Peugeot 406 (1995 - 1999)

Zdzisław Podbielski
Fot. Peugeot: Peugeot 406 – model sedan z lat 1995 – 1999 jest o 14 cm dłuższy od poprzednika. Bagażnik o objętości 430 l do największych nie należy, wystarczy jednak na bagaże rodziny wyjeżdżającej na urlop.
Fot. Peugeot: Peugeot 406 – model sedan z lat 1995 – 1999 jest o 14 cm dłuższy od poprzednika. Bagażnik o objętości 430 l do największych nie należy, wystarczy jednak na bagaże rodziny wyjeżdżającej na urlop.
Początkowo z dużą rezerwą przyjmowano nowego Peugeota 406, ale stopniowo przekonano się do walorów użytkowych tego modelu.
Początkowo z dużą rezerwą przyjmowano nowego Peugeota 406. Stopniowo przekonano się do walorów użytkowych tego modelu, który osiągnął popularność swojego poprzednika.
Fot. Peugeot: Peugeot 406 – model sedan z lat 1995 – 1999 jest o 14 cm dłuższy od poprzednika. Bagażnik o objętości 430 l do największych nie należy,
Fot. Peugeot: Peugeot 406 – model sedan z lat 1995 – 1999 jest o 14 cm dłuższy od poprzednika. Bagażnik o objętości 430 l do największych nie należy, wystarczy jednak na bagaże rodziny wyjeżdżającej na urlop.

 

Peugeota 406 zaprezentowano latem 1995 r. i już jesienią tego samego roku skierowano do sprzedaży. Cieszył się tak dużym powodzeniem, że nie trzeba było wprowadzać zmian konstrukcyjnych i dopiero wiosną 1999 r. przeprowadzono niewielką modernizację. Pojazd bez zmiany koncepcji konstrukcyjnej pozostał w produkcji aż do początku 2004 r. – wtedy pojawił się model 407.

Fot. Peugeot: Wersja kombi cieszy się sporym zainteresowaniem.
Fot. Peugeot: Wersja kombi cieszy się sporym zainteresowaniem.

 

Ze względu na długi okres produkcji modelu 406 postanowiliśmy zaprezentować model wytwarzany w latach 1995 - 1999, a więc do pierwszej modernizacji. Są to egzemplarze tańsze w zakupie niż te z późniejszego okresu.

 

Nadwozie

 

Jednym z podstawowych walorów modelu 406 jest udana stylizacja nadwozia, określana jako „ponadczasowa”. Zostało

Fot. Peugeot: Deska rozdzielcza nie ma wyszukanej stylizacji, ale jest funkcjonalna.
Fot. Peugeot: Deska rozdzielcza nie ma wyszukanej stylizacji, ale jest funkcjonalna.

zaprojektowane przez włoską firmę Pininfarina. Pojazd został dobrze opracowany pod względem bezpieczeństwa. Jego szkielet ma liczne wzmocnienia i strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i tyłu. Tam, gdzie była potrzebna szczególna wytrzymałość na zginanie, zastosowano blachy ze stali sprężystej. Z takiej blachy wykonano np. podłużnice przednie i tylne, gniazda amortyzatorów przednich i wzmocnienia podpór oparcia tylnego siedzenia.

 

Zabezpieczenie antykorozyjne

 

Wraz z wprowadzeniem do produkcji modelu 406, firma Peugeot na wysoki poziom podniosła zabezpieczenie przed korozją. W zakładach Sochaux uruchomiono bowiem bardzo nowoczesną

Fot. Peugeot: Wersja po face liftingu przeprowadzonym wiosna 1999 r. Największe różnice dotyczą stylizacji przedniej części pojazdu.
Fot. Peugeot: Wersja po face liftingu przeprowadzonym wiosna 1999 r. Największe różnice dotyczą stylizacji przedniej części pojazdu.

lakiernię, wtedy zaliczaną do najnowocześniejszych w Europie. Blachy szkieletu nadwozia są w 75 proc. cynkowane elektrolitycznie, jedno- lub dwustronnie. Zewnętrzne blachy są natomiast w 100 proc. dwustronnie zabezpieczone warstewką cynku o grubości 10 mikronów. Całe nadwozie jest zabezpieczone warstwą ochronną grubości 25 mikronów i uszczelnione preparatem PCW (polichlorek winylu) oraz piankami poliuretanowymi. Przeglądając od spodu nadwozie należy więc z rozwagą zabezpieczać je przed korozją, raczej

Fot. Peugeot: Kombi po face liftingu.
Fot. Peugeot: Kombi po face liftingu.

uzupełniać ewentualne ubytki fabrycznego zabezpieczenia.

 

Silniki

 

W momencie wprowadzenia na rynki europejskie samochód był oferowany z pięcioma silnikami do wyboru - trzema benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Były to znane już silniki z modelu 405 lub nowocześniejsze, 16-zaworowe. Najtańsza była wersja z silnikiem 1,6 l o mocy 88 KM (często podawano, że silnik ma 90 KM). To jednostka trwała, ale licząca sobie więcej lat niż 406, z rozrządem jednowałkowym i dwoma zaworami na cylinder. W układzie zasilania gaźnik

Fot. Peugeot: Wersja coupe to jedno z najładniejszych aut tej klasy.
Fot. Peugeot: Wersja coupe to jedno z najładniejszych aut tej klasy.

zastąpiono wtryskiem benzyny. Dwa następne silniki benzynowe mają już nowocześniejszy rozrząd, z dwoma wałkami i czterema zaworami na cylinder. Silnik diesla 1,9 l pochodzi z modelu 405, ma jeden wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na cylinder i turbosprężarkę. Układ zasilania z wtryskiem pośrednim ma rozdzielaczową pompę wtryskową. Do modelu 406 wprowadzono nowy silnik diesla 2,1 l z pojedynczym wałkiem rozrządu sterującym trzema zaworami na każdy cylinder. Silnik ten ma układ zasilania z wtryskiem pośrednim i turbodoładowaniem.

 

Latem 1996 r. wprowadzono jednostkę benzynową 2,0 l z turbodoładowaniem. Jesienią tego samego roku zastosowano również benzynową V6 2,9 l, a jesienią 1998 r. - diesla 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem common-rail (HDi).

 

Zalety:

- elegancki styl nadwozia,

- duża wygoda jazdy wynikająca z dobrze dobranego zawieszenia kół,

- bezpieczne rozwiązania konstrukcyjne nadwozia.

 

Wady:

- mało precyzyjne sterowanie skrzynią biegów,

- usterki zawieszenia,

- średnia jakość montażu.

 

Orientacyjne ceny oryginalnych części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni

1000

Nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.)

300

Tarcza hamulcowa przednia (2 szt.)

510

Sprzęgło kpl.

1100

Błotnik przedni

670

Szyba przednia

810

Zderzak przedni/tylny

1300/1300

 

Wybrane dane techniczne modelu 1998 r.

 

Oznaczenie silnika

1.8 16V

2.0 16V

2.9 V6 24V

1.9 DT 8V

2.1 DT 12V

Pojemność skokowa

1762

1998

2946

1905

2088

Moc maks. (KM – obr/min)

110-5500

132-5500

190-5500

90-4000

109-4300

Maks. moment obrotowy

(Nm -obr/min)

155-4250

180-4200

267-4000

196-2250

250-2000

Czas rozpędzania

0-100 km/h (s)

12,5

11,0

8,2

14,5

12,5

Prędkość maksymalna

(km/h)

192

203

232

177

190

Średnie zużycie paliwa

(dm3 /100 km)

7,0

7,7

10,0

6,5

6,7

 

Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł.)

 

Rok produkcji

1995

1996

1997

1998

1999

1.6 8V

17 700

19 700

21 900

24 600

-

1.8 16V

18 700

20 000

22 600

25 000

28 500

2.0 16V

22 000

23 100

25 300

28 000

31 400

2.9 V6 24V

-

-

31 300

35 500

39 700

1.9 DT 8V

19 000

21 000

24 5000

27 000

31 300

2.1 DT 12V

-

23 700

25 500

28 300

32 000

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty