Najważniejszą innowacją w Punto „model 2012” jest właśnie ten silnik.
Najmniejszy z oferowanych, bo o pojemności tylko 875 cm sześć. Jest jednym z dziesięciu, jakie mogą pracować w tym samochodzie. Do wyboru są czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,2 i 1,4 l oraz diesle 1,3. Ponadto „dwupaliwowy” 1,4 na benzynę i metan (CNG). W tym towarzystwie TwinAir z dwoma cylindrami wcale nie jest najsłabszy i nie czyni z Punto zmechanizowanego wózka sklepowego.
Jako pierwsza skorzystała z silnika TwinAir „pięćsetka”. Auto małe, ale nie ubogie. Bo też silnik ten nie jest tanim półśrodkiem, ale prawdziwym majstersztykiem. Należy do nowoczesnych motorów, które inżynierowie zaczarowali magicznym zaklęciem: „downsizing”. Sterując elektronicznie przepływem mieszanki i łowiąc energię spalin do napędzania turbosprężarki wycisnęli z niespełna litra pojemności całe 85 KM.
Prawie się dziś nie spotyka małych samochodów, które miałyby tyle wolnego miejsca pod maską! Turbosprężarka, wyposażona w chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) jest dopasowana wielkością do silnika. Dwa cylindry mają naturalnie swoje przypadłości. Wałek wyrównoważający oraz dwumasowe koło zamachowe okazały się konieczne, aby uspokoić wibracje. Pełne wykorzystanie osiągów, a zarazem możliwość ekonomicznej jazdy zapewnia sześciobiegowa, ręczna skrzynia. TwinAir, choć mały, kosztował dużo pracy. W komorze akustycznej doskonalono jego brzmienie. W efekcie Punto „gada” na sportowo, a u Polaka wywołuje objawy wzruszenia. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, a przed oczami staje „pierwszy w życiu Maluch”. Ech…
172 km/h i 12,7 s do „setki” lokują Punto TwinAir w połowie gamy odmian tego modelu. Zużycie paliwa podawane przez producenta jest rewelacyjnie niskie. W mieście wynosi 4,9 l/100 km, na trasie spada do 3,8 l. Średnie 4,2 l/100 km wychodzi identyczne jak w dieslach. Oszczędni i dbający o czyste powietrze mogą włączyć funkcję „Eco”. Jej niepozorny przycisk jest nad obudową radia. Wówczas maksymalny moment obrotowy obniża się do 110 Nm i osiągany jest „wyżej”, dopiero przy 2500 obrotów. Dynamika jazdy słabnie, ale paliwa ubywa wolniej. Do standardu należy system „start & stop” oraz wskaźnik podpowiadający właściwy moment zmiany biegu.
Sprawia to, że w jednym Punto dostajemy dwa auta. Jedno „skromne i czyste”, a drugie zaczepne i niecierpliwe. Brzmienie silnika zachęca do głębokiego wciskania gazu, ale poddając się podszeptom dwóch cylindrów na pewno nie osiągniemy zużycia paliwa podawanego przez fabrykę.
Wyposażone w 15-calowe, czarne felgi z lekkiego stopu Punto TwinAir jest wyjątkowo smakowite. Duże wrażenie robi oferowany na życzenie dach polakierowany na czarno. Na pierwszy rzut oka nie do odróżnienia od tafli szkła. Wewnątrz są fotele pokryte tkaniną „Sportex” z logo „TwinAir” wyszytym na oparciach. Szczególną pozycję nowego modelu podkreśla również cena, przekraczająca 52 tys. zł za wariant 5-drzwiowy. Najtańsze Punto „model 2012”, typu 1,2 Fresh z trojgiem drzwi kosztuje niespełna 37 tys. zł.
„Model 2012” jest szóstym już wcieleniem Punto, a trzecim od 2005 r., gdy
Fiat wprowadził nowy samochód, noszący tę nazwę. Tegoroczna „kropka” jest zmodernizowaną odmianą poprzedniej. Na zewnątrz wyróżnia się wygładzonym wizualnie przodem ze zderzakami lakierowanymi w kolorze nadwozia. Z tyłu zmiany są minimalne. Dodano trzy nowe lakiery metalizowane: turkusowy, czerwony i szary.
Wnętrze również zmieniło barwy i wykończenie, ale pozostało w takim kształcie, jak poprzednio. Pojawiły się nowe gatunki tapicerki, a tablicę rozdzielczą pokrywają nowe, ładniejsze i przyjemniejsze w dotyku tworzywa.
Moc silników benzynowych wynosi 69, 77, 85 (TwinAir), 105 oraz 135 KM. Dwa diesle Multijet osiągają 75 i 95 KM. Wariant na gaz ziemny ma 1,4 l i moc 70 KM. Dostępne są również auta z fabryczną instalacją LPG. Sześć biegów ma tylko TwinAir oraz benzynowy wariant 1,4 l-105 KM. Pozostałe, również diesle, mają po pięć biegów.
Od 1993, gdy pojawiło się pierwsze Punto, sprzedano ponad 8,5 mln egzemplarzy tego modelu. Najpopularniejszy jest we Włoszech, ale na największych rynkach europejskich również wywalczył sobie dobrą pozycję. Salony Fiata w naszym kraju przyjmują już zamówienia na Punto „model 2012”. TwinAir, którego silnik jest produkowany jak za dawnych czasów w Bielsku Białej, też jest do kupienia.
Wybrane dane techniczne Fiata Punto FL i konkurentów:
Marka/model | Fiat Punto TwinAir 5d | Volkswagen Polo Trendline 5d | Toyota Yaris Terra 5d |
Cena (zł) | 52 490 | 50 120 | 46 500 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 0,9 | 1,4 | 1,3 |
Moc (KM) | 85 | 85 | 99 |
Maks. moment obr. (Nm) | 145 | 132 | 125 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,7 | 11,9 | 11,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 172 | 177 | 175 |
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) | 4,2 | 5,9 | 5,8 |
Emisja CO2 (gr/km) | 98 | 128 | 123 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, ręczna | 5-biegowa, ręczna | 6-biegowa, ręczna |
Pojemność bagażnika (l) | 200 | 280 | 286 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?