Model 605 to największy z Peugeotów, którym można się pokazać. Zaprezentowany na frankfurckim salonie samochodowym jesienią 1989 r. był odpowiedzią na wcześniej pojawiające się duże samochody francuskich - Renault 25 i Citroën XM.
W przeciwieństwie do partnera z koncernu PSA, czyli XM-a, Peugeot 605 nie był ekstrawagancki, raczej klasyczny we wzornictwie i przewidywany do wieloletniej produkcji. Rzeczywiście, utrzymał się 10 lat w produkcji, a modernizacje przeprowadzone w 1993 i 1995 r .nie były
gruntowne. Dotyczyły zmian w gamie silników oraz drobnych modyfikacji nadwozia.
Nadwozie
Od samochodów o długości całkowitej większej niż 4,5 metra oczekuje się obszernego, wygodnego wnętrza. Tak też opracowano Peugeota 605. Jego klasyczna, trzybryłowa sylwetka z wielkim bagażnikiem jest znamienna dla limuzyn.
Nadwozie 605 upodobniono do mniejszego modelu, jakim był 405, dwa lata wcześniej wprowadzony do produkcji. Nic dziwnego, bo 405 zdążył zyskać dobrą opinię, a poza tym nadwozia obu modeli zostały narysowane tą samą ręką – stylistów z włoskiej firmy Pininfarina. Tak dobrze i jednocześnie „ponadczasowo”, że Peugeot 605 i dzisiaj wygląda dostojnie.
We środku auta jest dużo miejsca. Wyposażenie – zależnie od wersji, jest bogate, łącznie ze
skórzaną tapicerką i ozdobami deski rozdzielczej z drzewa orzechowego.
Silniki
Niezależnie od wystroju wnętrza, na tzw. wersyjność pojazdu składały się zróżnicowane silniki. Ciekawostką jest to, że początkowo w gamie silników nie przewidziano diesli. Szybko jednak uzupełniono gamę o tego rodzaju jednostki napędowe. Już w 1990 r. samochody oferowano do wyboru z czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Tak naprawdę były to dwie jednostki benzynowe: 2-litrowa 4-cylindrowa i 3-litrowa 6-cylindrowa widlasta. Wersje tych silników utworzono ze zróżnicowanego układu zasilania, np. silnik 2-litrowy występował jako gaźnikowy oraz z wtryskiem benzyny, natomiast diesel bez turbodoładowania i z turbodoładowaniem.
W 1995 r. wprowadzono zmodyfikowane lub nowe źródła napędu. Były to również cztery silniki benzynowe, czyli 2-litrowy i 3-litrowy różniące się układem zasilania (już bez gaźnika), o większej mocy niż poprzednio oraz dwa turbodiesle o pojemności 2,1l i 2,4 l. W 1997 r. dwie wersje silnika 3,0 l V6 zastąpiono nową również widlastą 6-cylindrową jednostką o pojemności skokowej 2,9 l.
Eksploatacja
Samochód daje dużo satysfakcji, jest wygodny, reprezentacyjny, wzbudza zainteresowanie. Trzeba się jednak liczyć z dużymi kosztami eksploatacji, wynikającymi zwłaszcza z dużego zużycia paliwa jednostek benzynowych, a i silniki wysokoprężne ze wstępnymi komorami spalania zużywały (jak na diesle) dość dużo paliwa, aby poradzić sobie ze znaczną masą pojazdu.
Model 605 nie był zaliczany do niezawodnych. Występowały kłopoty z osprzętem elektrycznym i zawieszeniem, a także wycieki z układu przeniesienia napędu.
Zalety:
- „ponadczasowa” i elegancka sylwetka nadwozia
- wygoda jazdy wynikająca z przestronności nadwozia i dobrze dobranego zawieszenia kół
- dobra dynamika z silnikami benzynowymi
Wady:
- duże koszty eksploatacji
- duże zużycie paliwa
- usterkowość, zwłaszcza pojazdów z pierwszych lat produkcji
Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł.):
- lampa przednia (reflektor) – 1510
- nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.) – 320
- sprzęgło kpl. do silnika benzynowego 2.0-litry – 1240
- błotnik przedni – 960
- zderzak przedni/tylny – 1830/1660
- szyba przednia - 1230
Wybrane dane techniczne modelu 1998 r.
Oznaczenie wg silnika | 2.0 16V | 2.0 8V | 2.9 V6 24V | 2.1 TD | 2.4 TD |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 1998 | 2946 | 2088 | 2446 |
Moc maks. (KM-obr/min) | 133-5500 | 147-5300 | 190-5500 | 109-4300 | 129-4300 |
Maks. moment (Nm-obr/min) | 180-4200 | 235-2500 | 267-4000 | 250-2000 | 285-2000 |
Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 10,9 | 10,0 | 8,4 | 13,1 | 12,1 |
Prędkość maks. (km/h) | 205 | 213 | 233 | 192 | 201 |
Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km) | 10,5 | 11,3 | 12,0 | 7,8 | 8,6 |
Orientacyjne ceny aut używanych (zł.)
Rok produkcji | 1990 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
2.0 SL (121 KM) | 8 700 | - | - | - | - |
2.0 ST (133 KM) | - | 21 500 | 24 000 | 28 000 | 33 000 |
3.0 SV V6 (167 KM) | 10 150 | 22 000 | 25 000 | - | - |
3.0 SV V6 (190 KM) | - | - | 29 000 | 34 000 | 40 000 |
2.1 SRD (82 KM) | 9 500 | - | - | - | - |
2.1 DT (109 KM) | - | 20 000 | 24 000 | 28 500 | - |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?