Peugeot Partner, Citroen Berlingo Van. Wrażenia z jazdy

Jakub Mielniczak
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.Fot. Archiwum
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.Fot. Archiwum
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Obserwując na co dzień postęp i nowe technologie wkraczające do motoryzacji, często skupiamy się jedynie na autach osobowych. Te użytkowe, traktowane jak woły robocze, są niejako tłem dla nowości pierwszoplanowych. A szkoda, bo na takich samochodach w dużej mierze opiera się nowoczesny biznes. Produkowane od 1996 r. Citroen Berlingo i Peugeot Partner właśnie doczekały się trzecich generacji. Poprzednie, produkowane przez 10 lat nie nadążały już za nowoczesnymi trendami i przyszedł czas na aktualizację modeli. Trzecim „bliźniakiem” opisywanych aut w ramach koncernu PSA jest Opel Combo zaprezentowany nieco wcześniej. Jakich argumentów używają Francuzi, by przyciągnąć klientów potrzebujących niewielkiego dostawczaka? Przekonajmy się.


Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Fot. Archiwum

Nadwozie/wnętrze

Oba auta korzystają z płyty podłogowej EMP2 i są dostępne w dwóch długościach nadwozia - 4,4  m oraz 4,75 m. Różnice w designie zewnętrznym między Peugeotem a Citroenem dotyczą tak naprawdę jedynie identyfikacji wizualnej charakterystycznej dla każdej z tych marek - główne różnice tkwią w inaczej ukształtowanej przedniej części nadwozia. Sytuacja zmienia się po zajęciu miejsca za kierownicą - o ile Citroen w rysunku tablicy rozdzielczej jest bardziej konserwatywny i zbliżony do Opla Combo, to Peugeot zdecydował się na zastosowanie w swoim dostawczaku rozwiązania i-Cockpit znanego z innych modeli tej marki. W tym przypadku sprawdza się doskonale. Wyniesione ponad kierownicę zegary są bardzo czytelne, a mniejsza niż w Citroenie kierownica doskonale leży w dłoni. Co ciekawe, w przeciwieństwie np. do modelu 308, wskazówka obrotomierza „kręci się” zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Fot. Archiwum

Materiały wykończeniowe są podobne, to znaczy twarde - w kabinach obu aut próżno szukać miękkich tworzyw. Z drugiej strony, całość jest nieźle spasowana, a na wybojach nic nie trzeszczy. Zależnie od wersji, można otrzymać jednolitą, plastikową wykładzinę podłogi, która jest łatwa do utrzymania w czystości. Pod dachem znajduje się obszerna półka, a przed pasażerem dwa spore schowki. Przepastne kieszenie w drzwiach dopełniają funkcjonalnego obrazu kabiny pasażerskiej. Citroen, z racji klasycznego kokpitu, ma dodatkowy schowek w górnej części tablicy rozdzielczej, ponad zestawem wskaźników. Klienci mają możliwość wyboru liczby miejsc w kabinie - auto może być dwuosobowe, trzyosobowe (z podwójnym przednim siedzeniem) lub pięcioosobowe. Zależnie od konfiguracji, dopuszczalna ładowność wynosi do 1000 kg, a przestrzeń ładunkowa do 4,4 m sześciennych. Aby zapobiec przeładowaniu auta, na jego pokładzie może znaleźć się system ostrzegający o zbliżaniu się do granicy ładowności oraz o jej przekroczeniu. O fakcie tym informują kierowcę lampki kontrolne umieszczone w tylnej części przestrzeni ładunkowej, tuż przy drzwiach. Nabywca ma możliwość wyboru rodzaju ściany grodziowej - dostępna jest całkowicie metalowa, z małą szybą, a także różne rodzaje kratek w przypadku wersji z dwoma rzędami siedzeń.


Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Fot. Archiwum










Technologie

Koncern PSA chwali się, że technologie, które znalazły się na pokładzie nowych dostawczaków w niczym nie ustępują tym znanym z aut osobowych. I rzeczywiście, pierwszym niezwykle przydatnym narzędziem jest system kamer surround. Na 5-calowym wyświetlaczu umieszczonym w miejscu wstecznego lusterka można wyświetlić widok z kamery umieszczonej z tyłu auta lub z zamontowanej w podstawie prawego lusterka. Ta druga jest pomocna przy włączaniu się do ruchu - przez ograniczoną widoczność spowodowaną brakiem szyb w tylnej części nadwozia. Obrazy z obu kamer mogą być stale wyświetlane, a w razie potrzeby ekran można całkowicie wyłączyć. System inforozrywki jest identyczny jak ten, w opisywanym już przez nas Rifterze - bez problemu obsługuje Android Auto i Apple Car Play. Dostępna jest też nawigacja z funkcją Live Traffic i bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Za dopłatą, auto może być też wyposażone w gniazdo 230V oraz kolorowy head-up-display. Imponująco wygląda lista systemów asystujących kierowcy - począwszy od układu rozpoznawania znaków drogowych, przez aktywnego asystenta utrzymania na pasie ruchu na adaptacyjnym tempomacie skończywszy. Maksymalnie na pokładzie może się znaleźć 20 systemów wspomagających, co jest liczbą imponującą wśród samochodów dostawczych.  


Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Fot. Jakub Mielniczak

Napęd/wrażenia z jazdy

Źródła napędu Partnera i Berlingo Van są znane z innych samochodów grupy PSA. Nabywca ma do wyboru silnik benzynowy 1,2 PureTech w dwóch wariantach mocy (110 i 130 KM) oraz dwa motory wysokoprężne - 1,5 l (75 i 100 KM) oraz 1,6 l (110 i 130 KM). Dwa najsłabsze diesle są łączone z 5-biegową przekładnią, w przypadku najmocniejszego benzyniaka oraz motoru wysokoprężnego można zamówić do nich 8-biegową skrzynię automatyczną EAT8. W czasie jazd testowych w okolicach Paryża mieliśmy okazję sprawdzić 130-konnego diesla 1,6 połączonego z manualną skrzynią biegów. Testowy Partner „na pace” miał ważące 200 kg płyty chodnikowe, więc mogliśmy sprawdzić jego zachowanie podczas jazdy z ładunkiem. Samochód jest komfortowy, a kierowca ma wygodne warunki pracy. Niewielkie „bujanie” zawieszenia jest odczuwalne wyłącznie podczas pokonywania progów zwalniających. W pozostałych przypadkach jest komfortowo, a na zakrętach stabilnie. Świetne wrażenie robi i-Cockpit z małą kierownicą - czasem można zapomnieć, że prowadzi się auto dostawcze. Zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej oscylowało wokół 6 l/100 km.


Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy
Peugeot Partner i Citroen Berlingo na przestrzeni lat wtopiły się w krajobraz drogowy Europy i dały się poznać jako solidni towarzysze codziennej pracy w wielu różnych branżach. Niedawno zaprezentowano kolejne generacje tych francuskich pojazdów użytkowych. Mieliśmy okazję już nimi jeździć.

Fot. Archiwum

Podsumowanie

Wprowadzając na rynek nowego Partnera oraz Berlingo Vana Koncern PSA udowadnia, że auto dostawcze nie musi być uboższe w wyposażenie z zakresu komfortu czy bezpieczeństwa od osobówki. Wierzymy, że „trojaczki” będą dzielnie służyły małemu biznesowi, a także służbom, które zdecydują się wcielić je w swoje szeregi.

 


Peugeot Partner BlueHDi 130 KM Volkswagen Caddy 2.0 TDI 122 KM Renault Kangoo dCi 110 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, turbodiesel 1968 cm3, R4, turbodiesel 1461 cm3, R4, benzynowy
Moc 130 KM przy 3750 obr./min 122 KM przy 2900 obr/min 110 KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min 300 Nm przy 1500-2800 obr/min 260 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa manualna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd 4x4 6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1553\1567 b.d. 1521\1533
Rozstaw osi (mm) 278526822697
Pojemność zbiornika paliwa (l) b.d. b.d. 60
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4403/1848/1879 4408\1793\1822 4282/1829/1801
Typ nadwozia/liczba drzwi Dostawczy / 5 Dostawczy / 5 Dostawczy / 5
Prędkość maksymalna 184 km/h 178 km/h 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,711,512,3
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km (producent) 5,4 l/100 km (producent) 4,4 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 113143115
Masa własna (kg) 143015761120
Cena b,d,od 80 700 zł od 81 850 zł

Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty