Touran jest produkowany przez Volkswagena od 2003 roku. Nowy model pod względem technicznym opiera się na modułowej platformie podłogowej MQB (zbudowano na niej m.in. nowego Seata Leona, Skodę Octavię oraz Volkswagena Golfa VII). W stosunku do poprzedniego modelu nowy Touran jest o 130 mm dłuższy (długość nadwozia wynosi 4527 mm), zaś rozstaw osi przedłużono o 113 mm (do 2791 mm).
W liniach karoserii zawarto sporo ostrych krawędzi i przetłoczeń, zaś w przedniej partii pojawiły się nowe reflektory oraz grill nawiązujące stylistyką do pozostałych nowych modeli Volkswagena. Nowe są także tylne lampy.
Przestrzeń w nowym stylu
Ponieważ nadwozie urosło więcej miejsca jest również w kabinie. Przestrzeń pasażerska jest dłuższa o 63 mm, a bagażnik - który i tak był największy w klasie - powiększył się o 48 litrów (w wersji 5-miejscowej). Teraz jego pojemność wynosi aż 743 litry, a jeśli tylne siedzenia zostaną wyjęte, to pojemność przestrzeni bagażowej zwiększy się do 1980 l.
Pod podłogą bagażnika przewidziano specjalny schowek na roletę zasłaniającą kufer. Poza tym w bagażniku są zaczepy do mocownia bagaży i haczyki na siatki.
W kabinie uwagę zwraca nowa deska rozdzielcza, w której wykorzystano szereg elementów z innych modeli Volkswagena, głównie z Golfa.
Nie zapomniano o zachowaniu walorów funkcjonalnych, z których Touran zawsze słynął. Np. między kierowcą a pasażerem jest seryjny podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Spora półka jest zlokalizowana u podstawy środkowej konsoli.
Kolejne schowki umieszczono m.in. na górze deski rozdzielczej i w drzwiach (z przodu z możliwością umieszczenia 1,5-litrowej butelki, z tyłu - litrowej). Są też szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli. W sumie schowków i półek może być 47.
Standardowo Touran jest pięcioosobowy, ale tak jak poprzednik w opcji auto może być siedmioosobowe. Wówczas trzeci rząd siedzeń jest chowany w podłodze bagażnika. W obu wersjach auto wyposażono w nowy system szybkiego składania foteli o nazwie Easy Fold. Dodajmy, że jeśli w aucie jedzie siedmiu pasażerów, to wówczas bagażnik ma pojemność 137 l (+17 l w zamykanym schowku).
Sześć wersji silnikowych
Nowy Touran występuje w sześciu wersjach silnikowych - trzech benzynowych i trzech wysokoprężnych. Jak informuje producent, wszystkie jednostki napędowe są nowe lub zostały zmodernizowane i wszystkie spełniają normę Euro 6.
Trzy to jednostki benzynowe TSI - 1.2 o mocy 110 KM, 1.4 150 KM oraz 1.8 180 KM. Trzy kolejne to silniki wysokoprężne TDI - 1.6 110 KM, 2.0 150 KM oraz 190 KM. Każdy silnik jest wyposażony w system start-stop i funkcję odzyskiwania energii hamowania.
Za wyjątkiem Tourana z podstawowym silnikiem 1.2 TSI, każda wersja silnikowa może być wyposażona w przekładnię dwusprzęgłową DSG dostępną w wersji z sześcioma lub z siedmioma biegami. Różnią się one m.in. rodzajem sprzęgła. W skrzyni siedmiobiegowej stosuje się dwa suche sprzęgła, a w tej o sześciu przełożeniach – sprzęgła mokre.
Przekładnie DSG są standardowo konfigurowane z najmocniejszym silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym.
Podczas prezentacji prasowej nowego Tourana mieliśmy okazję wypróbować wersję ze 150-konnym, 2-litrowym turbodieslem. Stosunkowo wysokie nadwozie nie zachęca do dynamicznego pokonywania zakrętów, jednak samochód jest posłuszny kierowcy. Dobrą ocenę można wystawić zarówno sprężystemu zawieszeniu, jak i precyzyjnemu układowi kierowniczemu.
Pod względem komfortu jazdy należy pochwalić wygodny fotel kierowcy oraz bardzo dobre wyciszenie wnętrza.
Wyposażenie i ceny
Nowy Touran, podobnie jak poprzednik, występuje w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline.
Do wyposażenia wersji bazowej Trendline należą m.in.: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy, poduszki chroniące głowę pasażerów z przodu i z tyłu, łącznie z bocznymi poduszkami z przodu, elektroniczny system stabilizacji z funkcją „usztywniania" kierownicy z systemem ABS, ASR, EDS, MSR i systemem stabilizacji przyczepy, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, komputer pokładowy, system automatycznego hamowania po kolizji, zestaw radiowy Composition Colour, system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na wszystkich fotelach z tyłu, elektrycznie regulowane oraz ogrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek z pilotem, trzy niezależne fotele z tyłu (regulowane wzdłużnie z regulacją kąta ustawienia oparcia oraz systemem składania Easy Fold), fotel kierowcy z regulacją wysokości, klimatyzacja, chłodzony schowek, światła do jazdy dziennej, gniazdo 12 V w bagażniku.
Touran w wersji Trendline z bazowym silnikiem 1.2 TSI 110 KM kosztuje 82 390 zł. Cena wersji Comfortline z tą samą jednostką napędową wynosi 87 690 zł. W wersji Highline bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 TSI 150 KM. Cena takiego auta wynosi 98 690 zł.
Jeśli chodzi o wersje z silnikami Diesla, to ceny rozpoczynają od kwoty 93 490 zł (1.6 TDI 110 KM Comfortline).
Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 KM i konkurenci:
Marka/model | Volkswagen Touran 2.0 TDI 150 KM Highline | Citroen C4 Picasso 2.0 150 KM BlueHDi Exclusive | Ford C-Max 2.0 150 KM TDCi Titanium | |||
Cena (zł) | 112 390 | 108 900 | 96 550 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/5 | minivan/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4527/1829/1659 | 4438/1826/1610 | 4520/1858/1684 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1569/1542 | 1573/1576 | 1544/1554 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2791 | 2785 | 2788 | |||
Masa własna (kg) | 1552 | 1415 | 1500 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 743 (137 – przy 7 miejscach) | 537 | 439 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 55 | 60 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 1997 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 3500 | 150 przy 4000 | 150 przy 3500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 340 przy 1750 | 370 przy 2000 | 370 przy 2000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 10,4 | 9,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 210 | 202 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,5 | 4,3 | 4,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 118 | 111 | 119 | |||
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?