Peugeot 205 (1983 – 1998)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Maciej Pobocha: Mimo upływu lat zgrabna sylwetka Peugeota 205 nie prezentuje się archaicznie.
Fot. Maciej Pobocha: Mimo upływu lat zgrabna sylwetka Peugeota 205 nie prezentuje się archaicznie.
Jeżeli ktoś potrzebuje tanie auto, do codziennej jazdy po mieście i ceni sobie bardziej funkcjonalność niż prestiż, to Peugeot 205 nadaje się do tego celu w sam raz.

Jeżeli ktoś potrzebuje tani samochód, do codziennej jazdy po mieście i ceni sobie bardziej funkcjonalność niż prestiż, to Peugeot 205 nadaje się do tego celu w sam raz.

 

Fot. Maciej Pobocha: Mimo upływu lat zgrabna sylwetka Peugeota 205 nie prezentuje się archaicznie.
Fot. Maciej Pobocha: Mimo upływu lat zgrabna sylwetka Peugeota 205 nie prezentuje się archaicznie.

Peugeot 205 miał swą premierę w 1983 r., a w 1998 r. zaprzestano jego produkcji. Tak więc obecnie jest to raczej schyłek żywota tego modelu. Okazuje się jednak, że nadal ma on swoich zwolenników. Produkowany był z trzema rodzajami nadwozia: trzydrzwiowym, pięciodrzwiowym i jako kabriolet.

 

Mimo upływu lat i zmieniających się mód, jego zgrabna sylwetka nie razi. Jest to zasługa projektantów, którzy

Fot. Maciej Pobocha: Solidniej wykonane są egzemplarze z lat 90-tych.
Fot. Maciej Pobocha: Solidniej wykonane są egzemplarze z lat 90-tych.

stworzyli auto proste, funkcjonalne, bez zbędnych ozdobników stylizacyjnych. W środku nie jest już tak ponadczasowo. Dawną stylistykę widać przede wszystkim po kształcie deski rozdzielczej oraz kierownicy. Ale wszystko jest tu na swoim miejscu i do tego funkcjonalnie zaprojektowane. Tylko miejsce na radioodtwarzacz znajduje się nienaturalnie nisko, co utrudnia jego obsługę.

Mało wygodne są natomiast fotele – wąskie i krótkie. Z tyłu jest miejsce dla dwóch osób, ale niezbyt wysokich.

Fot. Maciej Pobocha: Kierownica i deska rozdzielcza pochodzą z innej epoki.
Fot. Maciej Pobocha: Kierownica i deska rozdzielcza pochodzą z innej epoki.

 

Większość aut, szczególnie w wersji z słabszymi silnikami, ma bardzo ubogie wyposażenie oraz słabej jakości materiały wykończeniowe. W obecnych czasach mogą razić np. nieosłonięte blachy w kabinie, brak zagłówków, czy regulacji lusterek od wewnątrz.

Jak przystało na produkt francuski, samochód ma miękko zestrojone zawieszenie i podróżuje nim się dość komfortowo. Jest także zwrotny i ma przyzwoitą widoczność we wszystkich kierunkach.

 

Silniki

 

Peugeot 205 miał wiele wersji silników modernizowanych w trakcie produkcji. Największa zmiana nastąpiła w 1988 r., kiedy łańcuchy rozrządu zastąpione zostały paskami zębatymi. Najczęściej

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik modelu 205 nie jest zbyt duży.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik modelu 205 nie jest zbyt duży.

spotykane jednostki na naszym rynku, to 1,1 l/ 60 KM, 1,4 l z mocami (w zależności od roku produkcji) od 64 do 84 KM, 1,9 l/ 120 KM i diesel 1,9 l/ 64 KM.

Silnik 1,1 l, choć jego osiągi nie zachwycają, zużywa ok. 6 litrów paliwa na 100 km i najlepiej nadaje się do jazdy w mieście. Silnik 1,4 l jest najbardziej uniwersalny, jeśli chodzi o osiągi i zużycie paliwa. Diesel odznacza się dobrą kulturą pracy i niskim zużyciem oleju napędowego.

 

Pozostałe jednostki napędowe „205” - obie benzynowe,  to najmniejszy silnik o pojemności 954 cm3 i mocy 50 KM oraz 1580  cm3 z mocą 89 KM. Natomiast turbodiesel ma pojemność 1769  cm3 i moc 78 KM.

W ciągu kilkunastoletniej produkcji modelu silniki były stale modernizowane, i te z połowy lat

Fot. Maciej Pobocha: Pasażerowie na tylnej kanapie mają ograniczoną ilość miejsca.
Fot. Maciej Pobocha: Pasażerowie na tylnej kanapie mają ograniczoną ilość miejsca.

dziewięćdziesiątych są już dość nowoczesne.

Wszystkie silniki są mało awaryjne i bez problemów wytrzymują przebiegi nawet ponad 200 tys. km. Oczywiście trafiają się drobne wycieki oleju, ale nie są one zbyt uciążliwe.

 

Eksploatacja

 

Jeżdżące po naszych drogach Peugeoty 205 pochodzą z indywidualnego importu oraz polskiej sieci Peugeota. Model należy uznać za udaną konstrukcję, ale wymaga on stałej troski właściciela. Lepiej wykonane są auta z lat dziewięćdziesiątych.

Użytkownicy narzekają na małą trwałość zawieszenia – awarie przednich wahaczy, tylnej belki skrętnej, zużycie końcówek drążków kierowniczych. Zastrzeżenia są także do wytrzymałości układu hamulcowego (zużycie tarcz, korozja przewodów, wycieki płynu z cylinderków), przegubów napędowych, instalacji elektrycznej (alternator, silniczek wentylatora). Należy zwracać uwagę na układ chłodzenia, gdyż nietrwałość elementów gumowych może doprowadzić do wycieku płynu, co grozi przegrzaniem silnika. W starszych modelach (z lat osiemdziesiątych) są także problemy z korozją nadwozia, a w młodszych rdzewieje tylko układ wydechowy.

 

Choć awaryjność „205” jest spora, nie są to jednak sprawy bardzo poważne, na długo unieruchamiające auto. Na rynku jest sporo przyzwoitych zamienników części w przystępnych cenach, co obniża koszty eksploatacji.

Wiek oferowanych samochodów świadczy jednak o ich wyeksploatowaniu. Dlatego należy dokładnie zapoznać się ze stanem auta.    

 

W ofertach sprzedaży najwięcej jest aut z lat 1991-93, często w wersji trzydrzwiowej. Te kupowane w kraju mają dość ubogie wyposażenie standardowe (lepiej wyposażone auta były w wersjach SR i GT). Sprzedawane kabriolety prawie wszystkie pochodzą z importu, podobnie jak trafiające się czasem modele GTI.

Z polskiej sieci sprzedaży Peugeot 205 został wycofany w 1995 r.

 

Wady                                                                  

- awaryjność modelu

- ubogie wyposażenie

- niska jakość materiałów

 

Zalety

- niska cena zakupu

- duży wybór zamienników części zamiennych

- dobre auto miejskie

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1983 – premiera modelu 205 (styczeń)

1984 – prezentacjia wersji GTI z silnikiem o mocy 105 KM (styczeń)

1986 – na rynku pojawia się 206 kabriolet, mocniejszy silnik GTI – 130 KM

1987 – niewielki face lifting auta

1988 – nowa generacja silników (TU), rozrząd napędzany paskiem zębatym

1991 – silnik turbodiesel 1,8 l

1995 – zakończenie sprzedaży w Polsce

1998 – zakończenie produkcji modelu.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1.0

1,0-1,5

-

-

-

2,1-3,5

-

2,2-3,9

-

-

1.1

-

1,0-2,3

1,9-2,9

2,4

2,7-3,9

2,9-5,5

-

-

-

1.4

-

1,5-2,2

-

1,2-4,8

2,7-4,9

-

 

-

3,9-6,5

1.9D

1,2-3,9

-

-

1,1-2,4

1,9-3,6

3,5-4,9

-

-

-

*na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

1.0

1.1

1.4

1.9 GTI

1.9 D

1.8 TD

Rodzaj silnika

benzynowe

wysokoprężne

Pojemność skokowa (cm³)

954

1124

1361

1905

1905

1769

Moc (KM/obr./min.)

50/6000

60/6200

75/6200

120/6000

64/4600

78/4300

Maks. mom. obr.

 (Nm/obr./min.)

74/3700

88/3800

109/4000

150/3000

118/2000

157/2100

Prędkość maks. (km/h)

148

164

170

202

162

175

Przyspieszenie 0-100 km (s)

17,9

13,9

10,6

8,5

14,2

12,2

Zużycie paliwa:

wg EU (l/100 km)

4,8/6/7/7,0

4,8/6,3/7,1

5,2/7,1/8,4

6,3/8,2/9,9

4,4/5,6/5,9

4,6/6,9/6,6

Opony

155/70 SR13

165/70 SR13

185/55 VR15

165/70 SR13

Zbiornik paliwa (l)

50

Pojemność bagażnika (dm³)

216

Rozstaw osi (cm)

242

Rozstaw kół przód/tył (cm)

135/130

138/134

135/130

Średnica zawracania (m)

10,5

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

370,5/156/137,5

Masa własna (kg)

760

765

820

880

880

925

Masa całkowita (kg)

1140

1185

1230

1300

1300

1325

* dane z 1993 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty