Nowy Volkswagen Touran. Debiut w Polsce [galeria]

Wojciech Frelichowski
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł / Fot. Wojciech Frelichowski
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł / Fot. Wojciech Frelichowski
Na polski rynek wszedł nowy Volkswagen Touran. To trzecia generacja tego modelu, który jest większy, ale za to lżejszy od poprzednika. W najtańszej wersji auto kosztuje 82 390 zł.
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł.
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł / Fot. Wojciech Frelichowski

Touran jest produkowany przez Volkswagena od 2003 roku. Nowy model pod względem technicznym opiera się na modułowej platformie podłogowej MQB (zbudowano na niej m.in. nowego Seata Leona, Skodę Octavię oraz Volkswagena Golfa VII). W stosunku do poprzedniego modelu nowy Touran jest o 130 mm dłuższy (długość nadwozia wynosi 4527 mm), zaś rozstaw osi przedłużono o 113 mm (do 2791 mm).

W liniach karoserii zawarto sporo ostrych krawędzi i przetłoczeń, zaś w przedniej partii pojawiły się nowe reflektory oraz grill nawiązujące stylistyką do pozostałych nowych modeli Volkswagena. Nowe są także tylne lampy.

Przestrzeń w nowym stylu

Ponieważ nadwozie urosło więcej miejsca jest również w kabinie. Przestrzeń pasażerska jest dłuższa o 63 mm, a bagażnik - który i tak był największy w klasie - powiększył się o 48 litrów (w wersji 5-miejscowej). Teraz jego pojemność wynosi aż 743 litry, a jeśli tylne siedzenia zostaną wyjęte, to pojemność przestrzeni bagażowej zwiększy się do 1980 l.

Pod podłogą bagażnika przewidziano specjalny schowek na roletę zasłaniającą kufer. Poza tym w bagażniku są zaczepy do mocownia bagaży i haczyki na siatki.
W kabinie uwagę zwraca nowa deska rozdzielcza, w której wykorzystano szereg elementów z innych modeli Volkswagena, głównie z Golfa.

Nie zapomniano o zachowaniu walorów funkcjonalnych, z których Touran zawsze słynął. Np. między kierowcą a pasażerem jest seryjny podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Spora półka jest zlokalizowana u podstawy środkowej konsoli.

Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł.
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł / Fot. Wojciech Frelichowski

Kolejne schowki umieszczono m.in. na górze deski rozdzielczej i w drzwiach (z przodu z możliwością umieszczenia 1,5-litrowej butelki, z tyłu - litrowej). Są też szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli. W sumie schowków i półek może być 47.

Standardowo Touran jest pięcioosobowy, ale tak jak poprzednik w opcji auto może być siedmioosobowe. Wówczas trzeci rząd siedzeń jest chowany w podłodze bagażnika. W obu wersjach auto wyposażono w nowy system szybkiego składania foteli o nazwie Easy Fold. Dodajmy, że jeśli w aucie jedzie siedmiu pasażerów, to wówczas bagażnik ma pojemność 137 l (+17 l w zamykanym schowku).

Sześć wersji silnikowych

Nowy Touran występuje w sześciu wersjach silnikowych - trzech benzynowych i trzech wysokoprężnych. Jak informuje producent, wszystkie jednostki napędowe są nowe lub zostały zmodernizowane i wszystkie spełniają normę Euro 6.

Trzy to jednostki benzynowe TSI - 1.2 o mocy 110 KM, 1.4 150 KM oraz 1.8 180 KM. Trzy kolejne to silniki wysokoprężne TDI - 1.6 110 KM, 2.0 150 KM oraz 190 KM. Każdy silnik jest wyposażony w system start-stop i funkcję odzyskiwania energii hamowania.

Za wyjątkiem Tourana z podstawowym silnikiem 1.2 TSI, każda wersja silnikowa może być wyposażona w przekładnię dwusprzęgłową DSG dostępną w wersji z sześcioma lub z siedmioma biegami. Różnią się one m.in. rodzajem sprzęgła. W skrzyni siedmiobiegowej stosuje się dwa suche sprzęgła, a w tej o sześciu przełożeniach – sprzęgła mokre.

Przekładnie DSG są standardowo konfigurowane z najmocniejszym silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym.

Podczas prezentacji prasowej nowego Tourana mieliśmy okazję wypróbować wersję ze 150-konnym, 2-litrowym turbodieslem. Stosunkowo wysokie nadwozie nie zachęca do dynamicznego pokonywania zakrętów, jednak samochód jest posłuszny kierowcy. Dobrą ocenę można wystawić zarówno sprężystemu zawieszeniu, jak i precyzyjnemu układowi kierowniczemu.

Pod względem komfortu jazdy należy pochwalić wygodny fotel kierowcy oraz bardzo dobre wyciszenie wnętrza.

Wyposażenie i ceny

Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł.
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł / Fot. Wojciech Frelichowski

Nowy Touran, podobnie jak poprzednik, występuje w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline.

Do wyposażenia wersji bazowej Trendline należą m.in.: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy, poduszki chroniące głowę pasażerów z przodu i z tyłu, łącznie z bocznymi poduszkami z przodu, elektroniczny system stabilizacji z funkcją „usztywniania" kierownicy z systemem ABS, ASR, EDS, MSR i systemem stabilizacji przyczepy, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, komputer pokładowy, system automatycznego hamowania po kolizji, zestaw radiowy Composition Colour, system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na wszystkich fotelach z tyłu, elektrycznie regulowane oraz ogrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek z pilotem, trzy niezależne fotele z tyłu (regulowane wzdłużnie z regulacją kąta ustawienia oparcia oraz systemem składania Easy Fold), fotel kierowcy z regulacją wysokości, klimatyzacja, chłodzony schowek, światła do jazdy dziennej, gniazdo 12 V w bagażniku.

Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł.

Jeśli chodzi o wersje z silnikami Diesla, to ceny rozpoczynają od kwoty 93 490 zł (1.6 TDI 110 KM Comfortline).

Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 KM i konkurenci:

Marka/model

Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 KM Highline

Citroen C4 Picasso 2.0 150 KM BlueHDi Exclusive

Ford C-Max 2.0 150 KM TDCi Titanium

Cena (zł)

112 390

108 900

96 550

Typ nadwozia/liczba drzwi

minivan/5

minivan/5

minivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

 Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4527/1829/1659

4438/1826/1610

4520/1858/1684

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1569/1542

1573/1576

1544/1554

Rozstaw osi (mm)

2791

2785

2788

Masa własna (kg)

1552

1415

1500

Pojemność bagażnika (l)

743 (137 – przy 7 miejscach)

537

439

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

55

60

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

1997

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 3500

150 przy 4000

150 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

340 przy 1750

370 przy 2000

370 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

10,4

9,8

Prędkość maksymalna (km/h)

208

210

202

Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

4,3        

4,6

Emisja CO2 (g/km)

118

111

119

       
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty