Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 508. Francuski przystojniak

Dariusz Dobosz
Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Model 508 wyjechał właśnie z salonu piękności. Specjaliści od regeneracji i liftingu sprawili, że nabrał nowego blasku
Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Peugeot 508 / Fot. Peugeot

Ani się obejrzeliśmy, a flagowej limuzynie Peugeota stuknęły właśnie cztery lata. Producent zdecydował, że czas odświeżyć auto, które co prawda specjalnie się nie zestarzało, ale odsunęło się nieco na rynkowe ubocze. Przypomnienie o modelu 508 było dla Peugeota tym ważniejsze, że dwóch największych konkurentów doczekało się właśnie nowych generacji.

Zmiany w modelu 508 są rzeczywiście kosmetyczne. Zmodyfikowano przede wszystkim kształt osłony chłodnicy, montując duże logo firmy w jej centralnej części, a pokrywę silnika poprowadzono nieco wyżej, bardziej poziomo. Przód samochodu zrobił się wyższy, a przez to potężniejszy. W wersji sedan zmieniono też kształt tylnego zderzaka. Auto zyskało na długości 3,8 cm, z czego 1,6 cm przypadło na zwis przedni a 2,2 cm na zwis tylny. Przypomnijmy, że wchodząc na rynek 508-ka zastąpiła dwa modele – 407 i 607. Była o 10 cm dłuższa od 407-ki i 11 cm krótsza od 607-ki, przez co bliższa była schodzącemu z rynku autu klasy średniej. Teraz te proporcje zmieniły się i „pięćsetósemce” bliżej do przedstawiciela klasy średniej wyższej, którego zastąpiła w 2010 r.

W wyższych wersjach wyposażeniowych przednie reflektory, światła do jazdy dziennej, kierunkowskazy i światła przeciwmgielne wykonano w technologii diodowej (LED). Nowe lampy tylne również oparte są o technologię LED, w każdej z nich znajduje się 36 diod. We wnętrzu nowością jest siedmiocalowy ekran dotykowy w centralnej części deski rozdzielczej oraz zamykany schowek na centralnej konsoli. Peugeot wzbogacił przy okazji możliwości dostępu do usług mobilnych w ramach pakietu Peugeot Connect Apps. Spis wyposażenia wzbogacił się o system monitorowania martwego pola lusterek wstecznych oraz o kamerę cofania. Kolorowy obraz z kamery wyświetlany jest na siedmiocalowym ekranie.

Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Peugeot 508 / Fot. Peugeot

W nowym Peugeocie 508 znajdziemy również dwie interesujące nowinki techniczne. Pierwsza to silnik 1.6 THP o mocy 165 KM, wyposażony w system stop&start i spełniający wymagania normy czystości spalin Euro 6. Druga nowinka to zupełnie nowa, automatyczna skrzynia biegów EAT6 o sześciu przełożeniach.

Czterocylindrowiec 1.6 THP to tylko jedna z wersji silnikowych modelu 508. Gamę jednostek napędowych otwiera silnik 1.6 VTi o mocy 110 KM, montowany w najtańszej odmianie sedana za 81 000 zł. W kombi, czyli 508 SW, takiego silnika nie znajdziemy. Najtańsza wersja ma pod maską 1.6 THP (165 KM) i kosztuje 100 000 zł. Oprócz dwóch benzynowców są jeszcze doskonale znane turbodiesle: 1.6 e-HDI (115 KM), 2.0 HDI (140 KM), 2.0 HDI (163 KM) oraz 2.0 Blue HDI (180 KM).

W ramach pierwszego testu nowej 508-ki wybraliśmy najbardziej optymalną wersję silnikową dla tego modelu czyli 2.0 HDI o mocy 163 KM z manualną skrzynią biegów. Wydaje się, że ta właśnie odmiana będzie najczęściej wybierana przez nabywców ze względu na bardzo dobre osiągi przy wyjątkowo atrakcyjnym zużyciu paliwa. W realnych warunkach drogowych, przy spokojnej jeździe na trasie bez trudu można „zmieścić” się w 6 l/100 km. Podczas jazdy miejskiej, w typowym dla przeciętnego kierowcy tempie, nie przekroczymy 7 l/100 km. Jak na samochód o długości 4,8 m to świetne wartości. Praca turbodiesla jest przyjemna i cicha, podobać może się również jego elastyczność.

Nic nie zmieniło się w zawieszeniach. Samochód wciąż oferuje dobry komfort jazdy i pewne prowadzenie. Dobrze działa układ kierowniczy, starannie wytłumiono pracę podwozia. Jazda nawet po kiepskich drogach jest przyjemna. Nie zaznamy jednak

Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Peugeot 508 / Fot. Peugeot

miękkości charakterystycznej dla dawnych, francuskich konstrukcji. Peugeotowi bliżej charakterystyką zawieszeń do aut niemieckich, choć wygoda jazdy szczególnie na tym nie cierpi. Na równych asfaltach samochód po prostu bezszelestnie płynie i wówczas można wręcz rozkoszować się kolejnymi kilometrami.

Modelowi 508 trudno postawić jakikolwiek poważny zarzut. Najsłabszą stroną tego auta wydaje się zbyt stonowana stylistyka. Wciąż jest to samochód bez krzty ekstrawagancji. Dobre proporcje nadwozia i swoista elegancja wydobyta z prostych linii nadwozia to jedyne jego atuty. Brakuje ducha wyrazistej, francuskiej estetyki, co jeszcze bardziej widać w mocno stonowanym wnętrzu. To prawda, że jakość materiałów wykończeniowych i poziom wykończenia nie budzą żądnych zastrzeżeń a czytelne wskaźniki przed kierowcą cieszą oko. Ale brakuje oryginalności, do jakiej przyzwyczaili nas francuscy projektanci. Taka estetyka nikogo nie razi w Volkswagenie, ale do Peugeota jakoś nie pasuje.

Peugeot 508 / Fot. Peugeot
Peugeot 508 / Fot. Peugeot

Odświeżony Peugeot 508 debiutuje na rynku z pięcioletnią gwarancją dla klientów indywidualnych i korzystnymi ofertami finansowania, zarówno dla prywatnych odbiorców jak i dla firm. A właśnie firmy są ważnym odbiorcą tego modelu. Zmiany poczynione w samochodzie i zachęty w postaci korzystnych rozwiązań finansowych to broń modelu 508 w rynkowej batalii. Nie będzie ona łatwa, bo ten segment rynku jest szczególnie mocno obsadzony. Jakie miejsce znajdzie sobie w nim francuski przystojniak po wizycie w salonie piękności ? Dzisiaj trudno wyrokować. Decydujący będzie przyszły rok, w którym szczególnie dużo aut powinni kupować klienci instytucjonalni.

Wybrane dane techniczne Peugeota 508 i konkurentów i konkurentów:

marka/model

Peugeot 508 2.0 HDI

Opel Insignia 2.0 CDTi

Toyota Avensis 2.0 D-4D

Cena (zł)

107 400

101 650

99 900

typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan/4d

Sedan/4d

Sedan/4d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4830/1828/1456

4842/1858/1484

4710/1810/1480

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1579/1552

1587/1590

1560/1550

rozstaw osi (mm)

2817

2737

2700

masa własna (kg)

1480

1503

1490

pojemność bagażnika (l)

515

500

509

pojemność zbiornika paliwa (l)

72

70

60

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika

Turbodiesel, 16V

Turbodiesel, 16V

Turbodiesel, 16V

pojemność (cm3)

1997

1956

1998

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

163/3750

163/4000

150/3600

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

340/2000

350/1750-2500

350/1600-2800

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,6

9,5

9,2

Prędkość maks. (km/h)

210

220

210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,6

4,3

4,5

Średnia emisja CO2 (g/km)

119

114

119

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty