Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezentacja Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm. Ceny, sprzedaż, dane techniczne i osiągi

Kamil Rogala
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.Fot. Kamil Rogala
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.Fot. Kamil Rogala
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.

Zlot Forzaitalia.pl – spotkanie miłośników włoskiej motoryzacji

Zacznijmy od zlotu Forzaitalia.pl, na którym została zaprezentowana Alfa Romeo Giulia GTAm. Wydarzenie jest organizowane od 10 lat i łączy w sobie wszystkich
Zacznijmy od zlotu Forzaitalia.pl, na którym została zaprezentowana Alfa Romeo Giulia GTAm. Wydarzenie jest organizowane od 10 lat i łączy w sobie wszystkich miłośników włoskiej motoryzacji. Bez znaczenia, czy ktoś przyjedzie klasycznym modelem Fiorino, popularną Alfą Romeo 159, pięknym i nowym Ferrari, czy też wysłużonym Fiatem 126p – zawsze będzie miło przyjęty. Większość zlotów odbywała się na terenie podwarszawskich pałaców. Pierwszy odbył się w 2011 roku przed pałacem w Oborach, podobnie jak edycja w 2012 roku, ale wtedy impreza trwała cały weekend! W tym roku, po rak kolejny zlot odbył się w pałacu w Rozalinie, gdzie zaprezentowano mnóstwo przepięknych okazów włoskiej motoryzacji.
Fot. Kamil Rogala

Zacznijmy od zlotu Forzaitalia.pl, na którym została zaprezentowana Alfa Romeo Giulia GTAm. Wydarzenie jest organizowane od 10 lat i łączy w sobie wszystkich miłośników włoskiej motoryzacji. Bez znaczenia, czy ktoś przyjedzie klasycznym modelem Fiorino, popularną Alfą Romeo 159, pięknym i nowym Ferrari, czy też wysłużonym Fiatem 126p – zawsze będzie miło przyjęty. Większość zlotów odbywała się na terenie podwarszawskich pałaców. Pierwszy odbył się w 2011 roku przed pałacem w Oborach, podobnie jak edycja w 2012 roku, ale wtedy impreza trwała cały weekend! W tym roku, po rak kolejny zlot odbył się w pałacu w Rozalinie, gdzie zaprezentowano mnóstwo przepięknych okazów włoskiej motoryzacji.

 

Alfa Romeo i jej plany na przyszłość

Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.
Fot. Kamil Rogala

Obecna oferta włoskiej marki jest skromna. Dwa modele pozycjonowane w segmencie premium, do tego tylko z silnikami benzynowymi, brak jakiejkolwiek elektryfikacji i stosunkowo wysokie ceny. Z punktu widzenia potencjalnego klienta, nie fana marki – jest kiepsko. Wybór niewielki, konkurencja niezwykle groźna, a w perspektywie zmian niewiele. Na szczęście nie jest tak źle, jakby się mogło wydawać. Sprzedaż roczna to około 1500 egzemplarzy i powoli rośnie, Polska jest dla Alfy czwartym rynkiem, jeśli chodzi o sprzedaż w Europie – 5,6 procent sprzedaży, tuż za Hiszpanią (6,9 procent) oraz Niemcami (11,8 procent). Oczywiście królują Włochy z 47,4 procentowym wolumenem sprzedaży, ale ze względu na brak modelu z segmentów B i C, a Włosi ostatnio takie uwielbiają, ta dobra passa może się skończyć.

Dlatego też w planach na najbliższe lata jest kilka ciekawych zabiegów modyfikujących ofertę. Najważniejszym i najbliższym jest oczywiście wprowadzenie modelu Alfa Romeo Tonale. Nastąpi to już na początku lata 2022 roku. Ponadto w ofercie pojawią się silniki zarówno benzynowe, jak i zelektryfikowane. Być może wróci również niewielki silnik wysokoprężny. W 2023 roku planowany jest kolejny, gruntowny lifting modelu Giulia i Stelvio. Wiem, niedawno była kuracja odmładzająca, ale nie ukrywajmy – te auta wyglądają tak dobrze, że kolejny lifting nie zaszkodzi. Obejmie on przede wszystkim nowe systemy we wnętrzu, zmianę systemu info-rozrywki, oświetlenia itp. Zmiany wizualne będą zapewne kosmetyczne. Na 2024 rok zaplanowano kolejny model o nazwie tymczasowej „Kid”. Będzie to zapewne przedstawiciel segmentu B, zapewne dostępny z silnikiem elektrycznym oraz innymi napędami zelektryfikowanymi. Oby wszystkie plany doszły do skutku!

Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm. Dane techniczne i osiągi

Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.
Fot. Kamil Rogala

Dla fana marki literki GTA znaczą coś więcej, niż tylko skrót od słów Gran Turismo Alleggerita, czyli Lekkie Gran Turismo. Alfa Romeo GTA to nie tylko nawiązanie do legendy z lat 60-tych, czyli lekkiej Giulii GTA, która była dla włoskiej marki prawdziwym przełomem i kamieniem milowym, ale również skojarzenia z topowymi, kultowymi i niezwykle szybkimi modelami w historii. Również tej niedawnej. Wystarczy wspomnieć model Alfa Romeo 156 GTA z silnikiem 3.2 V6 o mocy 250 KM. W Polsce sprzedano swego czasu zaledwie 37 egzemplarzy tego modelu. Ile przetrwało do dziś?

A ile egzemplarzy nowej Alfy Romeo Giulii GTA i GTAm sprzedało się w naszym kraju? Zacznijmy od tego, że model ten powstanie w liczbie zaledwie 500 egzemplarzy, z czego około 470 zostało już zarezerwowanych. Na razie nie wiadomo ile modeli fizycznie trafiło do klientów, w jakich są one wersjach itp. Wiadomo jednak, że 6 sztuk trafi do Polski i będą to tylko modele GTAm, czyli Gran Turismo Alleggerita Modificata. Co to oznacza? Czym różnią się te modele?

Pod względem parametrów silnika, układu jezdnego i napędowego, GTA i GTAm nie różnią się praktycznie niczym. Wersja GTA wydaje się być bardziej ucywilizowana, bowiem nie posiada tak rozbudowanego systemu aerodynamicznego jak wersja z „m-ką”. Również we wnętrzu znajdziemy fotele sportowe, ale posiadające tradycyjne pasy bezpieczeństwa, zaś z tyłu jest zamontowana tradycyjna kanapa. W odmianie GTAm zastosowano rozszerzony pakiet aerodynamiczny m.in. z dłuższym o 40 mm przednim splitterem oraz ogromnym skrzydłem z tyłu z możliwością manualnej regulacji. Ponadto we wnętrzu zastosowano wyczynowe fotele stworzone na bazie monokoku z włókna węglowego oraz czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. Aby auto mogło zdobyć homologację drogową, zastosowano również tradycyjne pasy bezpieczeństwa. Z tyłu zamiast kanapy jest specjalna zabudowa oraz klatka bezpieczeństwa. Model GTA jest o 50 kilogramów lżejszy od „zwykłej” Giulii Qiadrifoglio, odmiana GTAm schudła o dodatkowe 50 kilogramów.

Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.
Fot. Kamil Rogala

Zmiany w stosunku do konwencjonalnej Giulii Quadrifoglio są ogromne. Zacznijmy od jednostki napędowej, czyli silnika V6 o pojemności 2,9 litra, który generuje teraz 540 KM (o 30 KM więcej). Aby uzyskać nie tylko wyższą moc, ale również lepszą wydajność i skuteczność w ekstremalnych warunkach, zwiększono ciśnienie doładowania, zastosowano dwie dodatkowe dysze olejowe do chłodzenia tłoków, przeprojektowano korbowód, zwiększono zakres obrotów, dodano tytanowy układ wydechowe Akrapovic i zmodyfikowano ECU. To wszystko przekłada się na lepsze osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje od 3,6 do 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna dobija do 300 km/h.

Zmiany w silniku to jedno, ale zmieniono również aerodynamikę, zawieszenie i nadwozie. Zmiany widać gołym okiem. W przedniej części zdecydowanie zmienił się zderzak, przeprojektowano wloty powietrza, wydłużono splitter o 40 mm (w wersji GTAm), dodano dolne nakładki aerodynamiczne przy progach, z tyłu zastosowano potężny dyfuzor oraz większe skrzydła na klapie. W wersji GTAm skrzydło jest ogromne i dodatkowo regulowane. Sporo zmieniono również w zawieszeniu. Rozstaw kół przednich zwiększył się o 25 mm, tylnych zaś o 50 mm co wyraźnie widać poprzez zastosowanie dodatkowych poszerzeń nadkoli. Zastosowano również twardsze i lżejsze sprężyny oraz tuleje zawieszenia.

Ceny, opcje i sprzedaż

Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała
Alfa Romeo od zawsze kroczyła własną drogą zyskując sympatię i szacunek miłośników marki, ale nierzadko wpadając w kłopoty finansowe. Włoska marka miała swoje wzloty i upadki, ale nigdy nie aspirowała do miana popularnej. W chwili obecnej Alfa Romeo ma swoje pięć minut, planuje zwiększyć sprzedaż, wprowadzić do oferty kilka nowych modeli, zaś najnowsza, limitowana wersja GTA i GTAm wzbudza ogromne emocje. Byłem na zlocie miłośników włoskiej motoryzacji, gdzie pokazano topowy modeli Giulii w pełnej krasie.
Fot. Kamil Rogala

Z jednej strony ceny przyprawiają o zawrót głowy, z drugiej zaś jest niemal więcej niż pewne, że auto sprzeda się bardzo szybko i nie będzie traciło na wartości. Ba! Może okazać się, że auta pojawią się niedługo w sprzedaży w znacznie wyższych cenach. Cóż, takie okazy to świetna lokata kapitału. Cena modelu Alfa Romeo Giulia GTA zaczyna się od 194 340 euro (brutto), natomiast odmiana GTAm kosztuje 201 105 euro (brutto). Za dodatkowe 13-14 tysięcy euro możemy spersonalizować nadwozie np. poprzez indywidualne malowanie. Do wersji GTA możemy dokupić pakiet aerodynamiczny za nieco ponad 10 000 euro, a za dodatkowe 1261 euro dokupimy specjalny pokrowiec. Na dzień dzisiejszy w sprzedaży zostało jeszcze 30 egzemplarzy.

Podsumowanie

Wiem, że tego typu auta wydają się bezsensowne, absurdalne i tylko dla wybranych. Ale tak było, jest i będzie. Na szczęście nadal pojawiają się takie okazy i pokazują nam, że w dobie elektromobilności, restrykcyjnych norm i bezsensownych niekiedy restrykcji, prawdziwa, emocjonująca i przede wszystkim, pięknie brzmiąca i pachnąca motoryzacja nadal żyje. Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm to przykład na to, że niektórych producentów jeszcze stać na odrobinę szaleństwa, a ich księgowi mają jeszcze benzynę we krwi.

Najważniejsze dane techniczne Alfy Romeo Giulia GTA i GTAm:

 

Alfa Romeo Giulia GTA/GTAm

Cena (euro, brutto)

od 194 340

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

Długość/szerokość (mm)

4669/1923

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d.

Rozstaw osi (mm)

2820

Pojemność bagażnika (l)

480

Liczba miejsc

5 (2 w GTAm)

Masa własna (kg)

1580

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

Rodzaj paliwa

benzyna

Napędzana oś

tylna

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

Moc (KM)

540

Moment obrotowy (Nm)

600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,8 (3,6 w GTAm)

Prędkość maksymalna (km/h)

300

Spalanie (l/100km)

11,8 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

277

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty