Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 5008 1.6 PureTech 180 KM. Test, wrażenia z jazdy, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.Fot. Kamil Rogala
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.Fot. Kamil Rogala
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.

Peugeot 5008. Stylistyka zewnętrzna i wnętrze

Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.
Fot. Kamil Rogala

Peugeot 5008 wygląda z zewnętrz niemal tak samo, jak 3008. Jest po prostu o rozmiar dłuższy – 4641 w 5008 mm kontra 4447 mm w 3008. Jest również zdecydowanie większy rozstaw osi - 2840 mm kontra 2675 mm – natomiast pozostałe wymiary główne tj. szerokość i wysokość różnią się nieznacznie. To naturalnie wpłynęło na stylistykę i proporcje, ale daleko jestem od stwierdzenia, że 5008 jest ociężałe, przerośnięte czy też nieforemne. Nic z tych rzeczy! Ba! Niektórzy uważają nawet, że 5008 jest po prostu ładniejsze od 3008. Ja nie opowiem się po żadnej ze stron – oba auta bardzo mi się podobają.

Po liftingu – tym bardziej. Agresywne światła z przodu z pięknymi kłami, które w topowej odmianie wyposażenia mają towarzystwo reflektorów w technologii Full LED, co z pewnością dodaje całości nowoczesnego sznytu. Nowoczesności nie brakuje także w tylnej części, gdzie za ciemnym szkłem kryją się lampy LED. Ich sygnatura to oczywiście potrójne „ślady po pazurach”, zaś budowa podkreśla trójwymiarową stylistykę. Wygląda to po prostu bardzo dobrze. Linia boczna jest bardzo dynamiczna, ma kilka śmiałych przetłoczeń i zabiegów stylistycznych. Mam tylko jedną uwagę. O ile 18-calowe felgi w 3008 były optymalne, tak duże nadwozie 5008 nieco przytłacza ten rozmiar. Felgi 19-calowe wyglądają o wiele lepiej, ale jeśli ktoś przedkłada komfort ponad stylistykę, 18-calowe obręcze będą lepszym wyborem.

Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.
Fot. Kamil Rogala

A jeśli o komforcie mowa, w 5008 jest go pod dostatkiem. Kabina z przodu nie różni się od tej, którą znamy w 3008 – pod względem stylistyki i przestronności jest dokładnie tak samo. Zabawa zaczyna się jednak w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Tak, auto było wyposażone w trzeci rząd siedzeń, choć to za dużo powiedziane. To dwa indywidualne fotele o nieco mniejszych gabarytach, które co prawda są dość wygodne, ale przestrzeni tam niewiele. Ale jeśli nikt nie będzie z nich korzystał i drugi rząd siedzeń będzie można przesunąć maksymalnie do tyłu (mają spory zakres regulacji przód/tył), pasażerowie tam zasiadający będą mieć mnóstwo przestrzeni. Każdy fotel jest regulowany indywidualnie, ma swój system isofix i jest po prostu niezwykle wygodny. Mało tego, przed pasażerami zasiadającymi na skrajnych miejscach, w oparciach przednich foteli przygotowano rozkładane stoliki. Co prawda nie ma podłokietnika, ale coś za coś.

Przestrzeni jest naprawdę pod dostatkiem. Owszem podróż w 7 osób nie będzie luksusowa, zaś z bagażnika zostanie niewiele, ale to raczej awaryjna opcja. W przypadku 5 osób, bagażnik będzie posiadał aż 780 litrów pojemności. Peugeot 5008 może służyć jako mały dostawczak, bowiem po złożeniu wszystkich siedzeń nie tylko uzyskamy praktycznie płaską podłogę, to na dodatek pojemność całej przestrzeni bagażowej wzrośnie do imponujących 1940 litrów. Świetny wynik.

Peugeot 5008. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.
Fot. Kamil Rogala

Jakiś czas temu testowałem Peugeota 3008 z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM i był to motor optymalny, choć z pewnością nie dla dynamicznych kierowców. Co ciekawe, jednostka ta dostępna jest również w 5008 i o ile w 3008 można ją zaakceptować, tak w 5008 nie wyobrażam sobie jej zastosowania. Moc 130 KM w 7-osobowym aucie o dopuszczalnej masie całkowitej blisko 2,2 tony + przyczepa o masie do 1300 kilogramów? Trudno sobie to wyobrazić.

Na szczęście do testu dostałem topową jednostkę 1.6 PureTech o mocy 180 KM, która spisywała się rewelacyjnie. Czterocylindrowy motor oferował dodatkowo 250 Nm momentu obrotowego, co w połączeniu z 8-biegową skrzynią automatyczną stanowiło niezłe połączenie. Nie idealne, bowiem skrzynia w trybach domyślnych była mocno ospała i czasami zdarzało jej się szarpać, ale w większości przypadków nie sprawiała dużych problemów. Dynamika była więcej niż zadowalająca. Ba! Podczas jazdy „solo” 180 KM to nawet zbyt dużo w takim aucie, ale pamiętajmy, że na pokład możemy zabrać jeszcze 6 osób, a wtedy moc i elastyczność jest bezcenna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h według danych producenta to 8,3 sekundy, przyspieszanie 80-120 km/h zajmuje około 5 sekund, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Spalanie?

Zdaniem producenta średnie spalanie (cykl NEDC) to 7,8 l/100km. Jest to wynik realny do osiągnięcia. Podczas spokojnej jazdy drogą ekspresową spalanie oscylowało w okolicach 7 l/100km. Droga krajowa i podmiejska – nieco powyżej 6 l/100km. W mieście jest już gorzej, bowiem w godzinach szczytu ciężko zejść poniżej 10 l/100km, ale niewielki silnik, spora moc, wysoka masa i automatyczna przekładnia robią swoje. Na szczęście cieszy dynamika i nieco wyższe spalanie jest tego warte.

Peugeot 5008. Ceny i wyposażenie

Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy
Czy moda na duże rodzinne vany ustała? Jeśli mówimy o modelach w tradycyjnej formie, to fakt, na rynku jest ich coraz mniej. Wszystko dlatego, że każdy chce jeździć crossoverem, więc i producenci poszli tą drogą i zmieszali te dwa style projektowania nadwozia. Jednym z owoców takiej mieszanki jest Peugeot 5008. W naszym teście pojawiła się topowa odmiana GT Pack z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech o mocy 180 KM.
Fot. Kamil Rogala

Ile trzeba zapłacić za topową odmianę GT Pack z najmocniejszą benzyną? Dość dużo – co najmniej 185 800 złotych. Dodajmy do tego kilka dodatków z wyposażenia opcjonalnego i granica 200 000 złotych zostanie przekroczona. Fakt, w wyposażeniu GT Pack znajdziemy naprawdę wiele ciekawych elementów, tj. pełne reflektory LED, pakiet wspomagający parkowanie wraz z kamerami (swoją drogą ich jakość jest kiepska), pakiet elektrycznie sterowanych przednich foteli z masażem, system audio Hi-Fi Focal czy też tapicerkę skórzaną z elementami z Alcantary. Mimo wszystko około 200 000 złotych za Peugeota 5008 to sporo, bowiem w podobnej kwocie znajdziemy mnóstwo innych, równie ciekawych, wygodnych i rewelacyjnie wyposażonych aut z tego segmentu.

Podsumowanie

Peugeot 5008 to świetne auto, które po liftingu zyskało przede wszystkim jeszcze bardziej atrakcyjny wygląd. Z silnikiem 1.6 PureTech o mocy 180 KM jest bardzo dynamiczny i gotowy na wycieczki z całą rodziną. Wyposażenie GT Pack rozpieszcza, ale auto w tej wersji zaczyna zbliżać się cenowo do granicy opłacalności, szczególnie, że konkurencja zaczyna być niezwykle ciekawa i groźna.

ZALETY:

  • rewelacyjny wygląd;
  • świetnie wykończone wnętrze;
  • bardzo dobra dynamika i elastyczność;
  • mnóstwo przestrzeni i ciekawych rozwiązań;
  • bogate wyposażenie testowanej wersji.

WADY:

  • wysoka cena zakupu;
  • skrzynia czasami szarpie albo przesypia reakcje.

Porównanie Peugeot 5008 1.6 PureTech 180 KM (AT8) do wybranych konkurentów (nadwozia kombi):

 

Peugeot 5008 1.6 PureTech 180 KM (AT8)

Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV 230 KM (AT6)

Seat Tarraco 2.0 TSI 190 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 171 800

od 159 900

od 173 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4641/1844

4810/1900

4735/1839

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1593/1587

1646/1656

1585/1574

Rozstaw osi (mm)

2840

2815

2790

Pojemność bagażnika (l)

780/1940

813/1996

760/b.d.

Liczba miejsc

7

7

7

Masa własna (kg)

1521

1783

1698

Pojemność zbiornika paliwa (l)

56

67

58

Układ napędowy

spalinowy

hybrydowy (HEV)

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1598

1598

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

180

230

190

Moment obrotowy (Nm)

250

265

320

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,3

8,6

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

222

193

210

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

7,8 (wg. NEDC)

6,4 (wg. WLTP)

8 (wg. WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

173

145

181

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty