Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo A8 300KM 520 Nm AWD. Test mocnej hybrydy plug-in

Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma trzy silniki, 300 KM, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Jeździliśmy już wieloma wersjami Grandlanda, ale ta pozostawiała po sobie najlepsze wrażenie.

W naszym teście jeździmy Oplem Grandlandem X napędzanym trzema silnikami. Tradycyjnym silnikiem benzynowym 1.6 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 200 KM oraz dwoma silnikami elektrycznymi o mocach 110 KM i 113 KM. Auto mierzy 4,48 m długości, do 100 km/h przyspiesza w 6,1 s i rozpędza się do 235 km/h. 

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

Chodzi o hybrydę, której akumulatory użytkownik może doładowywać bezpośrednio z domowego gniazdka elektrycznego lub korzystając z publicznych stacji szybkiego ładowania. Według danych Opla możliwy zasięg na silniku elektrycznym to 57-59 kilometrów, co spokojnie powinno wystarczyć do poruszania się po mieście, ponieważ na trasie dom-praca-dom statystycznie dziennie przejeżdżamy 35 km. Natomiast w sytuacji, kiedy podróżujemy poza miastem jest do dyspozycji silnik spalinowy.

Najpierw jednak garść najważniejszych informacji. Grandland X to dwa w jednym w gamie modeli Opla. Zastąpił produkowaną w latach 2006-2017 Antarę, a także konstrukcyjnie opartego na Astrze minivana Zafirę, produkowanego w latach 1999-2018. To crossover klasy kompakt wielkością porównywalny z VW Tiguanem, Hyundaiem Tucsonem, Kią Sportage, czy też bliźniaczymi Peugeotem 3008 i Citroenem C5 Aircross. Można go też porównywać z RAV4.

Produkowany jest przez koncern motoryzacyjny Stellantis, który powstał z fuzji włoskiego koncernu FCA z markami: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Ram oraz francuskiej Grupy PSA z markami: Citroen, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall. Warto przypomnieć, że Opel przeszedł z amerykańskich rąk we francuskie w 2017 roku. A nazwa Stellantis po połączeniu FCA i PSA jest używana od lipca 2020 roku wyłącznie na poziomie korporacyjnym.

Wracając do samego Grandlanda X Hybrid4 - auto bazuje na płycie podłogowej Peugeot PSA EMP2 Platform, stosowanej także w Peugeocie 3008, Citroenie C5 Aircross, Peugeocie 408 II oraz Citroenie C4 Picasso II). Grandland X Hybrid4 sprzedawany jest w Polsce od czerwca 2019 roku. 

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Wygląd zewnętrzny

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

Nadwozie Grandlanda X może się podobać. Dobre wrażenie robi przedni zderzak, z trzema dużymi wlotami powietrza na różnych poziomach. W rzucie bocznym auto jest lekko klinowate, co nadaje mu nieco dynamiki. Dobrze wyglądają „ostre” przetłoczenia i wklęsły profil w dolnej części drzwi. Całości wyglądu testowanego egzemplarza dopełniają 19-calowe felgi oraz maska i dach w kolorze czarnym.

Z zewnątrz wersję hybrydową od spalinowego odpowiednika odróżniają tylko detale - napis "Hybrid4" na tylnej klapie i wejście do ładowarki po lewej stronie.

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Wnętrze

Wnętrze to typowy Opel. Panuje porządek, jest przejrzyście i logicznie. Wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje dobrą widoczność, co w czasie jazdy może przekładać się na poczucie bezpieczeństwa. Fotele są wygodne, a wysuwane siedzisko kierowcy sprawdza się na długich trasach. Szkoda, że w tej wersji tego udogodnienia nie ma przedni fotel pasażera. Rozstaw osi wynoszący 2675 mm pozwolił stworzyć całkiem przestronne wnętrze, ale jeszcze więcej miejsca jest np. w Citroenie C5 Aircross (2730mm) i Toyocie RAV4 (2690 mm). Pasażerowie z tyłu mają jednak wystarczająco przestrzeni na nogi i głowy, chociaż z punktu widzenia szerokości komfortowo może podróżować raczej dwóch pasażerów.

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

Przełączniki znajdują się w zasięgu wzroku i dłoni kierowcy. Na pokładzie znajdziemy automatyczną klimatyzację, wejście USB, a także 230V umieszczone w drugim rzędzie. Mieliśmy trochę problemu z ustawieniem klimatyzacji, ponieważ przy zaprogramowaniu oczekiwanej temperatury było za zimno, a po podwyższeniu tejże też było za zimno. Z kolei po wyłączeniu klimatyzacji podczas upałów w okolicy 29 st. C. naturalnie było w aucie za ciepło. Dotykowy ekran ma przejrzyste menu i przyjazną szatę graficzną. Zastosowano zegary analogowe.

Wersję hybrydową od tradycyjnej spalinowej we wnętrzu odróżnia właściwie tylko dodatkowy przycisk pod ekranem multimediów do monitorowania pracy układu hybrydowego.

Pojemność bagażnika bez składania tylnych siedzeń wynosi 370 litrów. W klasie kompaktowych SUV-ów to raczej słaby wynik. Dla porównania bagażnik hybrydowego Citroena C5 Aircross Shine Pack ma 460l pojemności, a hybrydowej Toyoty RAV4 - 580 l. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone (60/40), mamy tu jeszcze składany podłokietnik, tworzący w razie potrzeby w oparciu tylnej kanapy otwór do przewożenia długich przedmiotów. Nam podczas testu do środka udało się zmieścić dwa składane rowery plus bagaże dla dwóch osób na tygodniowy wyjazd. Ale oparcie tylnej kanapy trzeba było rozłożyć. Pokrywę bagażnika można otwierać ruchem nogi pod zderzakiem.

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Silnik

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

Pod maską testowanego egzemplarza znajduje się turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 200 KM przy 6000 obr./min (maks. moment obrotowy 300 Nm przy 3000 obr./min) oraz dwa silniki elektryczne. Jeden umieszczony z przodu o mocy 110 KM poprzez automatyczną 8-biegową skrzynię napędza koła przednie, drugi zaś wraz z mechanizmem różnicowym i inwerterem zintegrowany jest z osią tylną i odpowiada za przekazywanie momentu na tylne koła. Jego moc to 113 KM. Litowo-jonowe baterie umieszczone pod tylną kanapą magazynują energię 13,2 kWh. Łączna moc układu to 300 KM, a moment obrotowy wynosi aż 520 Nm.

Kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy napędu: elektryczny, hybrydowy, AWD oraz sportowy, które wybiera się przyciskiem na konsoli środkowej obok drążka automatycznej skrzyni. Tryb elektryczny jest domyślny i pozwala na rozpoczęcie jazdy niemal w całkowitej ciszy. Maksymalna prędkość na prądzie to 135 km/h. Po wyładowaniu baterii napęd przechodzi automatycznie w tryb hybrydowy, w którym to elektronika decyduje o pracy poszczególnych silników i robi to bardzo skutecznie, a do tego praktycznie niezauważalnie dla kierowcy.

Przydatnym rozwiązaniem jest funkcja e-Save, która umożliwia ładowanie akumulatorów do pewnego poziomu podczas jazdy i ponowne skorzystanie z trybu elektrycznego. Poziom naładowania wybiera się w menu na ekranie dotykowym. Do wyboru są zakresy 10 km, 20 km oraz maksymalny. Trzeba jednak wówczas wziąć pod uwagę fakt, że e-Save wiąże się ze wzrostem zużycia paliwa. Coś a coś.

Ładowanie akumulatorów zajmuje ok. 8 godzin ze standardowego gniazdka 1,8 kW z ładowarką 3,7 kW lub ok. 1 godzinę i 45 minut w stacji ładowania 7,4 kW z ładowarką opcjonalną 7,4 kW.

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Wyposażenie i ceny

Do wyboru są cztery wersje: Enjoy, Design Line, Elite i Ultimate. Najtańszy Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo Hybrid o mocy 224 KM i maks. momencie obrotowym 360 Nm w wersji Enjoy kosztuje w promocji od 154 350 zł. Mocniejsza wersja 1.6 Turbo Hybrid 300 KM 520 Nm zaczyna się od wersji Elite i ceny promocyjnej 185 950 zł. Testowany egzemplarz w najbogatszej wersji Ultimate kosztuje od 195 450 zł (cena także w promocji). No cóż, sporo jak na kompaktowego SUV-a. 

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Wrażenia z jazdy

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

W prowadzeniu hybrydowa odmiana Grandlanda w najmocniejszej wersji daje dużo przyjemności. Auto rusza z miejsca dynamicznie – to głównie zasługa silnika elektrycznego. Automatyczna 8-biegowa przekładnia reaguje bez opóźnień, jednak przy mocnym wciśnięciu pedału gazu czasem szarpnie. Jak jest naładowana bateria mniej więcej do prędkości 135 km/h jest bardzo cicho – wtedy pracuje tylko silnik elektryczny. Powyżej tej prędkości pracuje już tylko silnik benzynowy. Jednak nawet przy niższych prędkościach mocne wciśnięcie gazu od razu powoduje dołączenie jednostki spalinowej i dostęp do pełnej mocy układu napędowego. 

Podczas jazdy z załączonym silnikiem benzynowym do uszu pasażerów podczas spokojnej jazdy dociera ledwie zauważalne brzmienie silnika. Oczywiście po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu jednostka 1.6 jest bardziej słyszalna, ale nie jest to uciążliwe.

Zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Auto na 19-calowych felgach nie ma problemów z progami zwalniającymi i forsowaniem krawężników. Dynamika? Zarówno przy małych, jak i przy większych prędkościach oraz przy naładowanych bateriach, jak i bez prądu nie budzi zastrzeżeń. Auto dobrze radzi sobie z masą własną Grandlanda, która wynosi 1735 kg, a plus pasażerowie i bagaże blisko 2 tony. W najgorszym razie do dyspozycji jest przecież 200 KM pochodzące z silnika spalinowego.

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Zasięg i zużycie paliwa

Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel. Fot. Marcin Rejmer
Ma 300 KM mocy, napęd 4x4 i nie rzuca się w oczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu wgniata w fotel.

Fot. Marcin Rejmer

Według producenta, w trybie hybrydowym zużycie paliwa ma nie przekraczać 1,4-1,3 l/100 km. Jednak trzeba zaznaczyć, że fabryczne dane dotyczą zużycia paliwa mierzonego w cyklu WLTP, przy założeniu całkowicie naładowanych baterii. Zatem taki wynik jest możliwy przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów, dopóki można jechać na prądzie, później nie jest już tak różowo. Producent deklaruje, że na prądzie można przejechać 57-59 km. Po włączeniu trybu elektrycznego, jadąc w miarę spokojnie drogami podmiejskimi i trochę przez miasto, nie przekraczając dozwolonej prędkości (a więc do 90km/h i do 50km/h) udało się nam przejechać 45 kilometrów. Być może da się osiągnąć deklarowane 59km, ale na pewno trzeba się dobrze postarać. Nam pomimo dobrych chęci się nie udało. Po wyładowaniu baterii, załącza się silnik spalinowy. Wtedy w mieście, trochę w korkach, trochę bez korków komputer pokazał 8,8l/100km. Poza miastem, na trasie, jadąc spokojnie i zgodnie z przepisami ruchu drogowego – 6,1l/100km. Na autostradzie przy prędkości 130-140km/h zużycie wyniosło 7,8l/100km. 

Opel Grandland X Hybrid4 1.6 Turbo 300KM. Podsumowanie

Mocny hybrydowy Opel Grandland X Hybrid 4 jest bardzo ciekawą propozycją. Może pokonać kilkadziesiąt kilometrów na jednym ładowaniu, ma dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. A do tego, wciąż pozostaje wygodnym, rodzinnym SUV-em. Jedynie cena… mogłaby być niższa, ale to dotyczy wszystkich porównywalnych hybryd tej wielkości. 

ZALETY:

  • dobre osiągi;
  • dopracowany układ jezdny;
  • przestronne i funkcjonalne wnętrze.

WADY:

  • klimatyzacja chłodzi bardziej niż wskazują to ustawienia;
  • hałas z opływającego powietrza w czasie jazdy autostradowej.

Opel Grandland X HYBRID4 **i wybrani konkurenci: **

Marka/model

Opel Grandland X HYBRID4 Ultimate 1.6 300 KM

Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV

Shine Pack

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive

 

DANE

Cena (zł)

210 450

165 500

190 900

 

Liczba miejsc/drzwi

5/5

5/5

5/5

 

Typ nadwozia

SUV

SUV

SUV

Masa własna (kg)

1735

1770

1645

 

Poj. bagażnika (l)

390

460

580

 

Poj. zbiornika paliwa (l)

53

43

55

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4447/2098/1609

4500/1969/1689

4600/1855/1685

 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1595/1610

1601/1610

1605/1625

 

Rozstaw osi (mm)

2675

2730

2690

 

UKŁAD NAPĘDOWY

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1598

1598

2487

 

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

przednia

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/8

automatyczna/ bezstopniowa

 

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

Benzynowy 200/6000

Elektyrczne 81,2/110 + 83/113

Łącznie 300

Benzynowy180/6000

Elektryczny 109

Łącznie 225

Benzynowy 76/5700

Elektryczny 120

Łącznie 222

 

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

Benynowy 300/3000

Elektryczne 320+166

Benzynowy 240

Elektyrczny 320

Benzynowy 221/3600-5200

Elektryczny 202

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,1

8,7

8,1

Prędkość maksymalna (km/h)

235

225

180

Średnie spalanie (l/100 km)

1,4

1,4

5,6

Emisja CO2 (g/km)

32

32

127

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty