Ani się obejrzeliśmy, a flagowej limuzynie Peugeota stuknęły właśnie cztery lata. Producent zdecydował, że czas odświeżyć auto, które co prawda specjalnie się nie zestarzało, ale odsunęło się nieco na rynkowe ubocze. Przypomnienie o modelu 508 było dla Peugeota tym ważniejsze, że dwóch największych konkurentów doczekało się właśnie nowych generacji.
Zmiany w modelu 508 są rzeczywiście kosmetyczne. Zmodyfikowano przede wszystkim kształt osłony chłodnicy, montując duże logo firmy w jej centralnej części, a pokrywę silnika poprowadzono nieco wyżej, bardziej poziomo. Przód samochodu zrobił się wyższy, a przez to potężniejszy. W wersji sedan zmieniono też kształt tylnego zderzaka. Auto zyskało na długości 3,8 cm, z czego 1,6 cm przypadło na zwis przedni a 2,2 cm na zwis tylny. Przypomnijmy, że wchodząc na rynek 508-ka zastąpiła dwa modele – 407 i 607. Była o 10 cm dłuższa od 407-ki i 11 cm krótsza od 607-ki, przez co bliższa była schodzącemu z rynku autu klasy średniej. Teraz te proporcje zmieniły się i „pięćsetósemce” bliżej do przedstawiciela klasy średniej wyższej, którego zastąpiła w 2010 r.
W wyższych wersjach wyposażeniowych przednie reflektory, światła do jazdy dziennej, kierunkowskazy i światła przeciwmgielne wykonano w technologii diodowej (LED). Nowe lampy tylne również oparte są o technologię LED, w każdej z nich znajduje się 36 diod. We wnętrzu nowością jest siedmiocalowy ekran dotykowy w centralnej części deski rozdzielczej oraz zamykany schowek na centralnej konsoli. Peugeot wzbogacił przy okazji możliwości dostępu do usług mobilnych w ramach pakietu Peugeot Connect Apps. Spis wyposażenia wzbogacił się o system monitorowania martwego pola lusterek wstecznych oraz o kamerę cofania. Kolorowy obraz z kamery wyświetlany jest na siedmiocalowym ekranie.
W nowym Peugeocie 508 znajdziemy również dwie interesujące nowinki techniczne. Pierwsza to silnik 1.6 THP o mocy 165 KM, wyposażony w system stop&start i spełniający wymagania normy czystości spalin Euro 6. Druga nowinka to zupełnie nowa, automatyczna skrzynia biegów EAT6 o sześciu przełożeniach.
Czterocylindrowiec 1.6 THP to tylko jedna z wersji silnikowych modelu 508. Gamę jednostek napędowych otwiera silnik 1.6 VTi o mocy 110 KM, montowany w najtańszej odmianie sedana za 81 000 zł. W kombi, czyli 508 SW, takiego silnika nie znajdziemy. Najtańsza wersja ma pod maską 1.6 THP (165 KM) i kosztuje 100 000 zł. Oprócz dwóch benzynowców są jeszcze doskonale znane turbodiesle: 1.6 e-HDI (115 KM), 2.0 HDI (140 KM), 2.0 HDI (163 KM) oraz 2.0 Blue HDI (180 KM).
W ramach pierwszego testu nowej 508-ki wybraliśmy najbardziej optymalną wersję silnikową dla tego modelu czyli 2.0 HDI o mocy 163 KM z manualną skrzynią biegów. Wydaje się, że ta właśnie odmiana będzie najczęściej wybierana przez nabywców ze względu na bardzo dobre osiągi przy wyjątkowo atrakcyjnym zużyciu paliwa. W realnych warunkach drogowych, przy spokojnej jeździe na trasie bez trudu można „zmieścić” się w 6 l/100 km. Podczas jazdy miejskiej, w typowym dla przeciętnego kierowcy tempie, nie przekroczymy 7 l/100 km. Jak na samochód o długości 4,8 m to świetne wartości. Praca turbodiesla jest przyjemna i cicha, podobać może się również jego elastyczność.
Nic nie zmieniło się w zawieszeniach. Samochód wciąż oferuje dobry komfort jazdy i pewne prowadzenie. Dobrze działa układ kierowniczy, starannie wytłumiono pracę podwozia. Jazda nawet po kiepskich drogach jest przyjemna. Nie zaznamy jednak
miękkości charakterystycznej dla dawnych, francuskich konstrukcji. Peugeotowi bliżej charakterystyką zawieszeń do aut niemieckich, choć wygoda jazdy szczególnie na tym nie cierpi. Na równych asfaltach samochód po prostu bezszelestnie płynie i wówczas można wręcz rozkoszować się kolejnymi kilometrami.
Modelowi 508 trudno postawić jakikolwiek poważny zarzut. Najsłabszą stroną tego auta wydaje się zbyt stonowana stylistyka. Wciąż jest to samochód bez krzty ekstrawagancji. Dobre proporcje nadwozia i swoista elegancja wydobyta z prostych linii nadwozia to jedyne jego atuty. Brakuje ducha wyrazistej, francuskiej estetyki, co jeszcze bardziej widać w mocno stonowanym wnętrzu. To prawda, że jakość materiałów wykończeniowych i poziom wykończenia nie budzą żądnych zastrzeżeń a czytelne wskaźniki przed kierowcą cieszą oko. Ale brakuje oryginalności, do jakiej przyzwyczaili nas francuscy projektanci. Taka estetyka nikogo nie razi w Volkswagenie, ale do Peugeota jakoś nie pasuje.
Odświeżony Peugeot 508 debiutuje na rynku z pięcioletnią gwarancją dla klientów indywidualnych i korzystnymi ofertami finansowania, zarówno dla prywatnych odbiorców jak i dla firm. A właśnie firmy są ważnym odbiorcą tego modelu. Zmiany poczynione w samochodzie i zachęty w postaci korzystnych rozwiązań finansowych to broń modelu 508 w rynkowej batalii. Nie będzie ona łatwa, bo ten segment rynku jest szczególnie mocno obsadzony. Jakie miejsce znajdzie sobie w nim francuski przystojniak po wizycie w salonie piękności ? Dzisiaj trudno wyrokować. Decydujący będzie przyszły rok, w którym szczególnie dużo aut powinni kupować klienci instytucjonalni.
Wybrane dane techniczne Peugeota 508 i konkurentów i konkurentów:
marka/model | Peugeot 508 2.0 HDI | Opel Insignia 2.0 CDTi | Toyota Avensis 2.0 D-4D |
Cena (zł) | 107 400 | 101 650 | 99 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Sedan/4d | Sedan/4d | Sedan/4d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4830/1828/1456 | 4842/1858/1484 | 4710/1810/1480 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1579/1552 | 1587/1590 | 1560/1550 |
rozstaw osi (mm) | 2817 | 2737 | 2700 |
masa własna (kg) | 1480 | 1503 | 1490 |
pojemność bagażnika (l) | 515 | 500 | 509 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 72 | 70 | 60 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
typ silnika | Turbodiesel, 16V | Turbodiesel, 16V | Turbodiesel, 16V |
pojemność (cm3) | 1997 | 1956 | 1998 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 163/3750 | 163/4000 | 150/3600 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 340/2000 | 350/1750-2500 | 350/1600-2800 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 8,6 | 9,5 | 9,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 210 | 220 | 210 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,6 | 4,3 | 4,5 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 119 | 114 | 119 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?