuperacji.

Renault Megane E-Tech. Jak długo się ładuje?

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Nowy Renault Megane E-Tech elektryczny może pobierać prąd ze wszystkich typów terminali ładowania pojazdów z prądem zmiennym (AC) tj. z gniazdka domowego 230V 10 A/2,3 kW (prąd jednofazowy), wzmocnionego gniazdka domowego 16 A/3,7 kW (prąd jednofazowy), wallboxu 32 A/7,4 kW (prąd jednofazowy), ładowarki16 A/11 kW (prąd trójfazowy) czy komercyjnej ładowarki publicznej 32 A/22 kW (prąd trójfazowy).

W zależności od wersji, m.in. we wszystkich modelach z akumulatorem 60 kWh, samochód jest również przystosowany do korzystania z infrastruktury ładowania pojazdów generującej prąd stały (DC) do 130 kW (gniazda combo), jak w przypadku terminali do szybkiego ładowania znajdujących się na autostradach. Wersje z akumulatorem 40 kWh mogą być wyposażone w opcji w ładowarkę 85 kW DC.

Dzięki średniej mocy ładowania wynoszącej 80 kW (na podstawie pomiaru podczas ładowania ze stacji DC 130 kW) czasy ładowania należą do najlepszych na rynku: do 400 km jazdy w cyklu mieszanym odzyskane podczas nocnego ładowania (8 godzin) z wallboxa 7,4 kW, do 160 km jazdy w ruchu miejskim odzyskane podczas godziny ładowania z terminala publicznej 22 kW, do 200 km jazdy na autostradzie odzyskane podczas 30-minutowego ładowania z terminala szybkiego ładowania 130 kW.

Renault Megane E-Tech. Na wskroś eko

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Auta elektryczne są skutkiem nie tylko malejących zasobów paliw płynnych, ale także koniecznością ochrony atmosfery na Ziemi. Cała tekstylna tapicerka w nowym Megane E-Tech elektryczny jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. W zależności od wersji odpowiada to nawet 2,2 kg surowca. Np. liczne widoczne (dolne partie kokpitu) i niewidoczne elementy (wewnętrzna konstrukcja deski rozdzielczej) są wykonane z tworzyw pochodzących z odzysku. Ich łączna waga wynosi 27,2 kg. Stopień recyklingu samochodu wycofanego z eksploatacji wynosi aż 95%. Po wycofaniu samochodu z eksploatacji jego akumulatory zostaną ponownie wykorzystane jako magazyny energii, po czym trafią do recyklingu w celu odzyskania wchodzących w ich skład materiałów.

Renault Megane E-Tech. Nasze wrażenia

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Za nami pierwsze jazdy testowe elektrycznym Megane, który wita się ze swoim użytkownikiem efektownym spektaklem świetlnym. Kiedy zbliżamy się do niego z kluczykiem w kieszeni automatycznie wysuwają się klamki.

Zarówno na zewnątrz jak i w środku samochód bardzo nam się podoba. Ze względu na wąski pas szyb jego sylwetka sprawia wrażenie bardzo muskularnej, a jednocześnie zgrabnej co jest podkreślane efektownymi kolorami, w których można ten samochód zamówić. Gdyby w tym modelu oferowano przezroczysty dach w jego kabinie byłoby z pewnością jaśniej. We wnętrzu, które stylistycznie jest bez zarzutu w czasie jazdy panuje niezmącona niczym cisza. W czasie jazdy kierowca ma poczucie wspólnoty z samochodem, gdyż ma możliwość wielorakiego ustawienie sobie siedzenia i kierownicy.

Podczas jazd narzekaliśmy jedynie na zbyt blisko siebie znajdujące się z prawej strony kierownicy trzy dźwignie. Chodzi o tę do zmiany biegów, obsługi wycieraczek oraz potencjometru radia. Zdarzyło nam się np. podczas szybkiego nawracania włączyć wycieraczki zamiast zmienić przełożenie do jazdy przód/tył. Kiepsko jest także z widocznością przez okno w tylnej klapie. Na szczęście Megane ma kamery cofania.

Renault Megane E-Tech. W środku jak w domu

Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego
Debiutujący na polskim rynku Megane E-Tech elektryczny jest jednym z elementów długofalowego planu Renaulution założonego przez koncern Renault, a dotyczącego elektrycznej przyszłości francuskiej marki. Ma ona już wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów z tego typu napędem, ale w najbliższej przyszłości będą one zdecydowanie bardziej rozwijane.
Fot. Ryszard M. Perczak

Komfort jazdy (świetne wyciszenie kabiny), pewne zachowanie się na drodze oraz precyzyjny układ kierowniczy i optymalne zawieszenie to atuty tego samochodu. Dwie ostatnie zalety to efekt m.in. nisko położonego środka ciężkości. Nieźle wygląda również jakość wykonania.

Nasze jazdy testowe odbywały się głównie w ruchu miejskim, który jest żywiołem elektrycznego Megane. Średnie zużycie zawierało się w przedziale 15,4 – 17,5 kWh/100 km. Nawet w trybie Eco nie można narzekać na tempo przyspieszeń. Podczas wyprzedzania na autostradzie lepiej jednak mieć włączony Sport, gdyż mamy wówczas gwarancję odpowiedniego temperamentu zespołu napędowego.

Inżynierowie Renault obsługę prawie wszystkich funkcji dostępnych na ekranie centralnym pozostawili dotykowi. Mimo tego, że działa on bez zarzutu, przy świetnej czytelności wskaźników i ekranu w niektórych sytuacjach bardziej sprawdzały by się tradycyjne pokrętła. Nawiasem mówiąc przebogate menu, które oferuje monitor centralny w czasie nawet kilkugodzinnych jazd testowych pozostało praktycznie niezbadane. Niektórzy kierowcy będą zatem długą listą jego możliwości zachwyceni.

W Renault uważają, że bezpośrednim konkurentem elektrycznego Megane jest Volkswagen ID.3. Oba auta reprezentują tę samą kategorię aut osobowych. Wydaje się jednak, że francuskie auto ma bliżej do modeli typu SUV/crossover.

Dane techniczne

Renault Megane E-Tech elektryczny

Model

EV40

EV60

Silnik elektryczny

Synchroniczny z uzwojonym wirnikiem

Synchroniczny z uzwojonym wirnikiem

Moc maksymalna (kW/KM)

96/130

160/220

Maks. moment obrotowy (Nm)

250

300

Napęd

przedni

przedni

Osiągi

Prędkość

maksymalna (km/h)

150

160

Przyspieszenie

0-100 km/h (sek.)

10

7,4

Wymiary / Dane

Długość (mm)

4199

4199

Szerokość (mm)

1783

1783

Wysokość (mm)

1505

1505

Zwis

przedni/tylny (mm)

800

715

Pojemność

bagażnika (l)

389/1332

389/1332

Masa pojazdu (kg)

1541

1636

Maks. masa przyczepy hamowanej (kg)

500

900

Akumulator trakcyjny

Litowo-jonowy

Litowo-jonowy

Pojemność (kWh)

40

60

Waga (kg)

290

394

Cena od (zł)

161 900

183 900

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty