Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 1007 kontra Renault Modus

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.
Wygląda na to, że tylko samochody z oryginalnymi rozwiązaniami mają szansę na sukces. Do takich należą Peugeot 1007 i Renault Modus.

Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to samochód przeznaczony do jazdy w mieście – kierowca siedzi wysoko i ma dobrą widoczność, a przesuwane drzwi umożliwiają parkowanie w wąskich miejscach.

 

Peugeot 1007 i Renault Modus mają kilka ciekawych rozwiązań, którymi wyróżniają się spośród szerokiego grona małych aut. Peugeot wydaje się większy od Modusa, a jednak jest odwrotnie - to Renault jest większy i ma dłuższy o 16 cm rozstaw osi. Porównujemy pojazdy napędzane silnikiem

Fot. Ryszard Polit: Renault Modus ma większy rozstaw osi i jest autem nieco dłuższym od Peugeota.
Fot. Ryszard Polit: Renault Modus ma większy rozstaw osi i jest autem nieco dłuższym od Peugeota.

benzynowym o mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Oryginalnym rozwiązaniem w Peugeocie są przesuwane elektrycznie drzwi, dzięki którym można łatwiej zaparkować w wąskim miejscu. Operacja zamykania lub otwierania drzwi trwa ok. 5 sekund. Renault ma klasycznie otwierane drzwi,

Fot. Ryszard Polit: Peugeot napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM zużywa w mieście ok. 9 l paliwa na 100 km.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM zużywa w mieście ok. 9 l paliwa na 100 km.

jednak części jego tylnej kanapy można rozsuwać lub zsuwać tworząc miejsce dla 2 lub 3 osób. Wspólną cechą obu aut jest możliwość przesuwania tylnych siedzeń wzdłuż nadwozia. Dzięki temu zmienia się przestrzeń na nogi pasażerów i wielkość bagażnika. W Peugeocie ma on objętość od 178 do 364 l, a w Renault - 198 - 274 l. W Peugeocie tylne, indywidualne fotele można także wyjąć z auta. Gdy bagażnik ma największą objętość, miejsca na nogi jest tak

Fot. Ryszard Polit: Renault napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM okazał się autem szybszym od Peugeota i zużywającym mniej paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Renault napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM okazał się autem szybszym od Peugeota i zużywającym mniej paliwa.

mało, że mogą tu podróżować jedynie dzieci. Nieco wyższe wnętrze Peugeota subiektywnie wydaje się przestronniejsze. Pod tym względem kabiny pasażerskie obu aut są zbliżone, jednak w 5-drzwiowym Modusie łatwiej jest zająć miejsce na tylnej kanapie. W Peugeocie, mimo że drzwi są szerokie, zajmowanie miejsc na tylnych fotelach jest mniej wygodne. Tablica przyrządów Peugeota jest utrzymana w

Fot. Ryszard Polit: Elektryczne przesuwanie drzwi w Peugeocie trwa 5 sekund.
Fot. Ryszard Polit: Elektryczne przesuwanie drzwi w Peugeocie trwa 5 sekund.

klasycznym stylu. Renault stawia na nowoczesność - tablica przyrządów w postaci wyświetlacza ciekłokrystalicznego umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną. 

 

Silniki

 

Peugeota napędza starszy konstrukcyjnie silnik z dwoma zaworami w każdym cylindrze, który z pojemności 1,4 l

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna, ale pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna, ale pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

osiąga 75 KM. Zaletą takiej jednostki napędowej jest duża elastyczność i spore zużycie paliwa. Współczesną tendencją jest projektowanie wielozaworowego silnika o mniejszej pojemności, na co zdecydował się Renault. Jego silnik uzyskuje tę samą moc z pojemności 1,2 l, jednak podczas jazdy "woli" wysokie obroty.

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesne wnętrze Modusa.
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesne wnętrze Modusa.

Mimo to, w mieście potrzebuje o 1 l paliwa mniej niż Peugeot, który zużywa w tych warunkach ok. 9 l paliwa na 100 km.   

 

Wrażenia z jazdy

 

Modus jest autem szybszym od Peugeota. W obu pojazdach zastosowano podobną konstrukcję układu zawieszenia - z

Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie można przesuwać wzdłuż nadwozia fotele tylne.
Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie można przesuwać wzdłuż nadwozia fotele tylne.

przodu kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Jednak zawieszenie Peugeota jest sztywniejsze od Modusa, co ma wpływ na komfort jazdy po nierównościach. Własności jezdne obu aut są poprawne i na szybko pokonywanych zakrętach pojazdy zachowują się stabilnie. Wysokie nadwozie Peugeota ma

Fot. Ryszard Polit: Części kanapy w Modusie dają się rozsuwać.
Fot. Ryszard Polit: Części kanapy w Modusie dają się rozsuwać.

tendencję do przechylania się. W obu samochodach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest identyczny i niezbyt wysoki. Za to Peugeot ma skuteczniejszy układ hamulcowy, który zatrzymuje go z prędkości 100 km/h na drodze 38 m. Renault potrzebuje o 1 metr więcej. 

 

Podsumowanie

 

Każdy z prezentowanych aut ma swoje zalety. Do jazdy miejskiej zdecydowanie wygodniejszy jest Peugeot, chociaż ma większe zużycie paliwa. Bardziej funkcjonalny wydaje się Renault, z racji 5-drzwiowego nadwozia. Za to Peugeot jest bogato wyposażony, m.in. w 6 poduszek powietrznych (Renault - 2), jednak kosztuje aż 52 900 zł. Cena Modusa, 41 900 zł, jest bardziej atrakcyjna. Zwolennicy Peugeota mogą go kupić za 38 900 zł, ale są to auta wyprodukowane w 2005 r.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 1007

Renault Modus 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Peugeot 1007

Renault Modus

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1360

1149

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/5400

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

118/3300

105/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

15,6

13,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

14,8

12,7

Prędkość maksymalna (km/h)

165

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,0

39,0

Pojemność bagażnika (dm3
)

178 - 364

198 - 274

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

40

49

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,3/8,6

5,1/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

373 x 183 x 162

379 x 171 x 159

Rozstaw osi (cm)

232

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

52 900

41 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Peugeot 1007

Happy

Renault Modus

Pack Authentique

Poduszki powietrzne

6

2

Układ ABS

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Komputer

S

S

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty