Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik

Karol Biela
Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik
Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik
Pięćsetka, sześćsetka, a nawet litr - o tym dyskutują amatorzy dwóch kółek przed zakupem pierwszego motocykla w życiu. Tylko, że pojemność silnika naprawdę nie jest najważniejsza.
Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik
Pierwszy motocykl w życiu - jak wybrać i co kupić - poradnik

Przymierzając się do zakupu pierwszego motocykla na początku wypada zastanowić się nad typem jego konstrukcji. Moc i pojemność mają bowiem drugorzędne znaczenie dla komfortu użytkowania. Może się potem okazać, że np. nasza sportowa maszyna na dłuższych trasach jest niewygodna, a pasażer narzeka na niewygody już po trzydziestu minutach podróży.

Konstrukcja motocykla - lekki i niski

Podstawowymi parametrami, jakie powinien brać pod uwagę początkujący motocyklista winny być masa oraz wysokość kanapy. Dlaczego to tak istotne?

Masa motocykla

Zbyt duża waga motocykla może sprawiać trudność w manewrowaniu na parkingu czy w zakorkowanym mieście. Nie mówiąc już o wprowadzaniu sprzęta na podjazd lub do garażu ani o postawieniu go na koła po ewentualne wywrotce.

Dlatego na pierwszy motocykl warto wybierać maszyny ważące raczej 190 niż 290 kilogramów.

Wysokość siedzenia

Wysokości siedzenia jest niemal równie ważna, co waga jednośladu. Najlepiej sprawdzić to przymierzając się do kilku interesujących nas motocykli. Pamiętajmy, że siadając na maszynie stopy motocyklisty powinny mieć jak najlepszy kontakt z podłożem. Przy okazji sprawdzimy czy bez trudu możemy dostać do kierownicy oraz poczuć jak radzimy sobie z wagą motocykla.

W sytuacji, kiedy będziemy musieli np. zahamować z małą prędkością, trzeba podeprzeć się nogą, a wtedy należy mieć możliwość swobodnego oparcia buta o podłoże. Podparcie na palcach w połączeniu ze zbyt ciężką maszyną może skończyć się upadkiem.

Sportowo-turystyczny, power bike, a może street?

Początkujący motocyklista powinien też zastanowić się:
- po jakich nawierzchniach będzie jeździł,
- jak długie będą to trasy,
- jaką pozycję chce przyjąć siedząc na motocyklu.

Jeżeli całe weekendy chcemy spędzać w siodle powinniśmy pomyśleć o motocyklu turystycznym, chopperze bądź cruiserze. Dzięki wygodnej pozycji jeźdźca oraz spokojniejszej charakterystyce silników kilkugodzinne przeloty nie będą męczyć.

W przypadku, gdy poszukujemy czegoś szybszego od skutera, ale ciągle będziemy poruszać się w mieście wystarczy nam naked lub supermoto o małej pojemności. Wybór zależy od tego, na jakich trasach (asfalt, off-road, dalekie wyprawy poza głównymi trasami) chcemy jeździć.

Pojemność silnika - pięćsetka, sześćsetka, czy litr?

W świetle wciąż obowiązujących przepisów ruchu drogowego każdy 16-latek może zdawać na kategorię prawa jazdy A1, która zezwala prowadzić motocykle o pojemności do 125 ccm i mocy do 11 kW (15 KM).

Po ukończeniu 18 lat można już uzyskać kategorię prawa jazdy A, czyli prowadzić wszystkie motocykle bez ograniczenia pojemności skokowej i mocy silnika.

Oznacza to, że początkujący motocyklista może poruszać się po publicznych drogach 193-konnym BMW S 1000 RR - pojazdem, który w 2,9 sekundy przyspiesza do 100 km/h. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że nie służy to bezpieczeństwu samego motocyklisty i innych użytkowników dróg.

W ostatnich zapowiedziach zmiany przepisów dotyczących jednośladów pojawia się stopniowanie w wydawaniu uprawnień na najmocniejsze motocykle. Jest to słuszna droga, gdyż poprzez jazdę na mniejszych i słabszych maszynach młody stażem kierowca będzie mógł oswoić się z warunkami panującymi na drogach. Zmiany w prawie są potrzebne, bo większość początkujących motocyklistów tuż po otrzymaniu wyśnionego prawka kupuje maszyny, które stanowią wyzwanie zamiast pomagają w nauce techniki i poprawnych odruchów.

Dlatego zamiast kupować Suzuki GSX1300R Hayabusa, które osiąga okolice 300 km/h, warto zastanowić się nad 250-tką lub 500-tką.

Motocykl używany czy nowy?

Zakup używanego motocykla nie jest złym pomysłem, ale oczywiście wiąże się z ryzykiem. Amatorom dwóch kółek dysponującym nieco mniejszą gotówką możemy polecić Suzuki GS 500, Kawasaki ER-5 Twister lub Hondę CB 500.

Ceny tych motocykli zaczynają 5-6 tys. zł za kilkunastoletnie egzemplarze. Nowsze i bardziej zadbane są oczywiście droższe. Przykładowo Suzuki GS 500 z 2007 roku w dobrym stanie technicznym i niskim przebiegu może kosztować nawet 10 tys. zł.

Dobrym pomysłem jest także zakup 250-tki. Na rynku pojawiło się ostatnio kilka propozycji, które warto wziąć pod uwagę. Wśród nowych motocykli, ale z chińskim rodowodem, jest Romet 249 Division (model 2010 za 8065 zł) lub Zipp Nitro 250 (tegoroczny model za 8399 zł). Dla fanów supermoto Zipp przygotował model Tracker za 7499 zł).

Wśród motocykli nowych można zwrócić uwagę na Yamahę YBR 250 (17 900 złotych za rocznik 2010).

Lubiący styl enduro powinni zainteresować się Yamahą WR 250R (trzyletni egzemplarz kosztuje około 13-14 tys. zl) lub wersję supermoto (Yamaha WR 250X), której przykładowe egzemplarze z 2009 roku kosztują 14-15 tys. zł. Jeśli chodzi o ten ostatni motocykl, można jeszcze znaleźć egzemplarze bez przebiegu za powyżej 21 tys. zł.

Kilka cennych wskazówek dla szukających pierwszego motocykla:

- zastanów się nad typem konstrukcji motocykla; weź pod uwagę, że np. maszyna sportowa ma bieżnik opon, charakterystykę silnika i pozycję kierowcy przystosowaną do szybkiej jazdy po dobrej jakości drodze, więc nie za bardzo nadaje się do jazdy po kiepskiej, dziurawej drodze,

- zwróć uwagę na wysokość wypatrzonego przez ciebie pojazdu; siedzący na motocyklu jeździec powinien oprzeć solidnie nogi na podłożu,

- wysoka masa motocykla sprawia kłopot w manewrowaniu z małymi prędkościami, a w razie ewentualnej „gleby” będzie problem z podniesieniem maszyny na koła,

- zacznij od pojemności 250 ccm, czy „pięćsetki” i dopiero po sezonie lub dwóch spróbuj zakupić coś większego; motocykle o mniejszej pojemności i masie są lepsze do nauki wchodzenia w zakręty i wybaczają wiele podstawowych błędów nowicjuszy.

Karol Biela
 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty