Peugeot 605 (1989-1999)

Zdzisław Podbielski
Fot. Peugeot:  Model 605 to reprezentacyjny samochód, poprzednik obecnie wytwarzanej 607.
Fot. Peugeot: Model 605 to reprezentacyjny samochód, poprzednik obecnie wytwarzanej 607.
Model 605 to największy z Peugeotów, którym można się pokazać. Był odpowiedzią na Renault 25 i Citroëna XM.

Model 605 to największy z Peugeotów, którym można się pokazać. Zaprezentowany na frankfurckim salonie samochodowym jesienią 1989 r. był odpowiedzią na wcześniej pojawiające się duże samochody francuskich - Renault 25 i Citroën XM.

 

W przeciwieństwie do partnera z koncernu PSA, czyli XM-a, Peugeot 605 nie był ekstrawagancki, raczej klasyczny we wzornictwie i przewidywany do wieloletniej produkcji. Rzeczywiście, utrzymał się 10 lat w produkcji, a modernizacje przeprowadzone w 1993 i 1995 r .nie były

Fot. Peugeot:  Model 605 to reprezentacyjny samochód, poprzednik obecnie wytwarzanej 607.
Fot. Peugeot: Model 605 to reprezentacyjny samochód, poprzednik obecnie wytwarzanej 607.

gruntowne. Dotyczyły zmian w gamie silników oraz drobnych modyfikacji nadwozia.

 

Nadwozie

 

Od samochodów o długości całkowitej większej niż 4,5 metra oczekuje się obszernego, wygodnego wnętrza. Tak też opracowano Peugeota 605. Jego klasyczna, trzybryłowa sylwetka z wielkim bagażnikiem jest znamienna dla limuzyn.

 

Nadwozie 605 upodobniono do mniejszego modelu, jakim był 405, dwa lata wcześniej wprowadzony do produkcji. Nic dziwnego, bo 405 zdążył zyskać dobrą opinię, a poza tym nadwozia obu modeli zostały narysowane tą samą ręką – stylistów z włoskiej firmy Pininfarina. Tak dobrze i jednocześnie „ponadczasowo”, że Peugeot 605 i dzisiaj wygląda dostojnie.

 

We środku auta jest dużo miejsca. Wyposażenie – zależnie od wersji, jest bogate, łącznie ze

Fot. Zdzisław Podbielski: Bagażnik ma objętość 500 l, jest regularnym sześcianem z łatwym dostępem.
Fot. Zdzisław Podbielski: Bagażnik ma objętość 500 l, jest regularnym sześcianem z łatwym dostępem.

skórzaną tapicerką i ozdobami deski rozdzielczej z drzewa orzechowego.

 

Silniki

 

Niezależnie od wystroju wnętrza, na tzw. wersyjność pojazdu składały się zróżnicowane silniki. Ciekawostką jest to, że początkowo w gamie silników nie przewidziano diesli. Szybko jednak uzupełniono gamę o tego rodzaju jednostki napędowe. Już w 1990 r. samochody oferowano do wyboru z czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Tak naprawdę były to dwie jednostki benzynowe: 2-litrowa 4-cylindrowa i 3-litrowa 6-cylindrowa widlasta. Wersje tych silników utworzono ze zróżnicowanego układu zasilania, np. silnik 2-litrowy występował jako gaźnikowy oraz z wtryskiem benzyny, natomiast diesel bez turbodoładowania i z turbodoładowaniem.

Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza w stylu pierwszej połowy lat 90
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza w stylu pierwszej połowy lat 90

 

W 1995 r. wprowadzono zmodyfikowane lub nowe źródła napędu. Były to również cztery silniki benzynowe, czyli 2-litrowy i 3-litrowy różniące się układem zasilania (już bez gaźnika), o większej mocy niż poprzednio oraz dwa turbodiesle o pojemności 2,1l i 2,4 l. W 1997 r. dwie wersje silnika 3,0 l V6 zastąpiono nową również widlastą 6-cylindrową jednostką o pojemności skokowej 2,9 l.

 

Eksploatacja

 

Samochód daje dużo satysfakcji, jest wygodny, reprezentacyjny, wzbudza zainteresowanie. Trzeba się jednak liczyć z dużymi kosztami eksploatacji, wynikającymi zwłaszcza z dużego zużycia paliwa jednostek benzynowych, a i silniki wysokoprężne ze wstępnymi komorami spalania zużywały (jak na diesle) dość dużo paliwa, aby poradzić sobie ze znaczną masą pojazdu.

 

Model 605 nie był zaliczany do niezawodnych. Występowały kłopoty z osprzętem elektrycznym i zawieszeniem, a także wycieki z układu przeniesienia napędu.

 

Zalety:

- „ponadczasowa” i elegancka sylwetka nadwozia

- wygoda jazdy wynikająca z przestronności nadwozia i dobrze dobranego zawieszenia kół

- dobra dynamika z silnikami benzynowymi

 

Wady:

- duże koszty eksploatacji

- duże zużycie paliwa

- usterkowość, zwłaszcza pojazdów z pierwszych lat produkcji

 

Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł.):

- lampa przednia (reflektor) – 1510

- nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.) – 320

- sprzęgło kpl. do silnika benzynowego 2.0-litry – 1240

- błotnik przedni – 960

- zderzak przedni/tylny – 1830/1660

- szyba przednia - 1230

 

Wybrane dane techniczne modelu 1998 r.

 

Oznaczenie wg silnika

2.0 16V

2.0 8V

2.9 V6 24V

2.1 TD

2.4 TD

Pojemność skokowa (cm3 )

1998

1998

2946

2088

2446

Moc maks. (KM-obr/min)

133-5500

147-5300

190-5500

109-4300

129-4300

Maks. moment (Nm-obr/min)

180-4200

235-2500

267-4000

250-2000

285-2000

Rozpędzanie 0÷100 km/h (s)

10,9

10,0

8,4

13,1

12,1

Prędkość maks. (km/h)

205

213

233

192

201

Średnie zużycie paliwa

(dm3 /100 km)

10,5

11,3

12,0

7,8

8,6

 

Orientacyjne ceny aut używanych (zł.)

 

Rok produkcji

1990

1996

1997

1998

1999

2.0 SL (121 KM)

8 700

-

-

-

-

2.0 ST (133 KM)

-

21 500

24 000

28 000

33 000

3.0 SV V6 (167 KM)

10 150

22 000

25 000

-

-

3.0 SV V6 (190 KM)

-

-

29 000

34 000

40 000

2.1 SRD (82 KM)

9 500

-

-

-

-

2.1 DT (109 KM)

-

20 000

24 000

28 500

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty