Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Meriva z nowym Dieslem

Michał Kij
Opel Meriva, Fot: Opel
Opel Meriva, Fot: Opel
Wyjątkowo mocna i oszczędna. Meriva dostała nowego Diesla, który zadebiutował w Zafirze Tourer, a to nie koniec zmian.

Samochód został odświeżony, a jego wyposażenie wzbogacone. Przód bardziej przypomina Insignię. Styliści przeprojektowali

Opel Meriva, Fot: Opel
Opel Meriva, Fot: Opel

wlot powietrza i reflektory. Częścią „nowej twarzy” są wygięte „kreski” świateł dziennych. Te drobne zmiany sprawiły, że Meriva wygląda bardziej atrakcyjnie.

W kabinie pojawił się system IntelliLink, który pozwala zintegrować auto ze smartfonem z systemem operacyjnym Apple iOS lub Android. Meriva przejęła go od najbardziej „charakternych” modeli w gamie Opla, takich jak Adam, Mokka, Cascada czy Ampera. W skład IntelliLink wchodzi radio, odtwarzacz CD, nawigacja, złącza AUX/USB oraz Bluetooth. System umożliwia strumieniową transmisję dźwięku. Ponadto można sterować nim za pomocą głosu, a możliwe jest powiązanie tej funkcji z systemami używanymi przez smartfon, takimi jak SIRI w iPhonie. Jeśli kierowca sobie życzy, Opel przeczyta mu na głos SMS-a, który właśnie przyszedł. Do opcji należy DAB+ (Digital Audio Bradcast), który zwiększa liczbę dostępnych stacji radiowych i polepsza jakość odbioru.

Obsługa nawigacji za pomocą pokrętła na konsoli środkowej jest łatwa. Sama nawigacja działa szybko. Wystarczy wprowadzić do niej lub powiedzieć jej adres. Przyjmuje polecenia wydawane głosem i błyskawicznie modyfikuje trasę, gdy kierowca mimo wszystko się pogubi.

Opel Meriva, Fot: Opel
Opel Meriva, Fot: Opel

Meriva ma też bardziej tradycyjne zalety. Wewnątrz znajdują się 32 schowki. Wyjątkowo pojemna i wszechstronna jest konsola środkowa FlexRail. Jej prowadnice skrócono z tyłu, dzięki czemu pasażerowie drugiego rzędu mają więcej miejsca. Tylna kanapa jest zresztą w Merivie uprzywilejowana. Otwierane „pod wiatr” drzwi w połączeniu z uchwytem na środkowym słupku ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, szczególnie osobom starszym. Wygodny jest montaż fotelika dla dziecka. Załamana, dolna linia okien bocznych sprawia, że siedząc z tyłu można się bardziej cieszyć widokiem. Spodoba się to nie tylko najmłodszym pasażerom. Wszystkie drzwi Opla otwierają się o kąt wynoszący 84 stopnie, czyli znacznie szerzej niż przeciętnie.

Składanie foteli nie nastręcza trudności. Maksymalnie można wygospodarować 1,5 m3 przestrzeni na ładunek, przy czym podłoga bagażnika jest wtedy niemal zupełnie płaska. Możliwe jest również przewożenie wąskich i długich przedmiotów. Uchwyt FlexFix schowany w tylnym zderzaku pozwala transportować dwa rowery o masie 20 kg każdy.

Charakterystyczne cechy wnętrza Merivy są cenione przez dwie, główne grupy jej nabywców w Europie. Z jednej strony są to aktywne i dość majętne osoby starsze, ceniące komfort i wszechstronność auta, z drugiej rodziny z dziećmi. Jednym z najczęściej wymienianych powodów kupna minivana jest wysoka pozycja za kierownicą. Poza dobrą widocznością, daje spore poczucie bezpieczeństwa i panowania nad samochodem.

W Oplu wzmacniają je raczej twardo i bardzo precyzyjnie działające mechanizmy sterowania oraz stosunkowo sztywne

Opel Meriva, Fot: Opel
Opel Meriva, Fot: Opel

zawieszenie. Meriva jest dostosowana do długich podróży z wysoką prędkością. Najnowszy diesel jest cichy i niezbyt uciążliwy nawet po przekroczeniu ekonomicznego zakresu obrotów silnika. Standardowo wyposażony jest w układ „start-stop”. Współpracuje wyłącznie z 6-biegową przekładnią ręczną. Spełnia najnowszą normę emisji spalin Euro 6, ale nie ma dodatkowego zbiornika na płyn AdBlue, jak Zafira Tourer. AdBlue, czyli roztwór mocznika służy do pozbywania się ze spalin szkodliwych tlenków azotu. Meriva ma katalizator LNT (Lean NOx Technology), który zatrzymuje tlenki azotu i co pewien czas samoczynnie się regeneruje.

Poza nowym 1,6 CDTI Meriva dostępna jest również z dieslami 1,3 CDTI-95 KM i 1,7 CDTI-110 KM oraz silnikami benzynowymi 1,4 o mocy 100 KM, a w odmianach turbodoładowanych 120 lub 140 KM. Wariant 120-konny jest dostępny z fabrycznym zasilaniem LPG. Gazowy Opel nie jest oferowany z najtańszym pakietem wyposażenia Essentia, ale dopiero od bogatszego Enjoy w górę. Trzeba za niego zapłacić co najmniej 67 tys. zł.

Słabsze jednostki (diesel 95 KM, benzynowe 100 i 120 KM) mają skrzynki 5-biegowe, pozostałe wyposażono w ręczne „szóstki”. Wszystkie przekładnie ręczne zostały udoskonalone poprzez zmniejszenie oporów wewnętrznych, co sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa. Ponadto z dieslem 110 KM oraz benzynowymi 120 i 140 KM montowana jest na życzenie 6-biegowa skrzynia automatyczna.

Meriva pozostaje jednym z najciekawszych samochodów w swojej klasie, a przeciw niej przemawia jedynie moda na crossovery. Innych argumentów brak.

Wybrane dane techniczne Opla Merivy i konkurentów:

Marka/model

Opel Meriva Enjoy 1,6 CDTI

Citroën C3 Picasso Exclusive 1,6 HDi 115

Ford B-Max Trend 1,6 TDCi

Cena (zł)

78 500

84 900

69 750

Typ nadwozia/liczba drzwi

minivan/5

minivan/5

minivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4300/1812/1615

4080/1765/1625

4080/1750/1605

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1488/1509

1470/1470

1490/1480

Rozstaw osi (mm)

2644

2540

2490

Masa własna (kg)

1518

1320

1235

Pojemność bagażnika (l)

400-1500

385-1505

320-1385

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

50

47

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1598

1560

1560

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

136 przy 3500-4000

112 przy 3600

95 przy 3800

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

320 przy 2000

270 przy 1750

215 przy 1750-2550

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,9

11,9

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

197

184

174

Średnie spalanie (l/100 km)

4,4

4,8

4

Emisja CO2 (g/km)

116

125

104


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty