Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Panamera 4

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Agresywnie zaprojektowane czterodrzwiowe nadwozie, ekonomiczniejsze silniki i komfortowa kabina, to próba zamachu na legendarną ikonę w klasie aut sportowych - Porsche 911. Model Panamera na dobre zrywa ze stereotypami.
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Projekt tego samochodu wiąże się z powstałym pod koniec lat osiemdziesiątych koncepcyjnym modelem 989, który był w istocie czterodrzwiową odmianą Porsche 911. Sporo lat musiało jednak upłynąć, zanim firma ze Stuttgartu przekonała się do koncepcji czterodrzwiowej, sportowej limuzyny. No, może nie do końca limuzyny, bo niskie, spłaszczone nadwozie przypomina raczej auto wyścigowe, które posiada – nie wiedzieć dlaczego – cztery drzwi.

Ale konstruktorzy Porsche doskonale zdawali sobie sprawę, po co projektują to auto. Panamera weszła na rynek w 2009 roku i od razu zaniepokoiła konkurencję spod znaku takich modeli jak: Mercedes CLS, Maserati Quattroporte, czy będących jeszcze w fazie prototypowej innych tego typu samochodów: Aston Martin Rapide, Lamborghini Estoque, czy BMW Concept CS (mający być w przyszłości następcą serii 8). Produkcja samochodu odbywa się w Lipsku, jednak silniki budowane są w Stuttgarcie, a nadwozie w Hanowerze.

Co ciekawe - ze względu na coraz większe zainteresowanie luksusowymi samochodami w Chinach - model ten miał swoją światową premierę podczas Shanghai Auto Show. Panamera może być wyposażona w silniki stosowane w terenowym Cayenne 4.8 V8 w dwóch wersjach o mocy 400 KM i 500 KM (z doładowaniem). Nieco później pojawił się także mniejszy, 300-konny silnik 3.6 V6. W przyszłości planowana jest także wersja hybrydowa. Podobnie jak w modelu Cayenne, silniki umieszczone są z przodu, natomiast napęd jest przekazywany na tylną oś lub na cztery koła.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Pozostając przy wartościach „prestiż i sport” Porsche tym razem zaoferowało więcej luksusu i komfortu, co może przypaść do gustu nawet zagorzałym miłośnikom kultowej 911. Bo model Panamera to prawdziwa delicja godna konesera. Bez wątpienia należy do najciekawszych modeli z niemieckiego podwórka. Jego design może niektórym nie przypaść do gustu, ale z drugiej strony - swoją magią może oczarować.

Ten ekskluzywny samochód nie tylko oryginalnie wygląda, dobrze jeździ, ale na dodatek znakomicie się sprzedaje. Dzięki wprowadzeniu dodatkowych dwóch sportowych foteli, jego wnętrze stało się bardziej gościnne niż w innych modelach tej marki. Właśnie dlatego tak bardzo trafione jest hasło reklamujące ten model: „Sportowe auto dla Ciebie, wrażenia dla czterech”.

Zaraz po terenowo-rekreacyjnym Cayenne, Panamera jest drugim Porsche, do którego można się spakować i to nawet w dalszą podróż. Jego 445-litrowy bagażnik pomieści znacznie więcej niż tylko kosmetyczkę naszej uroczej partnerki. Na dodatek po złożeniu drugiej pary foteli, jego pojemność wzrasta aż do 1263 litrów.

Panamera powstała by zaspokoić potrzebę przeżywania niesamowitych emocji, co zapewniają jej 3 specjalne wersje: S, 4S oraz Turbo. Szczególnie ta ostania, 500-konna odmiana, to propozycja dla ludzi spragnionych mocy.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Po tych mocnych i szybkich odmianach, w tym roku Porsche zaprezentowało model napędzany silnikiem V6. To całkowicie nowa konstrukcja z kątem rozwarcia cylindrów wynoszącym 90 stopni. Jednostka napędowa ma pojemność 3,6 litra i 6 cylindrów w układzie widlastym, dzięki czemu rozwija moc 300 KM i waży o 30 kg mniej niż silnik V8 z Panamery S.

W zależności od wersji, auto posiada napęd na tył lub na cztery koła. Tę drugą wersję rozpoznamy po cyfrze 4 przy nazwie modelu. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje modelowi z napędem na cztery koła 5,8 sekundy. Przy rosnących prędkościach spojler umieszczony na pokrywie bagażnika automatycznie się podnosi, jakby zrywał auto do lotu.

Według danych producenta Panamera wyposażona w dwusprzęgłową przekładnię typu PDK (w standardzie jest 6-stopniowa skrzynia mechaniczna) i system start/stop na przebycie dystansu 100 km potrzebuje średnio 9,6 l. Emisja CO2 wynosi 220 g/km. Jak widać, mimo że chodzi o prawdziwe, sportowe auto, w porównaniu z innym odmianami, model ten może być także ekonomiczny i ekologiczny.

Porsche Panamera 4 kosztuje w Polsce 103 278 euro (ok. 407 tys. zł).

Wybrane dane techniczne [b]Porsche Panamera 4 i konkurentów[/b]

 

 Porsche Panamera 4

Bentley Continental

Jaguar XJ

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (l)

3,6

6,0

5,0

Moc (KM) przy obr./min

300

560

510

Moment obrotowy (Nm)

400

650

625

Przyspieszenie
0-100 km/h (s.)

4,4

5,2

4,9

Prędkość maksymalna

257

303

250

Średnie zuż. paliwa (l/ 100 km )

9,6

17,1

12,1

Emisja CO2 (g/km)

225

410

289

Skrzynia biegów

automat. 7-stopniowa

automat. 6-stopniowa

automat. 6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

445

475

520

Cena (zł)

407 000

870 000

290 500

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty