Dużo miejsca w środku mają wszystkie samochody dostawcze. Ale już wydajnymi silnikami, komfortem i doskonałymi
manierami na drodze nie każdy może się pochwalić. Tymczasem Opel ma komplet wymienionych zalet, a na dokładkę jeszcze kilka innych.
Zadebiutował razem z bliźniaczym Renault Trafic na wystawie samochodów użytkowych w Birmingham wiosną tego roku. W sprzedaży będzie jesienią. Korzysta z płyty podłogowej poprzednika i zachował jego rozstaw osi zarówno w krótkiej, jak i długiej wersji (odpowiednio 3098 i 3498 mm). Jest jednak o 210 mm dłuższy, z czego 110 mm przypada na ładownię. Na początek zaprezentowano wersje towarowe, w tym furgony z jednym lub dwoma rzędami foteli. Modele osobowe dołączą później i z pewnością warto na nie poczekać.
Vivaro wysoko podnosi poprzeczkę, jeśli chodzi o wygodę. I to nie tylko w swojej klasie, ale wśród obszernych, praktycznych samochodów w ogóle. W kabinie jest cicho, a mechanizmy sterowania pracują lekko i precyzyjnie. Wystrój wnętrza jest elegancki, stonowany w porównaniu z poprzednim modelem i ma bardzo dobrą jakość. Dostępne opcje, wśród których jest system multimedialny IntelliLink z 7-calowym ekranem dotykowym, nawigacją, złączem Bluetooth i USB zapewniają spełnienie wymagań szerokiego grona kierowców: zarówno tych zorientowanych praktycznie, jak i „rozrywkowo”. W samochodzie bez
trudu można znaleźć miejsce na smartfon i tablet. I nie tylko, aby je przechowywać, ale również aby używać ich podczas podróży. Głęboki, zamykany schowek przed pasażerem jest chłodzony, a z miejscem na butelkę czy kubek też nie ma problemu.
Obawy, jakie może wzbudzać jazda dużym samochodem nie dotyczą Opla Vivaro. Krótka wersja ma 5 m długości, wydłużona 5,4 m. Są to gabaryty typowe w tym segmencie, a 5 metrów to europejska granica „rozsądnych wymiarów”. Nietypowa jest natomiast łatwość prowadzenia, która wynika z kilku cech nowego modelu. Wśród nich neutralnie zestrojone zawieszenie, składające się z przodu z kolumn McPhersona i dolnych wahaczy trójkątnych, a z tyłu z belki skrętnej.
Poza typowymi ustawieniami, fotel kierowcy ma regulowaną wysokość i w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznac
h kierownicą dopasowuje się nie tylko do wzrostu, ale również upodobań kierowcy. Można siedzieć niżej, bardziej „kanapowo” lub wyżej – „krzesełkowo” i zdobyć lepszą widoczność. Podzielone na dwie części lusterka wsteczne zapewniają dobra widoczność, zarówno w odniesieniu do obiektów znajdujących się daleko za samochodem, jak i tych, o które mógłby się on otrzeć przy parkowaniu. Dodatkową pomocą służy plastikowe, zakrzywione lusterko w prawej osłonie przeciwsłonecznej, najbardziej przydatne na skrzyżowaniach w kształcie litery „V”. Niweluje ono w znacznym stopniu „martwe pole” przy prawym boku auta. Na liście opcji jest system wspomagający parkowanie z kamerą cofania.
Pomocą dla tych, którzy zawsze mają „pełne ręce roboty”, czy w pracy czy w domu, jest bezkluczykowy system otwierania i uruchamiania pojazdu Open & Start, przejęty od Renault.
Elektronicznie sterowane hamulce są wyposażone w ESP z układem kontroli trakcji i funkcją uwzględniającą wielkość obciążenia.
Sylwetka samochodu jest zgrabna i dynamiczna. Vivaro pozbył się wybrzuszenia nad kabiną, ale producent zapewnia, że jadący w środku nic na tym nie stracili. Obniżył się współczynnik oporu powietrza, Cx wynosi teraz 0,34. Prostopadłościenna forma pasażerskiej (lub towarowej) części nadwozia jest równie praktyczna, jak poprzednio. Charakterystyczny wlot powietrza zdradza pokrewieństwo Vivaro z innymi modelami Opla.
Poważne zmiany zaszły w układzie napędowym. Firma wprowadziła do Vivaro nową rodzinę silników diesla CDTi o pojemności 1,6 l. Mają żeliwny blok, aluminiową głowicę i po cztery zawory na cylinder. W paliwo zaopatruje je szyna common rail. Dwa słabsze silniki o mocy 90 i 115 KM mają turbinę o zmiennej geometrii. Dwa mocniejsze typu BiTurbo, osiągają 120 i 140 KM i wyposażone są w dwie turbiny. Mniejsza polepsza osiągi przy niskich, a większa przy wysokich obrotach. Pompa oleju o zmiennym wydatku oraz pompa cieczy chłodzącej odłączana na czas rozgrzewania silnika sprzyjają zmniejszeniu zużycia paliwa. Najlepszy pod tym względem jest 120-konne Vivaro z pakietem ecoFlex, którego elementem jest m.in. układ start/stop. Zużywa średnio 5,9 l oleju napędowego na 100 km.
Opel zamierza przyłożyć się do sprzedaży Vivaro. Poprzedni model zanotował ostatnio ostre wzrosty, również w Polsce, a nowy ma mu nie tylko dorównać, ale go przewyższyć.
Wybrane dane techniczne Opla Vivaro i konkurentów:
Marka/model | Opel Vivaro L1H1 | Ford Tourneo Custom L1 Trend | Volkswagen Caravelle Trendline (krótki) |
Cena (zł) | bd | 144 849 | 123 097 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/4 | kombi/4 | kombi/4 |
Liczba miejsc | 8 | 8 | 8 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4998/2283*/1971 | 4972/2290*/1900 | 4892/2283*/1990 |
Rozstaw osi (mm) | 3098 | 2933 | 3000 |
Masa własna (kg) | 2030 | 2165 | 1982 |
Pojemność bagażnika** (l) | 1000 | 922 | bd |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 80 | 80 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 2198 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 120 przy 3500 | 125 przy 3500 | 114 przy 3500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 320 przy 1500 | 350 przy 1450 | 250 przy 1500-2750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 157 | 163 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 6,9 | 6,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 155 | 183 | 179 |
*z lusterkami wstecznymi
**za trzecim rzędem siedzeń, do wysokości oparć
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?