Zafira to jeden z niewielu 7-osobowych minivanów dostępnych na naszym rynku. Konkurenci za dodatkowe dwa fotele każą dopłacać.
Zafira poprzedniej generacji w Europie sprzedawała się znakomicie. Konstruktorzy nowego modelu postanowili zachować dotychczasową koncepcję pojazdu, udoskonalając szczegóły. Nową Zafirą napędzaną silnikiem wysokoprężnym 1.9 CDTI o mocy 150 KM przejechaliśmy 3 tysiące
kilometrów.
Cechy szczególne
Podstawową zaletą Zafiry jest możliwość szybkiego przystosowania pojazdu do przewożenia 5 lub 7 osób, gdyż fotele w trzecim rzędzie można błyskawicznie schować w podłodze bagażnika. Założono, że wersja 7-osobowa będzie wykorzystywana
okazjonalnie, więc dodatkowe siedzenia są nieco mniejsze od pozostałych. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać wzdłuż nadwozia lub złożyć. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 140 l, w wersji 5-osobowej - 645 l. Zafira obecnej generacji jest większa od poprzedniczki z korzyścią dla przestronności wnętrza. Zmodernizowany
kształt nadwozia i wystrój wnętrza nawiązują do nowego imagu Opla, stosowanego także w innych modelach, np. Astrze III. Przednie siedzenia Zafiry są bardzo wygodne, co sprzyja dalekim podróżom. Tablica przyrządów jest czytelna. Przyciski i pokrętła na konsoli
środkowej obsługuje się intuicyjnie.
Silnik
Z wyjątkowo bogatej gamy silników wybraliśmy najmocniejszego diesla, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Silnik ten zasilany jest układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny.
Silnik ten wyróżnia się cichą pracą i małym zużyciem paliwa. Podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni obciążony pojazd zużył 5,8 l paliwa na 100 km, w mieście - 8,1 l na 100 km. Niskie zużycie paliwa osiągnięto m.in. dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, z którą współpracuje silnik. Jest on bardzo elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Najwyższe przełożenie przydaje się podczas jazdy na
autostradzie.
Wrażenia z jazdy
Wydaje się, że Zafira została specjalnie skonstruowana do jazdy na długich dystansach. Nie chodzi tylko o zużycie paliwa, lecz także o poziom hałasu, który nawet podczas jazdy z prędkością 130 km/h jest dość niski. Własności jezdne auta są dobre, co jest zasługą świetnie dobranej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sama jego konstrukcja nie jest specjalnie wyrafinowana - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Komfort jazdy jest również na dość wysokim poziomie. Zaleta Zafiry to skuteczny układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z
prędkości 100 km/h na drodze 38 m. I dobrze, bowiem Zafira jest autem dynamicznym i wysokie prędkości jazdy uzyskuje bardzo szybko.
Podsumowanie
Opel Zafira, dzielący niektóre podzespoły z Astrą III, jest pojazdem uniwersalnym. Można nim przewozić nawet 7 osób lub dużo bagaży. Z silnikiem 1,9 TDCI o mocy 150 KM kosztuje 104 450 zł. By nie przekraczać kwoty 100 tys. zł, można wybrać pojazd napędzany nieco słabszym dieslem o mocy 120 KM za 95 350 zł. Największym bodaj zaskoczeniem podczas jazdy Zafirą były dla nas dobre własności jezdne, porównywalne z pojazdami mającymi bardziej skomplikowane zawieszenie, np. VW Touranem. Konkurencja w segmencie minivanów jest duża, jednak Opel ma w konstrukcji takich aut spore doświadczenie.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 5,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,0 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 140/645 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/7,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 180 x 164 |
Rozstaw osi (cm): | 271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Orientacyjna cena (zł): | 104 450 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Łatwość składania siedzeń. |
Silnik | **** | Nowoczesna konstrukcja, dobra elastyczność. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu nawet przy wyższych prędkościach jazdy. |
Hamulce | **** | Wydajny układ hamulcowy. |
Dynamika | ***** | Jak na pojazd o znacznej masie, dynamika jest bardzo dobra. |
Zużycie paliwa | **** | Niskie zużycie paliwa jest ogromną zaletą tego auta. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Tradycyjna konstrukcja zawieszenia. |
Wyposażenie | **** | Dobry poziom wyposażenia standardowego. |
Wybrane wyposażenie seryjne:
Opel Astra Enjoy
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radio CD | S |
Regulacja wysokości fotela kierowcy | S |
s - wyposażenie seryjne
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?