Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Fiat Tipo – elegancja w dobrej cenie

Marcin Rejmer
Nowy Fiat TipoTipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.Fot. Motofakty.pl
Nowy Fiat TipoTipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.Fot. Motofakty.pl
Nowy, kompaktowy sedan Fiata wjeżdża właśnie do polskich salonów. Zanosi się na sukces, bo jeszcze przed oficjalnym debiutem zebrano 1200 zamówień.
Nowy Fiat TipoTipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów,
Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.pl

Dlaczego Tipo? Bo jak twierdzą przedstawiciele Fiat Chrysler Automobiles to krótka i chwytliwa nazwa, w sam raz dla przebojowego samochodu. A że nowe Tipo będzie przebojem, są pewni, licząc spływające zamówienia i widząc zainteresowanie dealerów. Produkowany w Turcji sedan rzeczywiście ma zadatki na sukces, co widać po zestawieniu ceny z walorami użytkowymi tego auta i jego estetyką. Pierwsze dowody już są – Tipo zdobywcą tytułu Autobest 2016, prestiżowej nagrody na rynku motoryzacyjnym, nadawanej przez dziennikarskie jury z 26 krajów. Jak powiedział Dan Vardie, założyciel i prezes Autobest, Fiat modelem Tipo nadał nowe znaczenie pojęciu „stosunek jakości do ceny”.

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Ma charakterystyczne detale i bardzo dobre proporcje. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Uzyskano płynną linię karoserii, zapewniającą korzystny współczynnik oporu aerodynamicznego (0,29), tak ważny dla zmniejszenia zużycia paliwa i wyciszenia wnętrza. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Nowy Fiat TipoTipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów,
Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.pl

We wnętrzu czuje się przede wszystkim dużą szerokość samochodu. Nie ma mowy, by jadący na przednich fotelach dotykali się łokciami. Miejsca jest dużo, fotele są szerokie i wygodne. Również za pierwszym rzędem siedzeń nie brakuje wolnej przestrzeni. Gigantyczny bagażnik ma pojemność aż 520 l, jeden z największych nie tylko w klasie kompaktów. Jego pokrywa po otwarciu automatycznie unosi się ku górze za sprawą niewielkiej sprężyny gazowej. Niestety, nie obudowano zawiasów wchodzących w przestrzeń ładunkową, więc trzeba uważać, by nie uszkodziły przewożonych pakunków. Miejsce kierowcy może być wzorem ergonomii, a wykończenie nie budzi większych zastrzeżeń. Podobać może się miękka deska rozdzielcza i spasowanie elementów. Szkoda, że elementy drzwi najbliższe jadącym wykonano z przeciętnego plastiku. Trochę denerwujący jest brak tak małych detali jak bolce blokujące na przednich pasach bezpieczeństwa. By zapiąć pasy po klamry trzeba nierzadko sięgać aż do podłogi.

Jak jeździ się kompaktowym sedanem Fiata? Całkiem przyjemnie. Moc maksymalna benzynowego silnika 1.4 (95 KM), która na papierze wygląda skromnie, w rzeczywistości jest wystarczająca do poruszania się po mieście i w trasie. W niektórych momentach brakuje trochę elastyczności, ale mimo wszystko niewielki czterocylindrowiec radzi sobie zaskakująco dobrze ze sporym, bądź co bądź 4,5-metrowym autem. Tajemnica tkwi w niskiej masie samochodu, który waży tylko 1150 kg. Lekkość konstrukcji sprzyja też niskiemu spalaniu. Średnie, realne zużycie paliwa podczas testowej jazdy mieszanej (miasto-trasa) wyniosło 7 l/100 km. Dobrze spisują się także zawieszenia. Pracują stosunkowo cicho, nawet na kiepskich  czy brukowanych nawierzchniach, i zapewniają pewne prowadzenie. Jak na tej klasy auto bardzo dobrze działa układ kierowniczy. Warto dodać, że w jeździe miejskiej, tak jak w innych Fiatach, można korzystać z funkcji „city”, która wyraźnie wzmacnia siłę wspomagania w układzie kierowniczym.

Nowy Fiat TipoTipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów,
Nowy Fiat Tipo

Tipo jest przede wszystkim atrakcyjny z wyglądu. Samochód od początku projektowano jako sedana, co pozwoliło uniknąć stylistycznych kompromisów, zazwyczaj niemiłych dla oka. Tipo, wyróżniającego się zarówno kształtem nadwozia jak i konkretnymi elementami, nie można pomylić z żadnym innym samochodem. W dzisiejszych realiach motoryzacyjnych to spora zaleta.

Fot. Motofakty.pl

Najtańszy Tipo z 95-konnym silnikiem benzynowym 1.4 kosztuje tylko 42 600 zł. To dobra cena nawet wówczas, jeśli pod uwagę weźmiemy jedynie elegancję nadwozia, jakość wykończenia, walory użytkowe i zachowania na drodze. Gdy dodamy do tego seryjne wyposażenie, obejmujące między innymi czołowe poduszki powietrzne, system stabilizacji toru jazdy ESC, system zapobiegający wywróceniu się auta, kontrolę trakcji, asystenta hamowania, asystenta ruszania pod górę, manualną klimatyzację, centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, wspomaganie układu kierowniczego, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach a także radio z wejściami AUX i USB, to taką cenę można uznać za atrakcyjną. W wyższych poziomach wyposażeniach (Pop od 46 600 zł, Easy od 50 600 zł i Lounge od 54 000 zł) Tipo ma również boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system zapobiegający poślizgom podczas hamowania silnikiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach, system multimedialny UConnect z 5-calowym ekranem dotykowym, automatyczną klimatyzację, czujniki zmierzchu i deszczu oraz tempomat.

Model Tipo to spora niespodzianka. Samochód, który zapowiadał się na typową, rynkową „budżetówkę” okazał się w rzeczywistości bardzo wartościowym autem, porządnie wykonanym i pozbawionym istotnych mankamentów technicznych czy estetycznych. Po bliższym poznaniu można powiedzieć, że reklamowe hasło wymyślone dla nowego Tipo „Tak niewiele trzeba, by mieć tak wiele” wcale nie jest przesadzone.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty