Nowa technologia tablic rejestracyjnych…

Mgr Grzegorz Iracki, 3M Poland
Niedługo minie 10 lat odkąd w Polsce pojawiły się pierwsze odblaskowe tablice rejestracyjne. Nie ma wątpliwości, że numery umieszczone na tablicach z folią odblaskową są nie tylko bardziej estetyczne od wcześniej obowiązujących tablic „czarnych”, ale także bardziej czytelne dla wszystkich uczestników ruchu.

Nowa technologia podświetlano-odblaskowych tablic rejestracyjnych -poprawa widoczności pojazdów w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych

 

Niedługo minie 10 lat odkąd w Polsce pojawiły się pierwsze odblaskowe tablice rejestracyjne. Nie ma wątpliwości, że numery umieszczone na tablicach z folią odblaskową są nie tylko bardziej estetyczne od wcześniej obowiązujących tablic "czarnych", ale także bardziej czytelne dla wszystkich uczestników ruchu, co korzystnie wpływa na widoczność pojazdu, a tym samym na jego bezpieczeństwo.

 

W artykule przedstawiona jest nowa technologia firmy 3M podświetlano - odblaskowych tablic rejestracyjnych, które dzięki zastosowaniu diod LED oraz folii odblaskowej są znacznie bardziej widoczne od tablic tradycyjnych, wpływając na poprawę widoczności tyłu pojazdu.

 

W 2000 roku w Polsce wprowadzono nowe tablice rejestracyjne, zdecydowanie różniące się od wcześniej obowiązujących tablic o czarnym tle i białych znakach numeru rejestracyjnego.

 

Jedną z najistotniejszych różnic było wprowadzenie wymagania, aby tablice rejestracyjne były wykonane z folii odblaskowej, zapewniającej określone parametry zarówno w zakresie współczynnika odblasku, jak i trwałości oraz jakości, m.in. powinny one być odporne na działanie czynników atmosferycznych, środków chemicznych, czy temperatur, będąc jednocześnie trudne, czy wręcz niemożliwe do podrobienia dzięki specjalnemu znakowi identyfikacyjnemu.

 

Poza oczywistymi korzyściami natury regulacyjnej i identyfikacyjnej, tablice te wniosły także nową jakość w zakresie bezpieczeństwa pojazdów. Tablica odblaskowa stała się wysokiej klasy elementem odblaskowym wyróżniającym pojazd w tle drogi i skutkującym lepszym postrzeganiem tyłu pojazdu przez pozostałych uczestników ruchu.

 

Wprowadzenie tego rozwiązania miało miejsce w czasie, gdy po polskich drogach wciąż poruszało się wiele pojazdów wyposażonych w słabe światła tylne lub nie mających dodatkowego światła stopu. Szczegółowe warunki techniczne dotyczące tablic rejestracyjnych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 22 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 133 poz. 1123).

 

Można w nim znaleźć regulacje dot. m.in. wartości współczynnika odblasku dla folii używanej do produkcji tablic. Upowszechnienie odblaskowych tablic rejestracyjnych na świecie i w Europie i ich pozytywny wpływ na widoczność pojazdów w warunkach nocnych i ograniczonej widoczności skłoniło firmę 3M do rozpoczęcia badań nad stworzeniem nowej technologii pozwalającej na jeszcze większe wyróżnienie tyłu pojazdu i podniesienie jego bezpieczeństwa.

 

W efekcie została stworzona podświetlano - odblaskowa tablica rejestracyjna (ILP - z ang. Illuminated Licence Plate), charakteryzująca się większą luminancją odbieraną przez obserwatora.

 

Tablica typu ILP różni się od obecnie stosowanych tablic odblaskowych również materiałem podkładu. Jest nim cienka płytka poliwęglanowa w miejsce płytki aluminiowej. Luminancja tablicy prześwietlano - odblaskowej jest sumą luminancji wynikających ze współdrożnie odbitego światła folii odblaskowej oraz światła przepuszczanego przez transparentną płytkę poliwęglanową oraz folię prześwietlano - odblaskową.

 

Efektem tego jest uzyskanie tablicy rejestracyjnej znacznie lepiej widocznej i wyróżniającej się z tła drogi. Ma to szczególne znaczenie w złych warunkach atmosferycznych, np. podczas opadów śniegu lub we mgle wartości fotometryczne tablicy typu ILP korzystnie wpływają na wcześniejsze postrzeganie i rozpoznanie tyłu pojazdu przez innych uczestników ruchu. Biorąc pod uwagę, że w okresie zimowym tradycyjne tablice rejestracyjne są często słabo widoczne z powodu zanieczyszczenia błotem pośniegowym, piaskiem itp. tablica ILP mająca dodatkowe źródło światła zapewnia widoczność i właściwą identyfikację nawet w trudnych warunkach.

 

Wcześniejsze dostrzeżenie tyłu pojazdu oznacza dodatkowy czas kierowcy pojazdu nadjeżdżającego na podjęcie właściwej decyzji - analizę sytuacji na drodze i rozpoczęcie manewru hamowania, wymijania, wyprzedzania. Dobra widoczność tyłu poprzedzającego pojazdu pozwala lepiej ocenić odległość pomiędzy pojazdami.

 

Analizując statystyki wypadków drogowych w Polsce można zauważyć jak bardzo potrzebne jest podnoszenie standardów bezpieczeństwa w warunkach nocnych (w okresie tym dochodzi do 21% wypadków, w których ginie aż 35% wszystkich ofiar).

 

Podkreślić należy, że podświetlano - odblaskowe tablice rejestracyjne są produktem całkowicie nowym i przez to trudno jest oceniać je pod kątem obecnie obowiązujących przepisów i specyfikacji. Dlatego ich stosowanie jest zależne od dokonania drobnych zmian w przepisach, które powinny zostać zmodyfikowane pod kątem specyfiki nowej technologii.

 

Badania jak i testy drogowe oraz dopuszczenie do stosowania w innych krajach Unii Europejskiej (np. Niemcy) dowodzą, że tablice te mogą być dodatkowym elementem podnoszącym standard bezpieczeństwa pojazdu, zmniejszającym ryzyko najechania na tył pojazdu. W tym kontekście należy ten produkt rozpatrywać, pamiętając jednocześnie o dobrowolnym jego stosowaniu.

 

Warto również dodać, że stosowanie prześwietlano - odblaskowych tablic rejestracyjnych jako nowej technologii w oświetleniu pojazdów zostało dozwolone w regulaminie ECE nr 48. W odpowiednich punktach nowelizacji ogłoszonej 6 listopada 2006 r. definitywnie zapisano, że "zamontowana z tyłu pojazdu podświetlano - odblaskowa tablica rejestracyjna nie jest lampą" (załącznik 1 i 2). Stwierdzenie to rozwiało wątpliwości natury prawnej i otworzyło drogę do upowszechnienia tej innowacyjnej technologii.

 

Wśród korzyści wynikających z wprowadzenia nowego typu tablic rejestracyjnych należy wymienić: poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję najechań na tył pojazdu, zwiększenie przestrzegania prawa poprzez lepszą identyfikację pojazdu przez organy kontrolne, np. policję drogową, a także stworzenie nowych możliwości projektowych przy produkcji samochodów.

 

Tablice typu ILP poprzez inny sposób ich montowania i podświetlenia dają możliwość dokonania zmian w konstrukcji tyłu samochodu. Projektanci będą mogli zaplanować większą dostępną przestrzeń bagażnika oraz lepsze oświetlenie tablicy. Korzyści te jednoznacznie przemawiają za otwarciem również polskiego rynku dla nowej technologii z korzyścią dla posiadaczy aut oraz organów administracji publicznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty