Wielu z naszych czytelników marzy o Porsche. Przeglądając ogłoszenia aut używanych, nietrudno zauważyć, że wśród modeli produkowanych w ciągu ostatnich 20 lat, to właśnie Boxster jest zdecydowanie najtańszy w zakupie. Stanowi on ciekawą alternatywę dla omawianych w ostatnim czasie w naszym serwisie BMW Z4 i Mercedesa SLK R171.
Boxster zadebiutował w 1996 r. i pozostawał w produkcji przez 8 lat. Przez ten czas przeprowadzono jeden facelifting - w 2003 r. Zmieniono wówczas m.in. tylną szybę (z plastikowej na szklaną), końcówki wydechu oraz przekonstruowano dolot powietrza do silnika. Od tego czasu klosze przednich kierunkowskazów są białe. Tworząc Boxstera Porsche zdecydowało się na koncepcję auta z centralnie umieszczonym silnikiem. Jednostka napędowa pracuje tuż za plecami kierowcy i pasażera. Dzięki temu konstruktorom udało się wygospodarować dwa bagażniki, które niewątpliwie podnoszą funkcjonalność auta.
Porsche 986 Boxster. Nadwozie i wnętrze
Nie jest tajemnicą, że nadwozia samochodów o nadwoziu otwartym są bardzo wrażliwe na kolizje. Nawet niewielka stłuczka może skutkować późniejszymi problemami w ustawieniu geometrii, czy zamykaniem dachu. Nie inaczej jest w przypadku małego Porsche. Z tego powodu oględziny przed zakupem należy przeprowadzać ze zdwojoną uwagą tym bardziej, że na rynku jest wiele aut z trudną do ustalenia historią.
Boxster ma minimalne kąty tolerancji przy ustawieniu geometrii, dlatego warto w jego przypadku przyjąć prostą zasadę i od razu wyeliminować z pola zainteresowania auta po jakichkolwiek kolizjach. Co ciekawe, Boxster niektóre elementy blacharskie dzieli z modelem 911 996. Należą do nich np. przednie błotniki i pokrywa przedniego bagażnika. Zabezpieczenie antykorozyjne w autach bezwypadkowych jest bez zarzutu. Warto zwrócić uwagę na pracę klamek zewnętrznych - lubią się psuć.
Kontroli wymaga też składany dach. W samochodach przed liftingiem matowieje tylna szyba wykonana z tworzywa sztucznego. Po lifcie stosowano szybę szklaną. Sam dach po latach może być przetarty - pęknięcia najczęściej pojawiają się w jego środkowej części. Wnętrze Boxstera zapewnia wystarczającą przestronność dla dwóch osób do ok. 185 cm wzrostu. Ergonomia obsługi jest bez zarzutu, natomiast narzekać można na jakość wykonania niektórych elementów. Wyciera się lakier z przycisków na konsoli środkowej, zastrzeżenia budzi też jakość obić skórzanych. Ślady zużycia w pierwszej kolejności pojawiają się na końcówce dźwigni zmiany biegów, lewarku hamulca ręcznego i boczkach foteli.
Sytuacja jest tym gorsza, im jaśniejszą tapicerką wykończono wnętrze. Wyposażenie egzemplarzy dostępnych na rynku jest bardzo zróżnicowane. Z jednej strony można trafić na auto z obszytą skórą konsolą środkową, sportowymi nastawami zawieszenia, czy hardtopem. Z drugiej zaś zdarzają się takie, które nie mają na pokładzie nawet klimatyzacji.
Porsche 986 Boxster. Napęd i podwozie
Źródłem napędu Boxstera były sześciocylindrowe silniki o układzie przeciwsobnym. Miały one pojemności: 2,5 l, 2,7 l i 3,2 l. Najsłabszy z nich montowano do 2000 r. Generował 204 KM i zapewniał małemu Porsche zadowalające osiągi. Sprint 0-100 km/h w tym przypadku wynosi poniżej 7 sekund (z manualną skrzynią biegów). Jednostka 2,7 l weszła do produkcji w 1999 r i dostarczała 220 KM (228 KM od 2003 r.). Topowy, 3,2-litrowy motor generował przynajmniej 252 KM, a w wersji S nawet 260 KM. W połączeniu z manualem gwarantował przyspieszenie do „setki” w 5,7 s. Silniki pochodzą z rodziny M96, tej samej, która była montowana w 911 996. Chętnie wkręcają się na obroty i zapewniają rasowy, chrypliwy dźwięk, ale po latach mogą wygenerować spore koszty.
Pierwsza sprawa to łańcuchowy napęd rozrządu. Zazwyczaj po 150 tys. km należy go wymienić. Operacja ta wymaga wyjęcia silnika z auta, co winduje koszty naprawy do 4-5 tys. zł. Po kolejnych 100 tys. km może się okazać, że konieczne jest przeprowadzenie naprawy głównej motoru. W tym przypadku koszt może zbliżyć się nawet do 20 tys. zł. Na forach internetowych można przeczytać też o przypadkach obróconych panewek. Nie zdarzają się one często, ale gdy wystąpią, należy liczyć się z naprawą przekraczającą nawet 25 tys. zł lub z wymianą silnika. Do kolejnych uciążliwych usterek należą awarie łożyska wałka pośredniego (IMS) oraz wycieki oleju z jednostki napędowej. Skrzynie biegów są raczej trwałe. W przekładniach automatycznych Tiptronic S warto wymieniać olej co 50 tys. km. Zawieszenie Boxstera pracuje znakomicie, a auto daje ogromną radość z prowadzenia. Niestety, kompletny remont podwozia, które do zbyt trwałych nie należy, może uszczuplić portfel o kolejną, pięciocyfrową kwotę.
Jak nietrudno zauważyć, w przypadku zaniedbanego auta bardzo szybko może się okazać, że wydatki, które trzeba ponieść na doprowadzenie go do porządku przekroczą wartość zakupu samego samochodu.
Porsche 986 Boxster. Sytuacja rynkowa
Z ok. 20 egzemplarzy obecnie wystawionych na sprzedaż, połowa kosztuje poniżej 35 tys. zł. Wśród nich są auta sprowadzone z USA oraz takie z uszkodzonym silnikiem. Za sprawnego, bezwypadkowego Boxstera z udokumentowaną historią serwisową sprzedający żądają 45-60 tys. zł. Cena w mniejszym stopniu zależy od rocznika, w większym zaś od ogólnego stanu auta i poniesionych w ostatnim czasie nakładów. Wszyscy ci, którzy planują zakup, powinni zainteresować się rynkiem niemieckim. Tam podaż egzemplarzy jest większa, ale trzeba nastawić się na wyższe ceny. Egzemplarz z przebiegiem do 100 tys. km może kosztować powyżej 15-17 tys. euro.
Porsche 986 Boxster. Podsumowanie
Niezaprzeczalne zalety Boxstera mogą bardzo szybko zejść na drugi plan w przypadku zakupu zaniedbanego egzemplarza. To samochód dla świadomego użytkownika ze sporym zapasem środków na jego eksploatację i ewentualne naprawy. Dobrze utrzymany, potrafi dać fenomenalną radość z jazdy i stanowić niezłą lokatę kapitału - wszak mała jest szansa, by ceny 986 spadły jeszcze niżej.
Porsche 986 Boxster ZALETY:
- świetne właściwości jezdne;
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne;
- osiągi.
Porsche 986 Boxster WADY:
- wysokie koszty utrzymania;
- trudności w zakupie zadbanego egzemplarza.
Porsche Boxster podstawowe dane techniczne:
Boxster | Boxster S | Boxster S „50 Jahre 550Spyder“ | ||||
Okres produkcji | Do 2000 | 2000-2002 | Od 2003 | 2000-2002 | Od 2003 | 2004 |
Silnik | 6-cylindrowy boxer, umieszczony centralnie | |||||
Pojemność skokowa | 2480 cm³ | 2687 cm³ | 3179 cm³ | |||
moc maksymalna/przy obr/min | 150 kW (204 KM)/6000 | 162 kW (220 KM)/6400 | 168 kW (228 KM)/6300 | 185 kW (252 KM)/6250 | 191 kW (260 KM)/6200 | 195 kW (265 KM)/6200 |
Maksymalny moment obr/przy obr/min | 245 Nm/4500 | 260 Nm/4750 | 260 Nm/4700 | 305 Nm/4500 | 310 Nm/4600 | 310 Nm/4600 |
Skrzynia biegów, seryjna | 5-biegowa, manualna | 6-biegowa, manualna | ||||
Skrzynia biegów, opcjonalna | 5-biegowy automat (Tiptronic S) | |||||
Masa własna | 1250 kg | 1260 kg | 1275 kg | 1295 kg | 1320 kg | 1320 kg |
Przędkość maksymalna (Tiptronic S): | 240 km/h | 250 km/h (245 km/h) | 253 km/h (248 km/h) | 260 km/h (255 km/h) | 264 km/h (258 km/h) | 266 km/h (260 km/h) |
Przyspieszenie 0–100 km/h (Tiptronic S): | 6,9 s (7,6 s) | 6,6 s (7,4 s) | 6,4 s (7,3 s) | 5,9 s (6,5 s) | 5,7 s (6,4 s) | 5,7 s (6,4 s) |
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?