Nowy kotek

Maciej Pobocha
Model XF ma ustanowić nowe zasady w motoryzacyjnym świecie i zmusić do myślenia o Jaguarze jako prawdziwym wyzwaniu. Tyle teorii. W praktyce mamy całkowicie nowe auto z ciekawymi nowinkami technicznymi. No i jeszcze ten wygląd...

 

Jaguar XF, zaprojektowany i opracowany w centrum rozwojowym Jaguar’s Product Development Centre w miejscowości Whitley w Wielkiej Brytanii powstawał będzie także na Wyspach w Castle

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

Bromwich. Na nasz rynek zostanie wprowadzony wczesnym latem 2008 r.

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

 

Przy długości 496,1 cm i szerokości 187,7 cm XF jest dłuższy i szerszy od rynkowych rywali - Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesa-Benz klasy E.

 

Pojemność bagażnika XF wynosi 540 l (500 l z kołem zapasowym). Można ją zwiększać do 970 l składając oparcia tylnej kanapy.

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

 

W opcji wyposażenia znajdą się kamery ułatwiające parkowanie i likwidujące problem martwego pola oraz tempomat samoczynnie dostosowujący prędkość pojazdu do warunków na drodze.

 

XF jest pierwszym sedanem Jaguara, w którym zastosowano system chroniący pieszych w razie wypadku. Podczas kolizji

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

podnosi on nieco pokrywę silnika tworząc w ten sposób swoistą poduszkę powietrzną.

 

W układzie hamulcowym XF zastosowano z przodu wentylowane tarcze o wymiarach 326 x 20 mm, a w wersji z doładowanym silnikiem V8 355 x 32 mm. Tylne tarcze mają wymiary 326 x 20 mm niezależnie od jednostki napędowej.

 

Przednie i tylne zawieszenie XF jest wielowahaczowe. W najmocniejszej odmianie nowego Jaguara sztywność elementów tłumiących jest sterowana elektronicznie.

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

 

W chwili wprowadzenia na rynek XF dostępny będzie z czterema silnikami. Trzy z nich to jednostki benzynowe.

 

Najmniejsza ma pojemność 3,0 l, rozwija moc 224 KM i pozwala na rozpędzenie samochodu do setki w 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 237 km/h. Silnik 4,2 l V8/298 KM to drugi pod względem mocy "benzyniak" zapewniający przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy i prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Najmocniejsza jest

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

doładowana mechanicznie jednostka 4,2 l V8/416 KM. Wyposażony w nią XF ze startu zatrzymanego osiąga setkę w 5,4 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono mu elektronicznie do 250 km/h.

 

Nowego Jaguara można będzie kupić także z turbodieslem V6 2,7 l o mocy 207 KM umożliwiającego rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy i jazdę z prędkościami do 229 km/h.

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

 

Wszystkie silniki współpracują standardowo z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Pozwala ona na ręczną zmianę przełożeń łopatkami znajdującymi się przy kierownicy i pokrętłem na panelu centralnym. Ta druga opcja jest całkowitą nowością jeśli chodzi o samochody produkowane seryjnie.

 

Jak twierdzą spece z Jaguara, pokrętło stworzono w celu zaoszczędzenia miejsca. Trudno jednak nie odnieść wrażenia,

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

że przy okazji chciano zaimponować ciekawym rozwiązaniem wyróżniającym XF-a z grona rynkowych rywali.

 

W zależności od warunków panujących na drodze i preferowanego stylu jazdy, kierowca może wybrać jeden z programów nastawień skrzyni, przepustnicy i układu stabilizacji toru jazdy (m.in. Dynamic do bardziej sportowej jazdy i Winter przeznaczony do poruszania się po zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty