Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 KM. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne i ceny

Kamil Rogala
Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.Fot. Kamil Rogala
Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.Fot. Kamil Rogala
Z jednej strony mamy modne nadwozie typu SUV z linią coupe oraz nowoczesny napęd hybrydowy, z drugiej zaś rozsądną cenę oraz niskie zużycie paliwa. Renault Arkana co prawda nie zachwyca dynamiką jazdy, ale odwdzięcza się niezłą stylistyką i komfortem. Jestem już po pierwszych jazdach tym autem i mam garść spostrzeżeń. Czy Arkana ma szansę na rynkowy sukces? Tak, choć konkurencja nie śpi.

Renault Arkana E-Tech. Wygląd zewnętrzny/Wnętrze

Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin,
Renault Arkana

Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.

Fot. Kamil Rogala

Renault Arkana nie jest kompletną nowością, bowiem jakiś czas temu model ten pojawił się na rynku rosyjskim. Teraz debiutuje zupełnie nowy, przeprojektowany od podstaw model na płycie podłogowej CMF-B, który zyskał nieco na długości oraz możliwości zastosowania napędu hybrydowego. Wizualnie auto prezentuje się świeżo, nowocześnie i oczywiście modnie. Ostatnio wielu klientów pożąda połączenia nadwozia typu coupe oraz SUV. Nie jest to oczywiście żadna nowość, bowiem już od wielu lat na rynku sporą popularnością cieszą się takie połączenia, choć do niedawna była to domena segmentu premium. Teraz również klienci z mniej zasobnym portfelem chcą jeździć takimi autami. Czy to się przyjmie i zagości na rynku na dłużej? Być może Arkana da nam odpowiedź na to pytanie.

Samochód ma płynną linię i wyraźnie opadający dach z lekko zaznaczonym tyłem i delikatnym spojlerem tuż za szybą tylną. Sylwetka ma kształt klina, co przekłada się na wrażenie dynamizmu i sportowego charakteru. Z przodu zastosowano znany już wszystkim grill, który płynnie łączy się ze światłami wyposażonymi w sygnaturę LED w kształcie litery C. Z tyłu zaś znajdziemy klosze lamp, które mocno przypominają te, które zastosowano w modelach Megane czy Talisman. Całość wygląda naprawdę nieźle, ma sportowy charakter, a w połączeniu np. z pomarańczowym lakierem metalik, prezentuje się bardzo dobrze. Poza tym producent zaznacza, że opór powietrza wg. współczynnika SCx to zaledwie 0,72, a to jest wynik o 25% lepszy niż w standardowych SUV-ach

Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin,
Renault Arkana

Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.

Fot. Kamil Rogala

Wnętrze również sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Testowałem odmianę RS Line, która cechuje się sportowymi akcentami i były one widoczne na każdym kroku. Czerwone przeszycia i dodatki, wstawki imitujące włókno węglowe, okolicznościowe plakietki, czarna podsufitka, sportowe fotele – Arkana w tej odmianie może się podobać. Dodatkowo w połączeniu z pomarańczowym lub czarnym lakierem, francuska nowość wygląda po prostu świetnie. Oczywiście nie ma tu mowy o stylistycznej rewolucji, a raczej ewolucji i rozwinięciu modelu Megane, ale różnic jest sporo i nie można narzekać, że jest to kopia 1 do 1. Wnętrze jest komfortowe, fotele bardzo wygodne, choć trochę przeszkadzał ymi wysoki podłokietnik (z regulacją przód/tył) oraz okazjonalne odgłosy z boczków drzwi na dużych nierównościach. Imponuje pojemność bagażnika – 480 litrów w standardowej konfiguracji.

Renault Arkana E-Tech. Silnik i wrażenia z jazdy

Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin,
Renault Arkana

Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.

Fot. Kamil Rogala

Do napędu testowanego Renault Arkana służyła nowa jednostka hybrydowa 1.6 E-Tech o mocy 145 KM. Sercem układu jest silnik benzynowy o pojemności 1598 cm3, który generuje skromne 94 KM. Moc systemowa układu to 145 KM. Układ napędowy typu full-hybrid współpracuje z akumulatorem trakcyjnym 230V o pojemności 1,2 kWh. Zdaniem producenta, do 80% czasu jazdy po mieście może odbywać się w trybie całkowicie elektrycznym, co z kolei prowadzi do 40% niższego zużycia paliwa. Nie miałem okazji dłużej pojeździć po mieście, ale w trasie – głównie drogi wojewódzkie z ograniczeniem 70-90 km/h – auto zużyło niespełna 5 l/100km. Deklaracje o spalaniu na poziomie 4,8 l/100km nie są zatem przesadą. Teoretycznie zasięg na baterii to około 3 km, ale system cały czas płynnie i w pełni automatycznie dobiera tryb pracy układu.

Sama jazda jest bardzo przyjemna, płynna, w większości przypadków cicha i spokojna. Dynamika pojazdu nie jest jego domeną, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje aż 10,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 172 km/h. Nie jest to auto do sportowej jazdy i nie ma ku temu żadnych wątpliwości. Nie zachęca do tego również zawieszenie, które co prawda jest stabilne i nie nastręcza trudności podczas jazdy w trasie, ale ma zdecydowanie komfortowe nastawy i szybkie zakręty potrafią nieco rozbujać nadwozie Arkany. Francuski SUV Coupe ma spokojne usposobienie i tak należy traktować to auto. Zresztą dynamiczne przyspieszanie wiąże się z wkręcaniem jednostki spalinowej na wysokie obroty. Skrzynia Multi-mode nie jest co prawda przekładnią CVT, ale w niektórych przypadkach wydaje się mieć podobną charakterystykę.

Renault Arkana E-Tech. Ceny

Renault Arkana Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin,
Renault Arkana

Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.

Fot. Kamil Rogala

Ceny francuskiej nowości z napędem 1.6 E-Tech o mocy 145 KM z automatyczną przekładnią Multi-mode startują od poziomu 119 900 złotych za wersję z wyposażeniem Zen. Za Intens zapłacimy 130 900 złotych, a za RS Line 142 900 złotych. Dla porównania, odmiany z silnikiem 1.3 TCE o mocy 158 KM są odrobinę tańsze – Intens za 126 900 i RS Line za 138 900 złotych.

Renault Arkana E-Tech. Podsumowanie

Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.

Renault Arkana E-Tech - zalety:

  • Ładna, świeża i modna stylistyka
  • Sporo przestrzeni mimo wyraźnie opadającego dachu
  • Bardzo oszczędna jednostka napędowa

Renault Arkana E-Tech -wady:

  • Bardzo przeciętna dynamika
  • Brak udogodnień w bagażniku

Porównanie Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 KM (Multi-mode) do wybranych konkurentów:

 

Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 KM (Multi-mode)

Kia Niro 1.6 GDI HEV 141 KM (AT6)

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 122 KM (e-CVT)

Cena (zł, brutto)

od 119 900

od 97 990

od 112 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover /5

crossover /5

Długość/szerokość (mm)

4568/1821

4355/1805

4390/1795

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1562/1556

1555/1569

1550/1560

Rozstaw osi (mm)

2720

2700

2640

Pojemność bagażnika (l)

480

356

377

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1510

1415

1420

Pojemność zbiornika paliwa (l)

39

45

43

Układ napędowy

hybrydowy

hybrydowy

hybrydowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1593

1580

1798

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, Multi-mode

automatyczna, 6-biegowa

automatyczna, e-CVT

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

145

141

122

Moment obrotowy (Nm)

205

170

163

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

11,5

11

Prędkość maksymalna (km/h)

172

164

170

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

4,8 (wg. producenta)

4,4 (wg. WLTP)

4,8 (wg. WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

108

87

109

 

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty