Obserwując europejski rynek można odnieść wrażenie, że w konstruowaniu aut segmentu C są dwie zasadnicze szkoły – nowy
kompakt musi być z grubsza podobny do Volkswagena Golfa albo totalnie się od niego różnić. Peugeot tworząc model 307, będący następcą 306, przyjął pierwszą zasadę i zbudował samochód o klasycznej linii i statecznych kształtach. Mimo braku stylistycznych ekstrawagancji nadwozie o długości 4,21 m prezentuje się całkiem nieźle. Interesujący jest również fakt, że w przypadku modelu 307 można wybierać między trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem z bagażnikiem o pojemności 341 l, zwykłym kombi o przestrzeni bagażowej 503/1770 l oraz kombi SW, które pod względem funkcjonalności przypomina trochę minivana. Ma największy z całej trójki kufer (520/1539 l) i trzy oddzielne fotele zamiast tylnej kanapy. Są również wersje siedmioosobowe, co w klasie kompaktów stanowi rzadkość a nawet stylowe coupe-cabrio, godne polecenia motoryzacyjnym koneserom.
Peugeot 307 to wygodny, komfortowy i dobrze prowadzący się samochód z bogatą gamą silników oszczędnie obchodzących się z paliwem. Jego słabą stroną jest przeciętna jakość wykonania wnętrza oraz kapryśna elektronika, mająca największy udział w wysokiej awaryjności auta. Trochę kłopotów można spodziewać się również ze strony turbodiesli, ale i tak spisują się one lepiej, niż wiele podobnych im konstrukcji innych firm. Utrzymanie „trzystasiódemki” nie jest jednak wielkim wyzwaniem dla portfela. Z naprawami mechanicznymi nie trzeba jechać do autoryzowanych stacji obsługi, poradzi sobie z nimi praktycznie każdy warsztat. Napraw elektroniki również nie trzeba zlecać w ASO, wyspecjalizowane warsztaty z pewnością zdiagnozują i usuną usterki.
Silniki
Peugeot 307 wszedł na rynek z trzema silnikami benzynowymi (1.4 75 KM, 1.6 109 KM, 2.0 136 KM) oraz z trzema turbodieslami (1.4 HDI 68 KM, 2.0 HDI 90 KM, 2.0 HDI 107 KM). W 2003 r. pojawił się mocniejszy benzynowy 1.4 (88 KM) i turbodiesel 2.0 HDI o mocy 136 KM. Dwa lata później w gamie silników zadebiutowały mocny dwulitrowiec (177 KM) i turbodiesel 1.6 HDI w dwóch wariantach mocy (90 lub 109 KM). Benzynowe silniki trzystasiódemki nie są może technologicznymi cackami, ale pracują zazwyczaj bezawaryjnie i uchodzą za oszczędne. Biorąc pod uwagę relację kosztów zakupu i eksploatacji do osiągów najlepiej sięgnąć po 109-konnego 1.6 albo 136-konną dwulitrówkę. Turbodiesle mają dobrą opinię, choć niektóre elementy czasem w nich szwankują. Najkorzystniejszy wybór to dwulitrowe HDI, odpowiednio dynamiczne i tańsze w serwisowaniu od 1.4 HDI oraz 1.6 HDI
Eksploatacja
Główny problem trzystasiódemki to elektronika. Kłopoty z oprogramowaniem i przesyłem danych sprawiają, że przestaje
działać sterownik wtrysku, sterowniki szyb bocznych, świateł głównych i kierunkowskazów. Kapryszą też podzespoły elektryczne, takie jak pompa paliwa i zestaw przełączników przy kierownicy (psuje się notorycznie). Trzeba jednak przyznać, że producent starał się w trakcie produkcji eliminować słabe punkty. Poprawki wprowadzano również do przedniego zawieszenia, montując specjalne podkładki z tworzywa sztucznego w kolumnach resorująco-tłumiących. Wyeliminowano w ten sposób dokuczliwe skrzypienie charakterystyczne dla starszych roczników modelu. Dlatego lepiej zdobyć się na większy wydatek i kupić jak najnowszy rocznik trzystasiódemki. Niezależnie od rocznika trzeba delikatnie obchodzić się ze skrzynią biegów. Ostra jazda i brutalne traktowanie nie służy synchronizatorom, a ich wymiana nie należy do tanich. Niedrogo i łatwo można za to naprawiać podwozie. Częstej wymiany wymagają tylko łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy.
Zabezpieczenie przed korozją nie budzi zastrzeżeń. Ogniska rdzy zdradzają zazwyczaj miejsca niefachowych napraw blacharskich, dlatego podczas oględzin warto przyjrzeć się bliżej tym miejscom. Słabymi punktami nadwozia są zamki pokrywy silnika i bagażnika. Lubią się zacinać. Silniki benzynowe są mało awaryjne i trwałe, w praktyce nie mają typowych wad. Nieco gorzej jest z turbodieslami. Typowe usterki, występujące po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów to rozwarstwiające się w miejscu wulkanizacji koła pasowe oraz awarie dwumasowych kół zamachowych. W turbodieslach specjalnej troski wymagają też paski rozrządu. Nie wytrzymują przebiegów zakładanych przez producenta a ich pęknięcie demoluje silnik i naraża właściciela na ogromne wydatki. Warto dowiedzieć się w serwisie, po jakim przebiegu trzeba wymienić pasek by uniknąć zagrożenia.
Ważniejsze daty
2001 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d
2002 – wersje kombi i SW
2003 – wersja coupe-cabrio
2005 – niewielka modernizacja modelu (zmiany stylizacyjne przedniego pasa)
2007 – premiera następcy - modelu 308
Zalety
- Wysoki komfort jazdy
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik (wersje kombi)
- Duży wybór wersji nadwoziowych
- Oszczędne silniki
- Niskie koszty utrzymania
- Przystępna cena
Wady
- Wysoka awaryjność
- Przeciętna jakość wykończenia wnętrza
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
1.4 | 1360 | 75/5500 | 120/2800 | 167 | 15,7 | 6,7 |
1.4 | 1360 | 88/5250 | 133/3250 | 172 | 14,2 | 6,5 |
1.6 | 1587 | 109/5750 | 147/3900 | 190 | 10,6 | 7,2 |
2.0 | 1997 | 136/6000 | 190/4100 | 205 | 9,4 | 7,9 |
2.0 | 1997 | 177/7000 | 202/4750 | 225 | 9,1 | 8,8 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.4 HDI | 1398 | 68/4000 | 160/2000 | 160 | 17,1 | 4,5 |
1.6 HDI | 1560 | 90/4000 | 215/1750 | 176 | 12,5 | 4,9 |
1.6 HDI | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | 188 | 12,3 | 4,9 |
2.0 HDI | 1997 | 90/4000 | 205/1900 | 179 | 12,4 | 5,2 |
2.0 HDI | 1997 | 107/4000 | 250/1750 | 191 | 11,8 | 5,2 |
2.0 HDI | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | 202 | 9,8 | 5,4 |
Ceny (Orientacyjne ceny w tys zł)
Rocznik/ wersja | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
1.4 | 9,5 | 12,5 | 14,0 | 16,0 | | 22,0 | |
1.6 | 12,0 | 13,5 | 14,5 | | 25,5 | | |
2.0 | | | 15,5 | 24,0 | 26,5 | 40,5 | |
1.4 HDI | | 13,0 | 13,5 | | | | |
1.6 HDI | | | | 16,5 | 18,5 | 21,5 | 24,0 |
2.0 HDI | 11,5 | 14,0 | 15,0 | 17,5 | 18,0 | | 27,0 |
Podsumowanie
Zakup Peugeota 307 to swoisty kompromis. Pozyskując ten niedrogi i wygodny samochód trzeba się liczyć z tym, że co jakiś czas będziemy musieli odwiedzić warsztat. Większość napraw sprowadza się jednak do usuwania drobnych problemów i nie musi oznaczać wielkich wydatków. Warunkiem niskich kosztów eksploatacji jest kupienie egzemplarza w dobrym stanie technicznym, który nie będzie wymagał dużych nakładów finansowych na wymianę układu wtryskowego, dwumasowego koła zamachowego czy elementów skrzyni biegów. Dlatego ogromną uwagę trzeba przyłożyć do oględzin kupowanego auta i jazdy próbnej.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?